کد خبر: ۱۶۹۶۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اتریوم در مسیر صعود، راهش را از بیت‌کوین جدا می‌کند

اتریوم با نسبت سه به یک عملکردی بهتر از بیت‌کوین داشته است و میزان کل ارزش آن در بازار اکنون به یک سوم ارزش بیت‌کوین رسیده است؛ در حالی که اتریوم از صعود قیمت خود بهره‌مند شده است، بیت‌کوین با سقوطی تقریبا وخیم دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش« نبض فناوری»، در آوریل ۲۰۲۰، اتریوم پس از سه سال متوالی سقوط ادامه‌دار ارزشش در بازار، بالاخره به گل نشست. قیمت این رمزارز که در اوایل سال ۲۰۱۸ به نزدیک ۱۲۰۰ دلار رسیده بود، با سقوط بازار به نحوی خیره‌کننده فرو پاشید و به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید.

اما طی ۱۲ ماه گذشته جریان کاملا به نفع اتریوم بوده و به راستی که برگ آن برگشته است. این رمزارز که از بازاری شناور و ظهور مجدد بیت‌کوین بهره‌مند شده، در سال ۲۰۲۱ به فرای اوج پیشین خود رسید و در صعودی زنجیره‌ای چند بار رکورد بیشترین قیمت خود را زد.

روز پنجشنبه، ۲۹ آوریل، رکورد جدیدی برای اتریوم ثبت شد و به ۲۷۹۷ دلار رسید که حاکی از افزایش قیمتی ۱۳۰۰ درصدی از همین زمان در سال گذشته بود. یکی از کارشناسان این هفته ادعا کرد «رسیدن قیمت اتریوم به ۵۰۰۰ هزار دلار قریب‌الوقوع است.»

سود اخیر این رمزارز وقتی با بیت‌کوین مقایسه می‌شود، از این هم چشمگیرتر است. اولین رمزارز دنیا هم در سال ۲۰۲۱ رکورد بیشترین قیمت خود را زد، اما میزان صعود آن، حداقل به لحاظ درصدی، زیر سایه این خویشاوند کمتر معروف خود رفته است.

اتریوم با نسبت سه به یک عملکردی بهتر از بیت‌کوین داشته است و میزان کل ارزش آن در بازار اکنون به یک سوم ارزش بیت‌کوین رسیده است. در حالی که اتریوم از صعود قیمت خود بهره‌مند شده است، بیت‌کوین با سقوطی تقریبا وخیم دست و پنجه نرم می‌کند و بعد از رسیدن به رکود جدید بیشترین قیمت خود در اوایل ماه آوریل، تاکنون حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

چه امری باعث این تغییر قیمت و جابه‌جایی ثروت شد؟ دلیلی که اغلب از طرف کارشناسان رمزارز عنوان می‌شود، فناوری زیرساخت اتریوم است که به آن اجازه می‌دهد در صنایع نوظهور، عرصه تمرکززدایی از امور مالی، و کارایی و فایده بسیار بیشتری داشته باشد.

اتریوم در سال ۲۰۱۳ خلق شد تا زنجیره بلوکی را به نحوی کاملا جدید به کار گیرد. زنجیره بلوکی یا بلاک‌چین، یک نظام انقلابی ثبت مجازی معاملات است که به دلیل خلق بیت‌کوین فراگیر شد.

گرچه بیت‌کوین هم از زنجیره بلوکی برای پردازش وجوه بهره می‌گیرد و مکانی برای حفظ ارزش آن است، اتریوم اما طراحی شده است تا به عنوان محفلی نرم‌افزاری عمل کند که می‌تواند بدون نیاز به دخالت و دلالی اشخاص ثالث، قراردادهای هوشمندی برای هر دارایی یا برنامه برقرار سازد.

بیت‌کوین طرح تمرکززدایی از امور مالی را ارائه می‌دهد، اتریوم اما طرح تمرکززدایی از کل اینترنت را دارد.

ظرفیت تقریبا نامحدود اتریوم باعث شده است که بعضی کارشناسان عنوان کنند ارزش کلی این رمزارز شاید روزی از بیت‌کوین هم عبور کند.

در هفته جاری ارزش کل اتریوم‌های موجود در بازار، از ارزش پی‌پال، شرکت عظیم پرداخت‌های مجازی، بیشتر شد.

هوبرت اولسزوسکی، دبیر توسعه تجارت در هیات مدیره بلاک‌چین، در سال ۲۰۱۸، وقتی ارزش اتریوم تنها کسری اندک از ارزش بیت‌کوین در بازار بود، به ایندیپندنت گفت: «اتریوم امکان این را دارد که سرمایه‌های بسیاری را در بازار به خود جذب کند و از همین رو از ارزش بیت‌کوین هم گذر کند. چرا که این رمزارز از زمان تاسیس، ابزاری متنوع‌تر و تطبیق‌پذیرتر بوده است.»

طی سه سالی هم که از آن زمان گذشته است، اتریوم شاهد به‌روز‌رسانی‌هایی چشمگیر بوده که فواید آن را بیشتر هم کرده است. ورود رمزهای غیرقابل معاوضه به بازار، یکی از نمونه‌های رهایی اتریوم از دغدغه‌هایی قابل‌توجه درباره بیت‌کوین است.

برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که پیشرفت‌های اتریوم باعث خواهد شد نهایتا از بیت‌کوین «جدا» شود.

سایمون پیترز، تحلیلگر ارشد تارنمای خرید و فروش آنلاین ای‌تورو، به ایندیپندنت گفت: «گرچه این دو رمزارز در سه سال گذشته دوشادوش هم خرید و فروش شده‌اند، اما با بالغ شدن بازار رمزارز، سرمایه‌گذاران به طیف مختلف فرصت‌ها و دارایی‌ها نگاه خواهند کرد تا تشخیص دهند کدام‌یک ظرفیت سودآوری بلندمدت بهتری دارد.»

او افزود: «بیت‌کوین توجه میلیون‌ها سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده است، اما اتریوم راهی جایگزین ارائه می‌دهد. همچنین، از آنجا که قیمت اتریوم به دلار بسیار پایین‌تر از قیمت بیت‌کوین است، باعث جذابیت بیشتر آن برای سرمایه‌گذارانی می‌شود که می‌خواهند رمزارز‌ها را به واحد سکه کامل بخرند، که برای خرید هر بیت‌کوین بسیار گران‌تر آب می‌خورد. با استفاده گسترده از شبکه اتریوم بعد از آخرین به روزرسانی‌ها، این رمزارز به ارائه فرصت‌هایی پرشمار برای برنامه‌نویسان و سرمایه‌گذاران ادامه می‌دهد.»
منبع: سیتنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی