کد خبر: ۱۶۸۹۷
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

کاهش عفونت‌های بیمارستانی با نانو کف‌پوش‌های خودترمیم شونده محققان کشور

یکی از بیمارستان‌های شهر همدان با استفاده از کفپوش‌های نانویی یکی از شرکت‌های دانش‌ بنیان با قابلیت آنتی باکتریال، خودترمیم شونده و دوستدار محیط زیست اقدام به رفع عفونت‌های بیمارستانی کرده است.

به گزارش« نبض فناوری»، یکی از معضلاتی که در بخش بیمارستانی وجود دارد، عفونت بیمارستانی است و ما برای رفع این مشکل از کفپوش رزینی نانویی برای کاهش عفونت بیمارستانی استفاده کردیم. عدم نفوذپذیری و فقدان درز در این کفپوش‌ها یکی از مزایای این نوع کفپوش‌ها است.

شرکت فناور تولیدکننده این کف‌پوش‌های نانویی، این محصول را با قابلیت خودترمیم‌شوندگی تولید کرده است. این پوشش‌ها از جنس پلی‌یورتان پایه آب بوده که در مجاورت گرما می‌تواند ترک‌ها و آسیب‌های وارد شده به خود را ترمیم کند. معمولا در پوشش‌های پلیمری از حلال‌های آلی استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست و سلامت جامعه خطرآفرین است، اما در محصولات این شرکت، فناوری استفاده شده عاری از حلال آلی بوده و پایه آب است. این کف‌پوش‌ها را می‌توان در ضخامت‌های کمتر از نمونه‌های موجود در بازار تولید کرد و همچنین می‌توان آن را روی زیرلایه‌های مختلف نظیر پلاستیک قرار داد.

از دیگر مزیت‌های این فناوری قابلیت خودترمیم‌شوندگی آن است، به‌طوری‌که در اثر گرما ساختار آن ترمیم می‌شود. بنابراین این محصول اگر در مقابل نور خورشید قرار داده شود، آسیب‌های خود را ترمیم می‌کند.

محمد رونق باغبانی، مدیر فروش این شرکت در این باره گفت: زمانی که ما از فناوری‌ نانو استفاده کردیم، موفق شدیم تا مقاومت به سایش را ۷ تا ۸ برابر افزایش دهیم. با توجه به این که فناوری‌ نانو موجب افزایش دوام و ماندگاری این کفپوش‌ها می‌شود، از نظر اقتصادی استفاده از آن‌ها اقتصادی و مقرون به صرفه است.

به نقل از ستاد نانو، این کف‌پوش‌های نانویی در صنایع تولید دارو از قبیل شرکت تولیددارو و داروسازی دکتر عبیدی، بیمارستان‌هایی نظیر بیمارستان شهدای کرمانشاه، بیمارستان آتیه همدان، بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان اکبرآبادی، بیمارستان شهیدبهشتی شیراز، بیمارستان دکتر غرضی ملایر و بیمارستان سلمان فارسی بوشهر و مراکز صنعتی مهمی از جمله شرکت بهره‌برداری نفت و گاز، گروه صنعتی کرمان موتور و یکی از شرکت‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربردی شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی