کد خبر: ۱۶۹۰۷
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

الماس و سنگ‌های قیمتی را با میکروسکوپ بومی شناسایی کنید/ صادرات محصول به عراق

رئیس هیات مدیره شرکت تکفام سازان طیف نور، با بیان اینکه مام محصولات تولیدی این شرکت مورد تایید کارگروه نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و این محصولات در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران هر سال عرضه می‌شود، گفت: با استفاده از دستگاه میکروسکوپ رامـان، می توان الماس واقعی را از تقلبی شناسایی کرده که این روش شناسایی از لحاظ زمانی بسیار سریعتر از روش‌های قبلی است.

حسین خادم در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: مهمترین فعالیت این شرکت طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته اپتیکی و لیزری و طیف سنجی نور است که کاربرد اصلی این دستگاه‌ها در آنالیز مواد بوده به عنوان مثال مواد منفجره یا مواد مخدر، پتروشیمی، سنگ‌ها، گوهر‌ها و سلول‌های سرطانی است.

وی تصریح کرد: تمام محصولات تولیدی این شرکت مورد تایید کارگروه نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و این محصولات در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران هر سال عرضه می‌شود. به عنوان مثال موسسه گوهرشناسی ایران این دستگاه‌ها را برای آنالیز کانی‌ها و گوهر‌ها و سنگ‌ها خریداری کرده و به عنوان یک مرجع از این دستگاه استفاده می‌کند.

خادم تأکید کرد: مؤسسه جواهرشناسی ایران که از خریداران دستگاه میکروسکوپ رامـان بوده است با استفاده از آن می‌توان، الماس واقعی را از تقلبی شناسایی کرد که این روش شناسایی از لحاظ زمانی بسیار سریعتر از روش‌های قبلی است. همچنین در آزمایشگاه نانو مواد دانشگاه تهران، در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای نسخه خطی، نقاشی‌ها و آنالیز رنگ‌ها، در پژوهشگاه میراث فرهنگی برای آنالیز نمونه‌های باستانی و تاریخی و در آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه الزهراء، شهید بهشتی، دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در بحث کنترل و کیفیت آب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از مزایای میکروسکوپ رامان نسبت به میکروسکوپ‌های نوری معمولی این است که با این نوع میکروسکوپ علاوه بر مشاهده نمونه با یک بزرگنمایی خاص می‌توان به اطلاعاتی درباره ترکیب شیمیایی و ساختار مواد نیز دست یافت. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه، آنالیز سریع و غیرمخرب مواد، وضوح بالا تا مقیاس میکرومتر، عدم نیاز به آماده‌سازی نمونه و مناسب برای آنالیز مواد آلی و معدنی است.

رئیس هیات مدیره شرکت تکفام سازان طیف نور، تأکید کرد: از دیگر محصولات شرکت تکسان می‌توان طیف‌سنج رامان قابل‌حمل، انواع دستگاه‌های طیف‌سنج نوری، فلوریمتر، اسپکتروفوتومتر و تجهیزات جانبی را نام برد. این شرکت دارای دو نمایندگی در کشور‌های ترکیه و انگلیس است. همچنین یک دستگاه اسپکتروفوتومتر به کشور عراق ارسال شده و با استقبال زیادی که در نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران از تولیدات ما کرده پیش‌بینی می‌کنیم که عراق از متقاضیان دائم ما باشد. فروش دستگاه اسپکتروفوتومتر در کشور نیز انجام شده که از جمله متقاضیان آن می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی، گروه شیمی دانشگاه گرگان و دانشگاه یزد اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در بحث تولید داخلی به ویژه دستگاه میکروسکوپ‌های لیزری رامان شرکت تکفام سازان طیف نور تنها شرکتی است که منحصرا در داخل کشور این محصول را تولید می‌کند. این محصول از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تایید قرار گرفته است.

خادم اظهار کرد: با توجه به مباحث ارزی در کشور و بالا رفتن قیمت ارز قیمت دستگاه برای واردات توجیه اقتصادی ندارد و دستگاه ما حدود یک چهارم و در بعضی از مواقع با یک هشتم نمونه قیمت خارجی به فروش می‌رسد. کمااینکه این محصولات دارای گارنتی، آموزش و خدمات پس از فروش را نیز دارد. هم اکنون باشگاه مشتریان را داریم هر سال دورهم جمع می‌شوند تا تبادل اطلاعات داشته باشند در حالیکه دستگاه خارجی هیچکدام این مزیت‌ها را ندارد. متاسفانه نهاد‌ها و مراکزی از بدنه دولت اقدام به واردات چنین محصولاتی می‌کنند در حالیکه هزینه‌ای که برای خرید اینگونه محصول می‌کنند واقعا توجیهی ندارد.

وی افزود: به دنبال این هستیم که ممنوعیت واردات این دستگاه را انجام دهیم و هنوز واردات بی رویه همچنان به قوت خود پابرجاست.

رئیس هیات مدیره شرکت تکفام سازان طیف نور، اظهار کرد: تا الان نمونه داخلی بوده در سال گذشته صادرات به عراق را داشتیم همچنین در نظر داریم که به کشور‌های سوریه، افغانستان و حتی کشور‌های توسعه یافته مثل ترکیه صادرات را داشته باشیم.

خادم خاطرنشان کرد: عمده کار ما توسعه صادرات است همچنین بحث آرندی روی موضوع تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت محصول تولیدی در اولویت این شرکت است. با بازاریابی یا بحث فروش از طریق فضای مجازی یا تماس‌های تلفنی از راه دور فروش را قبل از کرونا برسانیم.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی