کد خبر: ۱۶۸۹۳
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۶
در حقیقت باید با نگاهی عمیق به مشتری ایده‌آل خود شروع کنید. شخصیت‌ و پرسونای مشتری را توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که منتور بالقوه شما در این گروه قرار می‌گیرد یا با توجه به تجربه آنها، درک عمیقی از خواسته‌های این افراد دارد.

به گزارش نبض فناوری، چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر شکست ۷۰ درصد استارت‌آپ‌های فناوری، اما دلیل این شکست چه چیزی است؟ در این نوشتار مواردی شرح داده شده که می‌تواند راهنمایی برای تازه‌کاران و کسانیکه همیشه به دنبال یادگیری هستند، باشد.
در حالیکه احتمال دارد که یک استارت‌آپ با حملات و ضربه‌های خطرناکی در محیط مواجه شود که منجر به مرگ آن شرکت نوپا شود، داشتن یک منتور مناسب می‌تواند به طور کاملا جدی و موثر کمک کند تا آن استارت‌آپ بتواند با رقبای خود رقابت کند، پیروز میدان شود و ترفندها و مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرد.

سه دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها عبارتند از:
- بازار نیازی به آنها ندارد
- نقدینگی در کار نیست
- تیم درستی انتخاب نشده (فقدان مهارت و تجربه)
چگونه منتوری مناسب پیدا کنیم؟
1- شخصی را پیدا کنید تا کمک کند میخ را در جای مناسبی برای چکش زدن قرار دهید
اد گیز، مدیر ارشد شتاب‌دهنده لوید می‌گوید: "بعضی اوقات استارت‌آپ‌ها با چکشی می‌آیند و می‌خواهند میخی برای آن پیدا کنند. در واقع ابتدا ابزاری را توسعه می‌دهند و سپس سعی می‌کنند مشکلی پیدا کنند تا حل کنند".
در حقیقت این قطع ارتباط اساسی بین استارت‌آپ‌ها و مشتری‌هایشان می‌تواند منجر به مشکلات عمده‌ای در بازار محصولات شود. جذابیت رابطه استارت‌آپ و منتور این است که منتورها می‌توانند کمک کنند تا هدف خود را در ذهن مخاطبان شکل دهید. ضمن اینکه توانایی ارائه محصول خود در دست مشتری بالقوه (نه فقط هر مشتری) و دریافت بازخورد مستقیم آنها می‌تواند باارزش‌ترین داشته‌هایی باشد که یک استارت‌آپ دریافت می‌کند.

مایکل کرافورد، مدیرعامل استارت‌آپ دیتا دیسکرایب، این تجربه دست اول را در زمان حضورش در شتاب‌دهنده لوید تجربه کرده، او می‌گوید: "ما در ابتدای امر از منتورهای خود پرسیدیم در مورد ایده‌های جدید تجاری چه نظری دارند، چه چیزی را دوست دارند، چگونه می‌خواهند به آنها فروخته شوند، بابت آن چقدر می‌پردازند، چه مدل‌ صدور مجوز را ترجیح می‌دهند و …."
در حقیقت باید با نگاهی عمیق به مشتری ایده‌آل خود شروع کنید. شخصیت‌ و پرسونای مشتری را توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که منتور بالقوه شما در این گروه قرار می‌گیرد یا با توجه به تجربه آنها، درک عمیقی از خواسته‌های این افراد دارد.

2- ارتباطات مناسب، نتایج بهتری به بار می‌آورد
اگر استارت‌آپ شما به بودجه زیادی احتیاج داشته باشد، داشتن مهر تأیید از خارج شرکت و از مشاور خوب می‌تواند راهی برای جذب سرمایه و مشتریان بزرگتر و نیز متقاعد کردن سرمایه‌گذاران باشد. باید در نظر بگیرید که این موارد دقیقا همان چیزی باشند که استارت‌آپ شما به آن نیاز دارد.
امروزه دسترسی به اطلاعات برای اکثر استارت‌آپ‌ها فرصتی طلایی است. اد گیز می‌گوید: "دومین ارزشی که استارت‌آپ‌ها به دست می‌آورند این است که منتورها در فراهم کردن اطلاعات کمک کنند یا محصول را به افراد مختلف در سازمان معرفی کنند تا مهر تاییدی باشد".
در حقیقت منتورهای ایده‌آل می‌توانند در برقراری ارتباط بین استارت‌آپ‌ها با سیار منتورها بسیار مفید واقع شوند، خواه بخواهید تا به بازاریابی رشد استراتژیک نفوذ پیدا کنید، خواه بخواهید یک مولفه IoT (اینترنت اشیا) را برای محصولات خود معرفی کنید. البته لزوما منتور نباید همه پاسخ‌های لازم را داشته باشد، منتور ایده‌آل می‌تواند کسی باشد که تاثیرگذاری خوبی بر سایرین داشته باشد.

3- مربی که بتواند شما را از منطقه امن خود خارج کند
انتخاب شخصی که به همان شیوه شما فکر کند، ممکن است بهترین را برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ نباشد.
آلیسون کاپین، بنیانگذار سازمان غیرانتفاعیWoman in Tech که به تأمین سرمایه مشاغل تحت هدایت زنان و دسترسی مستقیم به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند، توضیح می‌دهد: "مهم است به دنبال فردی باشید که بتواند در کنار حمایت بازخورد سازنده‌ای نیز ارائه دهد. منتور وقتی احساس ‌کند فرضیات در مسیر اشتباهی قرار گرفته‌اند، آنها را به چالش بکشد و همچنین قادر به انجام گفتگوهای سخت و چالشی باشد. ضمنا در حالیکه تعریف و تمجید می‌تواند انگیزه بالایی ایجاد کند، یافتن شخصی که بتواند بگوید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا بهتر از قبل شوید، بسیار ارزشمند است. "

جذب یک منتور ایده‌آل
ترفند اول: جذابیت
یک استارت‌آپ‌ فنی بسیار عالی را تصور کنید که از استعداد و مهارت بالایی برخوردار است و اگر بودجه لازم را دریافت کند، احتمال پیشرفت آن زیاد بود، اما جذابیت لازم را ندارد. این نداشتن جذابیت خط پایان است. مثل همه موارد دیگر در زندگی، وقت خود را صرف چیزی کنید که از آن هیجان‌زده شوید.

ترفند دوم: اصطلاحات فنی را رها کنید
حتی اگر راه‌حل و آنچه انجام میدهید، به نظرتان واضح برسد، ممکن است برای افراد دیگر چنین نباشد. همیشه به یاد داشته باشید که زبان فنی خود را به کلماتی که منتورهای شما می‌فهمند، ترجمه کنید. همچنین اولین چیزی که باید در نظر داشت عملی بودن، ملموس بودن و قابل فهم بودن خدمات یا محصول است.

ترفند سوم: از قبل اهداف واقعی‌بینانه را با منتور خود تعیین کنید
بهترین راه برای به دست آوردن بهره حداکثری از روابط خود با منتور، تعیین صریح انتظارات و نتایج قابل تحویل از همان ابتدا است.

ترفند چهارم: روابط طولانی‌مدت ایجاد کنید
با برقراری رابطه طولانی‌مدت با منتور خود می‌توانید نکاتی را با هم به اشتراک بگذارید و به یکدیگر کمک کنید تا مهارت‌های لازم برای ایجاد و مقیاس‌گذاری استارت‌آپ موفقی را کسب کنید. شبکه خود را پیش از احتیاج بسازید. به دنبال فرصت‌هایی برای ارتباط واقعی با افرادی باشید که به طور حرفه‌ای آنها را تحسین می‌کنید.

ترفند چهارم: به این رابطه به عنوان یک خیابان دو طرفه نگاه کنید
از نزدیک شدن به منتور خود نترسید. به خاطر داشته باشید که برای منتورها سرعت تصمیم‌گیری و توانایی تأثیر مستقیم بر توسعه محصول جدید می‌تواند ایجاد انگیزه کند.
پس این رابطه خیابانی دو طرفه است که هر دو طرف از آن لذت خواهند برد.

منبع: thenextweb
مترجم: آزاده ارشدی

ارسال نظرات
پژوهشگاه فضای مجازی بررسی کرد؛ نقش رسانه‌های اجتماعی در برابر دموکراسی
پیام رئیس رگولاتوری به‌مناسبت روز جهانی ارتباطات رشد اشتغال‌آفرینی و توسعه فضای کسب‌وکار با ICT
مهمترین رویداد نوآوری کشور به میزبانی ناحیه نوآوری پردیس برگزار می شود اینوتکس ۲۰۲۱ از فردا آغاز به کار خواهد کرد
نیازمندیها