کد خبر: ۱۶۸۳۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

فرصت سوزی تا کی؟! / تصمیمات نسنجیده سبب ایجاد التهاب در بازار رمزارز‌ها می‌شود

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، با بیان اینکه هم اکنون در حدود ۷ درصد قدرت پردازش ماینر دنیا در ایران ایجاد می‌شود، گفت: هر گونه تصمیم نسنجیده در مورد مسدودسازی در زمینه تبادل رمزارزها، چیزی نیست جز فرصت سوزی و گام برداشتن در مسیری که قطعا به سود توسعه و پیشرفت علمی و فنی کشور نخواهد بود.

سجاد کرمی عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، اظهار کرد: فشار‌های ایجاد شده از سوی بانک مرکزی و صحبت‌هایی رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بستن درگاه‌های پرداخت سبب ایجاد هیجاناتی در بازار رمز ارز‌ها می‌شود؛ چرا که این مهم سبب ایجاد نگرانی در عوام جامعه شده و مردم احساس خطر می‌کنند که سرمایه‌های خود را به محیط‌های دلالالی و غیر رسمی سوق دهند.

کرمی ادامه داد: همچنین بحث‌هایی در تهاتر انرژی است که ماینرها بجای پرداخت قبوض برق به صورت ریالی، رمزارز حاصل از استخراج تحویل بانک مرکزی و وزارت نیرو دهند که متاسفانه این بحث‌ها همچنان وجود دارد و هیچکدام از این‌ها نشانه مثبتی ندارند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم درخواست‌های گسترده فعالان در زمینه تبادل رمزارز‌ها از بانک مرکزی، هیات دولت، شورای ملی فضای مجازی و مجلس محترم شورای اسلامی برای ایجاد یک بستر قانونی، بدون ایجاد مجوز‌های جدید در زمینه مبادلات رمزارزها، هنوز اقدامات موثری توسط این نهاد‌های مسئول، در این رابطه صورت نپذیرفته است.

کرمی اضافه کرد: اگر قیمت رمزارز حال از استخراج ماینرها در تابلوی صرافی زده شود، عوام جامعه که آشنایی به جزئیات آن را ندارند، تصور براین خواهند داشت که رمزارز ها به صورت رسمی وارد چرخه مالی و اقتصادی کشور شده است که به طور حتم ریال به عنوان ارز رایج و رسمی کشور ارزش خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین تلفیق این فناوری با روش سنتی جز نتیجه معکوس چیزی دیگری نخواهد داشت. بسیار عالی است که رمزارزی که در کشور تولید می‌شود وارد چرخه اقتصادی کشور شده و از رسوب آن جلوگیری شود، ولی مسیر، مسیر اشتباهی است.

کرمی ادامه داد: اگر رمزارزها وارد صرافی‌های سنتی به جای سامانه های تبادل تخصصی این حوزه شوند، به سرنوشت بازار دلار مبتلا خواهد شد در این صورت بازار سیاه برای این فناوری نوین ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه هنوز صرافی‌ها هیچ مکانیزمی ندارند و بانک مرکزی به چه صورت رمزارز تحویلی از صرافی را قبول خواهد کرد؟ باید قبل از ایجاد چنین آشفتگی، احتمالات را در نظر گرفت. با وجود اینکه اکثر مسئولان اصرار براین دارند که قانونی کار شود آیا تا به امروز ابزار قانونی برای این موضوع تعریف شده است؟ وقتی درگاه‌های بانکی فعالان این حوزه مسدود شود، سیستم تبادل تحت نظر نظام بانکی به چه صورت مدیریت خواهد بود؟

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، گفت: هرگونه اقدام برای مسدود سازی وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی ارائه دهنده خدمات خرید و فروش رمزارز‌ها و درگاه‌های ریالی اشتباه است. برای گمراه کردن مردم و هدایت سرمایه از داخل به خارج الزاما نیاز نیست که درگاه بانکی بسته شود همین نظرات غیرکارشناسی و التهاباتی که به بازار می‌دهند باعث می‌شود که فعالان این حوزه به خارج کشور بروند و عدد کوچکی نیست. هم اکنون طبق آمار رسمی و غیر رسمی، حدود ۷ درصد قدرت پردازش ماینر دنیا در ایران انجام می‌شود این ۷ درصد بالغ بر تولید ۲.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در ماه است.

کرمی یادآور شد: فناوری بلاکچین و رمزارز، اساساً بر مبنای شفافیت و عدم تمرکز طراحی شده است که هرگونه تصمیم گیری در رابطه با آن را نیازمند به دانش فنی و کارشناسی لازم است و افراد تصمیم‌گیر باید از تجربیات کارشناسان متخصص در این حوزه استفاده کنند.

وی تأکید کرد: در این میان وظیفه و مسئولیت تمامی فعالان در هر بازاری، آگاهی رسانی به عموم مردم است تا در رابطه با خطرات و ریسک‌های سرمایه گذاری در هر زمینه‌ای مطلع و دارای بینش و دانش لازم باشند. این که نوسانات در یک بازار سرمایه را فقط و فقط متوجه یک بازار سرمایه دیگر بدانیم، نه عادلانه است، نه کارشناسی شده و نه منطبق با واقعیات اقتصادی کشور.

کرمی گفت: کشور‌های پیشرو و حتی تازه‌ وارد در زمینه رمزارزها، علی رغم بروز بحران‌های متعدد به طور مشخص بر لزوم قانون‌گذاری در این بخش تاکید می‌کنند و دلیل آن را عقب نیفتادن از قافله فناوری‌های نوین و روزآمد بلاکچین و رمزارز اعلام می‌کنند. در این شرایط، هر گونه تصمیم نسنجیده در مورد مسدودسازی در زمینه تبادل رمزارزها، چیزی نیست جز فرصت سوزی و گام برداشتن در مسیری که قطعاً به سود توسعه و پیشرفت علمی و فنی کشور و ایجاد دلسردی در جوانان توانمند و با استعداد ایرانی نخواهد بود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی