کد خبر: ۱۶۹۰۵
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

شکافت ستاره ای توسط سیاهچاله+فیلم

این تجسم جالب توجه جدید که از آزمایشگاه شتاب دهنده ذرات در هامبورگ، منتشر شده سیاهچاله ای را در حال شکافت نشان می دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، به گفته ناسا چنین حوادثی به عنوان اختلال جزر و مدی ستاره ای شناخته می شوند؛ تقریباً نادر هستند و فقط هر 10 هزار سال یکبار در یک کهکشان معمولی اتفاق می افتند. ستارگان معمولاً پس از تعامل گرانشی با یک ستاره یا جرم عظیم دیگر به سمت سیاهچاله درنده پرت می شوند، در صورتی که در فرآیندی به نام رشته رشته شدن قرار گرفته، کشیده و بلعیده می شوند.

نیروهای جزر و مد گرانشی، مشابه نیروهایی که جزر و مد ماه را روی روی زمین ایجاد کند، بیشتر خرابی ها را بر عهده دارند. در ابتدا، لایه های اتمسفر خارجی ستاره به سمت سیاهچاله کشیده شده، در اطراف لبه آن می چرخند مانند اینکه آب از یک زهکش خارج می شود و همانطور که ویدئو به تصویر می کشد، چیزی را ایجاد می کند که به عنوان دیسک تجمع شناخته می شود.

به گفته ناسا، جای تعجب است که سیاهچاله فقط حدود 1درصد از جرم ستاره را مصرف می کند. در واقع به شکل جتهای انرژی و ماده عظیم از ناحیه مرکزی سیاهچاله خارج می شوند.

این جت ها گاهی اوقات می توانند کیهان را روشن کنند و به ستاره شناسان روی کره زمین اجازه می دهند تا از سیاهچاله های دور، اطلاعاتی به دست آورند. ذرات ریز به نام نوترینو نیز از سیاهچاله خارج می شود و گاهی اوقات به محققان اطلاعاتی در مورد فرآیندهای رخ داده در حین مصرف می دهد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی