کد خبر: ۱۷۰۳۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

چه چیزی باعث سوختن فلش می شود/ راه های جلوگیری از آن را بیاموزید

درایوهای فلش برای انتقال پرونده ها بین رایانه های مختلف و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می شوند. با این حال، این رسانه ها درست مثل همه اشکال ذخیره سازی دیجیتال، می توانند خراب شوند و شما اطلاعات ارزشمندی را از دست بدهید. اگر این اتفاق بیفتد برای بازیابی فلش ممکن است به یک سرویس بازیابی اطلاعات حرفه ای نیاز داشته باشید.

به گزارش «نبض فناوری»، چند کار وجود دارد که بهتر است برای جلوگیری از آسیب رساندن به رسانه فلش و محافظت از داده های خود انجام دهید. برای اینکه بدانید چه مراحلی برای جلوگیری از خراب شدن فلش لازم است، باید فلش و نحوه کار آن را بشناسید. بازیابی اطلاعات فلش می تواند فرایندی پیچیده باشد، بنابراین مراقبت مناسب از آن بسیار حیاتی است.

فلش چیست؟

فلش مموری حافظه ذخیره سازی رایانه است که می تواند به صورت الکتریکی پاک و دوباره نوشته شود. از فلش علاوه بر درایوهای فلش USB به عنوان حافظه در تعدادی از دستگاه ها از جمله تلفن های همراه، دوربین های دیجیتال و دستگاه های پخش کننده MP3 استفاده می شود.

سه نوع اصلی از تراشه های فلش وجود دارد:

سلول تک لایه (SLC): فقط یک بیت در هر سلول را نگه می دارد. گرانترین نوع رسانه فلش است و از انرژی کمتری استفاده می کند، سرعت نوشتن بالایی دارد و هم برای کاربردهای صنعتی و هم برای نگهداری داده های مهم مناسب است.

سلول چند لایه (MLC): دو بیت در هر سلول دارد و دو برابر اطلاعات بیشتر را ذخیره می کند. از این فلش به طور معمول در محصولات مصرفی استفاده می شود. به طور کلی ارزان تر از رسانه SLC است؛ اما استقامت کمتری دارد و چرخه های برنامه در سلول کمتر است.

سلول سه لایه(TLC):  دارای سه بیت در هر سلول است. ارزانترین نوع رسانه فلش است و چگالی بالاتری دارد. با این وجود سرعت خواندن و نوشتن کندتر و مقاومت بسیار کمتری دارد. معمولاً فقط محصولات سطح پایین حاوی رسانه های TLC هستند و برای ذخیره سازی اطلاعات مهم توصیه نمی شود.

فلش چگونه کار می کند؟

رسانه های فلش هیچ قسمت متحرکی ندارند، بی صدا و به سرعت کار می کنند و اندازه آنها از سایر انواع رسانه های ذخیره سازی کوچکتر است. درایوهای فلش از صفحه های مدار چاپی تشکیل شده اند که با پوشش پلاستیکی یا لاستیکی پوشانده شده اند. آنها از طریق پورت های USB یا آداپتور مخصوص به کامپیوتر متصل می شوند. در سیستم های رایانه ای مدرن، برای دسترسی به داده های درایو فلش، نیازی به نصب درایورها یا راه اندازی مجدد سیستم نیست. آنها همچنین برای کار به منبع تغذیه اضافی نیاز ندارند.

درایو های فلش USB به طور کلی به دلیل کوچک بودن، سرعت سریع و ظرفیت زیاد در مقایسه با سایر رسانه های قابل حمل ترجیح داده می شوند.

یک فلش چگونه خراب می شود؟

تقریباً به همان روشی که باتری قابل شارژ پس از گذشت چند صد چرخه شارژ خود را از دست می دهد، اجزای فلش NAND نیز می توانند پس از هزاران دور نوشتن و پاک کردن، توانایی حفظ اطلاعات را از دست بدهند. این معمولاً توسط فروشندگان قطعات به عنوان استقامت مشخص می شود. استقامت SLC Flash ده (10) برابر بیشتر از MLC Flash و بیست (20) برابر بیشتر از TLC است. این دلیل عمده ای است که SLC Flash را درجه صنعتی Flash و MLC Flash را درجه مصرف کننده می دانند. اساساً هرچه حافظه فلش شما پیرتر شود، از قابلیت اطمینان آن نیز کاسته می شود. این تخریب تدریجی نیازی به هیچ گونه آسیب از لحاظ ضربه ندارد.

در NAND Flash ، فاکتور دیگری به نام ماندگاری وجود دارد که مدت زمانی است که سلول حالت برنامه ریزی شده خود را حفظ می کند درصورتی که تراشه تحت بایاس قدرت نباشد. این پارامتر به محیط خارجی بسیار حساس و وابسته است. دمای بالا تمایل به کاهش مدت زمان ماندگاری دارد. تعداد چرخه های خوانده شدن به خصوص در درایوهای TLC نیز می تواند این ماندگاری را کاهش دهد. چگالش ناشی از دمای بالا یا رطوبت زیاد نیز می تواند باعث کوتاه شدن عمر مدار شود.

آسیب دیدن سیستم فایل درایو USB یکی از مهمترین دلایل از دست دادن اطلاعات درایو فلش USB، حذف اشتباه رسانه از کامپیوتر یا دستگاه دیگر است. رایج ترین نتیجه این کار آسیب منطقی به سیستم فایل است. به طور معمول، در این شرایط درایو شما آسیب نمی بیند حتی اگر داده های شما از بین رفته باشد. اما در برخی موارد نادر، حذف ناامن همچنین می تواند به سلولهایی آسیب برساند که اطلاعات داخلی درایو فلش را در اختیار دارند و توسط سیستم عاملها قابل دسترسی و تعمیر نیستند. برای استخراج اطلاعات پس از این نوع خرابی، نیاز به کمک یک متخصص خدمات بازیابی اطلاعات دارید. به همین دلیل، بسیار مهم است که دستگاه را با safely remove از سیستم خارج کنید و هرگز درایو فلش USB را هنگام خواندن یا نوشتن اطلاعات از برق جدا نکنید.

نحوه جلوگیری از از دست دادن اطلاعات درایو فلش USB

مانند تمام رسانه های ذخیره سازی، بهترین راه ممکن برای جلوگیری از فاجعه، پشتیبان گیری مکرر از همه اطلاعات مهم است. بدون پشتیبان گیری تأیید شده یک نقطه خرابی می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود. ACE Data Recovery اغلب می تواند درایوهای فلش USB را بازیابی کند، اما این فرایند اغلب پرهزینه و وقت گیر است. پشتیبان گیری مناسب همیشه گزینه ارجح است.

با توجه به محدودیت های فناوری فلش، از درایوهای فلش نباید برای پرونده هایی که مرتباً به روز می شوند استفاده شود. همچنین استفاده از فلش مموری قابل اعتماد مانند فلش SLC برای داده های با اهمیت مهم است.

همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که فلش را همیشه safely remove کنید و هرگز هنگام خواندن یا نوشتن درایو را از برق جدا نکنید. حذف اشتباه درایو فلش می تواند داده ها را خراب کند. اگر این مرحله مهم را دنبال نکنید، بازیابی اطلاعات فلش ممکن است تنها گزینه شما باشد.

ذخیره سازی رسانه های فلش در شرایط مناسب و قرار نگرفتن درایو فلش در معرض دما، رطوبت یا فشار باعث می شود که عملکرد درایو بیشتر باشد.

چگونه می توان فایل ها را از USB که آسیب فیزیکی دیده بازیابی کرد؟

چه چیزی باعث سوختن فلش می شود/ راه های جلوگیری از آن را بیاموزید

بهUSB  یک تکان آرام دهید

اگر  احساس می کنید بعضی از قسمتهای سر USB به هنگام اتصال به کامپیوتر ارتباط را برقرار نمی کنند در حین تکان دادن فلش به صدای وصل شدن آن به سیستم دقت کنید هر زمان که آن را شنیدید  USB به رایانه متصل است.

اطمینان حاصل کنید که آسیب فیزیکی اندکی به فلش وارد شده است، زیرا این حالت ممکن است باعث آسیب بیشتر به دستگاه شود. هنگام بررسی نور(LED در صورت وجود) یا گوش دادن به صدای شناسایی فلش آن را به آرامی در جهات مختلف حرکت دهید.

اگر به رایانه شما متصل شد سریعا فایل های خود را منتقل کنید. ممکن است مجبور شوید که فلش را در موقعیتی خاص نگهدارید تا فایل هایتان را انتقال دهید.

 اتصال فلزی را باز کنید

اگر اتصال فلزی فلش خرد شده، به طوری که نمی تواند در پورت USB قرار گیرد، سعی کنید با استفاده از یک دم باریک آن را باز کنید. این مرحله به احتیاط نیاز دارد زیرا ممکن است آسیب بیشتری به فلش وارد کنید.

پورت USB را برای وجود هرگونه جسم خارجی بررسی کنید

در این حالت، با مسواک زدن آرام یا با استفاده از یک خلال دندان داخل دهانه درگاه USB را بررسی و تمیز کنید.

لحیم کاری و تعمیر مدار

اگر برد مدار یا اتصال دهنده خراب باشد منبع تغذیه USB می تواند قطع شود. در این حالت  تعمیر مدار یا لحیم کاری لازم است. تجهیزات تخصصی تهیه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد تا به طور کلی دسترسی شما به داده ها یا USB را برای همیشه از دست ندهید.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
"اگر بعضی از قسمتهای سر USB به هنگام اتصال به کامپیوتر تماس نمی گیرند ، بلندگوهای خود را روشن کنید و سپس آن را تکان دهید. اگر صدای تشخیص را می شنوید، USB به رایانه متصل است." ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدیر پایگاه ممنون به زبانی دیگر باز نویسی شد
4
0
معصومه
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
سلام خسته نباشیدرم اگ گمشده باشه میشه ازطریقی اونوسوزونداگ میشه جواب بدین
1
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی