کد خبر: ۱۷۰۵۸
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

شکار هابل به درک بزرگترین معمای جهان هستی کمک کرد+عکس

هابل خوشه کهکشانی غول پیکری را شکار کرده که می تواند به دانشمندان در درک بهتر ماده تاریک کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، این تصویر دقیق از Abell 3827، یک خوشه کهکشانی برخوردار است و امکانات مهیجی را برای مطالعه فراهم می کند. هابل برای مطالعه ماده تاریک آن را مشاهده کرد، که یکی از بزرگترین معماهایی است که امروزه کیهان شناسان با آن روبرو هستند.

این تصویر دقیق از خوشه کهکشانی Abell 3827 است و امکانات مهیجی را برای مطالعه فراهم می کند. هابل برای مطالعه ماده تاریک که یکی از بزرگترین معماهایی است که امروزه کیهان شناسان با آن روبرو هستند.

ماده تاریک یکی از بزرگترین اسرار فیزیک امروز است. بر اساس مشاهدات کیهان شناسان، ما می دانیم که تمام ماده ای که در اطراف خود می بینیم (پروتون ، الکترون و نوترون) فقط بخش کوچکی از ماده موجود در جهان را تشکیل می دهد.

فیزیکدانان نظریه ای دارند که احتمالا بقیه ماده نوعی ذره است که در حال حاضر مستقیماً نمی توانیم آن را تشخیص دهیم؛ اگرچه می توانیم اثرات آن را ببینیم. آنها این ذره فرضی را ماده تاریک می نامند.

مطالعه کهکشانهای بسیار بزرگ در درک ماده تاریک مفید است زیرا ما می دانیم که خوشه های ماده تاریک در اطراف کهکشان ها هستند. وقتی کهکشان مورد نظر بزرگتر باشد اثرات گرانشی این هاله های عظیم آشکارتر است. بنابراین اخیراً تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را از خوشه عظیم کهکشان Abell 3827 گرفته که اثر همگرایی گرانشی زیادی ایجاد می کند.

این خوشه کهکشان محل بحث درباره ماهیت ماده تاریک بود. در سال 2015، برخی از دانشمندان معتقد بودند که ماده تاریکی در تعامل با دیگر ماده های تاریک پیدا کرده اند که به صورت ابری در پشت این کهکشان وجود داشت. این بدان معناست که نوعی ذره ماده تاریک وجود دارد که با درک استاندارد در مورد ماده تاریک متفاوت است که به نام مدل ماده تاریک سرد لامبدا شناخته می شود.

شکار هابل به درک بزرگترین معمای جهان هستی کمک کرد+عکس

این مجموعه جدید مشاهدات پیکربندی غیرمعمول از همگرایی گرانشی قوی را در هسته خوشه، با حداقل هفت تصویر عدسی از یک کهکشان مارپیچی پس زمینه نشان می دهد. داده های جدید طیف سنجی امکان تفریق بهتر نور پیش زمینه و شناسایی بهتر چندین تصویر پس زمینه را فراهم می کند.

این بدان معناست که ماده تاریک مطابق انتظارات پیشین رفتار می کند و از ایده کنش متقابل ماده تاریک پشتیبانی نمی کند. دانشمندان با استفاده از ابزارهایی مانند تلسکوپ آژانس فضایی اروپا (اقلیدس) به مطالعه ماده تاریک ادامه می دهند تا بیشتر در مورد این پدیده مرموز درک  پیدا کنند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی