کد خبر: ۱۶۸۱۸
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

ارز دیجیتال یونی سواپ یکی از ارز‌های دیجیتال است که سرمایه گذاری در آن فرصت مناسبی برای سودآوری به شمار می‌آید چرا که صرافی یونی سواپ در حال تبدیل شدن به یکی از معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا است و از آن جایی که این ارز در حال حاضر رشد خاصی انجام نداده است بسیاری از متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که این ارز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به قیمت‌های بالایی دست پیدا کند؛

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»، یکی از ارز‌های دیجیتال جدید که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی علاقه‌مند به کسب درآمد از طریق آن شده اند ارز دیجیتال یونی سواپ شده اند. صرافی یونی سواپ یکی از پلتفرم‌های سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای است. همچنین پلت فرم یونی سواپ Uniswap، یک صرافی غیر متمرکز است که بر روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. از آنجایی که این صرافی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است، کاربران در این صرافی می‌توانند به خرید و فروش توکن‌های ERC۲۰ بپردازند.

Uniswap چیست؟

یونی سواپ یک پروتکل متن باز برای تبادل توکن‌های ERC۲۰ است که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این صرافی از یک سری قرارداد هوشمند تشکیل شده که به هر کسی اجازه می‌دهد به صورت مستقیم با سایر کاربران بلاک چین اتریوم معامله کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که یونی سواپ، یک صرافی غیر متمرکز یا DEX است. بر خلاف بسیاری از صرافی‌های متمرکز که برای پرداخت سود کارمزد دریافت می‌کنند، صرافی Uniswap یک ابزار عمومی است که کارمزد‌های دریافت شده را به اعضای فراهم کننده لیکوئیدتی (Liquidity Providers) یا همان LP‌ها می‌دهد. این فراهم کنندگان با قفل کردن توکن‌های خود در این صرافی، شرایط معامله در یک فضای غیر متمرکز را برای سایر کاربران فراهم می‌کنند.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

تاریخچه صرافی یونی سواپ

پروتکل یونی سواپ توسط یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) تاسیس شد. بنیاد اتریوم Ethereum Foundation بودجه‌ای معادل با ۱۰۰ هزار دلار در اختیار وی قرار دارد تا با تشکیل تیمی که کمتر از ۱۰ عضو داشت، یک صرافی غیر متمرکز بسازد. یونی سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز و تنها در عرض دو سال، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸)، تیم توسعه دهنده این صرافی موفق شد یک میلیون دلار سرمایه از طریق حمایت صندوق پوشش ریسک پارادایم (Paradigm) کسب کند. بدین ترتیب شرایط برای انتشار نسخه دوم یونی سواپ در ماه می‌سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) فراهم شد. به گفته آدامز، این ویتالیک بوترین، بنیانگذار بلاکچین اتریوم بود که ایده راه اندازی پلتفرم یونی سواپ را در ذهن او قرار داد.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

یونی سواپ Uniswap به عنوان طرحی برای معرفی AMM‌ها یا بازارساز خودکار در اتریوم به مخاطبان ارائه شد. خالق این پلتفرم، Hayden Adams، توسعه دهنده اتریوم است.

Adams در حین نهایی کردن Uniswap، در پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد و کار او مستقیما توسط خالق اتریوم، Vitalik Buterin اطلاع داده شد. بوترین حتی در نهایت نام پروتکل که در ابتدا به Unipeg معروف بود، به آن داد.
Adams همچنین گفته است که الهام اصلی پلتفرم Uniswap از یکی از پست‌های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که تحقیق و درک پروتکل را در سال ۲۰۱۷ آغاز کند. همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم، توکن این پلتفرم در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

هدف ارز یونی سواپ

این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC۲۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل این ارز این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاک چین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون این که نیازی به واسطه داشته باشند.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

چه ویژگی‌هایی Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

ارز یونی سواپ UNI برای ایجاد نقدینگی در DeFi وجود دارد. یکی از مهمترین AMM‌های موجود یا همان طرح بازارساز خودکار در حال حاضر، عملکرد پروتکل با استفاده از فرمولی برای مبادله خودکاراست. Hayden Adams خود را به عنوان مخترع اجرای خاص فرمول در Uniswap توصیف می‌کند.

Uniswap فقط یک صرافی غیرمتمرکز نیست. این برنامه سعی در حل مسائلی که سیستم عامل EtherDelta با نقدینگی تجربه کرده اند، دارد. با خودکارسازی فرآیند تولید بازار، پروتکل با محدود کردن ریسک و کاهش هزینه‌ها برای طرفین معامله، فعالیت را آسان می‌کند. این مکانیزم همچنین الزامات هویتی کاربران را برطرف می‌کند و از نظر فنی هرکسی می‌تواند برای هر جفت توکن، ذخیره نقدینگی ایجاد کند. به گفته Uniswap، توکن UNI به عنوان یک زیرساخت عمومی و پایدار ایجاد شده است.

آیا این ارز قابل استخراج است؟

بله توکن‌هایی که برای ارز دیجیتال یونی سواپ در نظر گرفته شده اند قابل استخراج می‌باشند که البته برای استخراج آن‌ها شما باید در چهار استخر اتریوم / تتر، اتریوم / یو اس دی سی، اتریوم / دای و اتریوم / دبلیو بی تی سی نقدینگی تامین کنید. البته شرط دیگر برای استخراج این است که هر آدرس اتریوم باید با قرارداد‌های هوشمند یونی سواپ در تعامل باشد.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

آینده ارز دیجیتال یونی سواپ

این ارز دیجیتال یکی از ارز‌های دیجیتال است که سرمایه گذاری در آن فرصت مناسبی برای سودآوری به شمار می‌آید چرا که صرافی یونی سواپ در حال تبدیل شدن به یکی از معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا است و از آن جایی که این ارز در حال حاضر رشد خاصی انجام نداده است بسیاری از متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که این ارز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به قیمت‌های بالایی دست پیدا کند؛ بنابراین اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به فرصت‌های سرمایه گذاری مناسب هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما وضعیت این ارز را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بررسی کرده و در صورت تمایل اقدام به سرمایه گذاری روی این ارز کنید.

مزایای ارز دیجیتال یونی سواپ

یکی از مهمترین مزایای ارز دیجیتال یونی سواپ این است که این ارز هم پشتیبانی شبکه اتریوم را دارا است و هم از پشتیبانی صرافی یونی سواپ برخوردار می‌باشد که این دو عامل فرصت رشد فوق العاده‌ای را برای این ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. سرعت و امنیت بالای شبکه اتریوم می‌تواند معاملات این ارز را بسیار راحت‌تر کند. علاوه بر این از آن جایی که امروزه صرافی یونی سواپ در حال محبوب شدن در میان جامعه علاقه‌مندان به ارز‌های دیجیتال است، این مسئله می‌تواند روی رشد هرچه بیشتر ارز دیجیتال یونی سواپ Uniswap نیز تاثیرگذار باشد.

معایب این ارز دیجیتال

افت قیمتی که این ارز دیجیتال در بازه‌ای متحمل شد باعث شد تا بسیاری از افراد نسبت به ارز دیجیتال یونی سواپ بدبین شوند، ولی جای هیچ گونه نگرانی نیست و شما با بررسی بیشتر متوجه ارزشمندی آن خواهید شد.

در حالی که قوانین صرافی‌ها و احراز هویت (KYC) آن‌ها سخت گیرانه‌تر می‌شوند، تقاضا برای صرافی‌های غیر متمرکزی مثل یونی سواپ که هر کسی می‌تواند در آن‌ها توکن‌های خود را با داشتن یک کیف پول web۳ و بدون نیاز به باز کردن حساب اضافی معامله کند، افزایش یافته است. کارایی این صرافی توسط فراهم کنندگان لیکوئیدتی که دارایی خود را در استخر‌های این صرافی قفل می‌کنند، تضمین می‌شود.

چه ویژگی‌هایی ارز دیجیتال Uniswap را منحصر به فرد ساخته است؟

تا زمانی که انگیزه مالی کافی برای این فراهم کنندگان وجود داشته باشد، صرافی یونی سواپ می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و حتی کنار رفتن تیم توسعه دهنده آن هم تاثیری روی این سیستم نخواهد گذاشت. البته نباید بزرگترین ایراد صرافی یونی سواپ را هم فراموش کرد. این صرافی تنها از توکن‌های ERC۲۰ پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر قصد معامله BTC در صرافی Uniswap را دارید، باید ابتدا آن‌ها را در قرارداد‌های اتریومی (مثل رپد بیت کوین – WBTC) قفل کنید.

در کل به نظر می‌رسد که یونی سواپ خودش را به عنوان یک پلتفرم دیفای عالی اثبات کرده است. سابقه این صرافی عالی‌ست و تعداد کاربران آن نیز رو به افزایش است. باید دید که آیا صرافی Uniswap می‌تواند در ماه‌ها و سال‌های آتی کاربران بیشتری را جذب کند یا خیر.

ارز دیجیتال UNI یک توکن ارائه شده توسط صرافی آن می باشد . صرافی یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز می باشد به عبارت دیگر می توان گفت این صرافی توسط هیچ نهاد یا سازمانی ارائه نمی شود . شما می توانید پس از خرید این ارز دیجیتال از کیف پول هایی همچون Metamask ، Coinbase ، Potris و … برای ذخیره سازی این ارز استفاده کنید . همچنین این رمز ارز در سایر صرافی های ارز دیجیتال پشتیبانی می شود .

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی