کد خبر: ۱۷۱۳۳
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰
در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

نقشه راه فناوری اینترنت اشیا تدوین شد

پروژه «تدوین نقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زهرا کلات‌هایی مجری این پروژه گفت: این پروژه در چارچوب تقسیم کار ملی توسعه اینترنت اشیا در شبکه ملی اطلاعات و به درخواست مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است. شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار جهت توسعه اینترنت اشیا در کشور با هدف توسعه اقتصادی و ترسیم نقشه راه فناوری اینترنت اشیا در کشور از اهداف این پروژه است.

کلات‌هایی ادامه داد: این پروژه در دو فاز مطالعاتی و تحلیل انجام شده که در فاز اول ورودی‌های مورد نیاز برای تدوین نقشه‌راه به صورت جداگانه استخراج و ارائه شد و در فاز دوم تحلیل‌های مبتنی بر این داده‌ها انجام شده است. به طور خلاصه در فاز اول، با بررسی تمامی اسناد بالادستی موجود و نیز مطالعات تطبیقی جامع در زمینه برنامه‌های ملی سایر کشورها در حوزه توسعه فناوری هدف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

وی گفت: هم راستا با این فعالیت، درخت فناوری اینترنت اشیا ترسیم شد و مبتنی بر این تکسونومی (آرایه بندی)، وضعیت شرکت‌های فعال در کشور در زیرگروه‌های اول و دوم درخت ترسیم و تحلیل شد. همچنین توانمندی کلان کشور در حوزه دانش و فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر مدل ارائه شده، تحلیل شد. بعلاوه اکوسیستم و ذی‌نفعان فعال در حوزه این فناوری در کشور نیز مورد ترسیم و تحلیل قرار گرفت.

مجری این پروژه اظهار داشت: در فاز دوم، جهت ترسیم لایه اول نقشه راه، با تحلیل داده‌های فاز قبل، به ترسیم چشم‌انداز و اهداف توسعه فناوری در دو بازه کوتاه و بلندمدت پرداخته شد. جهت ترسیم لایه دوم، به شناسایی چالش‌های کلیدی و نیازمندی‌های اینترنت اشیا کشور پرداخته شد و دو دسته چالش‌های غیر فناورانه و چالش‌های فناورانه به تفکیک لایه‌های معماری منتخب اینترنت اشیا مورد استخراج قرار گرفت. به علاوه وضعیت توانمندی فعلی بخش‌های مختلف کشور و نیز جذابیت هر بخش جهت توسعه فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر داده‌های اقتصادی کشور و به تفکیک لایه‌های فناوری، ارزیابی و در قالب ترسیم ماتریس جذابیت و توانمندی ترسیم شد که نهایتاً خروجی این لایه، منجر به شناسایی حوزه‌های اولویت دار توسعه فناوری اینترنت اشیا در کشور شد.

کلات‌هایی افزود: جمع‌بندی و تحلیل داده‌های این لایه نشان می‌دهد به‌ترتیب اولویت کشور در حوزه‌های سلامت و شهر هوشمند، نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدی به‌منظور تقویت طرف عرضه فناوری و در حوزه‌های کشاورزی، تولید هوشمند، انرژی و خانه هوشمند نیازمند اتخاذ سیاست‌های تحریک طرف تقاضای فناوری است.

وی گفت: در لایه سوم نقشه راه و با تحلیل اسناد راهبردی کشور و جمع‌بندی نتایج به دست آمده در دو لایه پیشین، با هدف دستیابی به همپایی اقتصادی مبتنی بر همپایی فناورانه و بر اینترنت اشیا، راهکارهای رفع چالش‌ها، به تفکیک ۷ محور راهبردی ارائه و ذیل هر راهکار، اقدامات کلان متناظر معرفی‬ شد.

به‬ گفته‬ کلات‌هایی اقدامات کلان پیشنهادی مبتنی بر دسته‌بندی ابزارهای سیاستی در ۴ دسته سیاست‌های طرف عرضه، سیاست‌های طرف تقاضا، سیاست‌های زیرساختی و مقررات ‏گذاری و نیز سیاست‌های شکل‌دهنده روابط نظام‌ساز در‬ این پروژه ارائه شده است و نهایتاً، جمع‌بندی به تفکیک حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هر بخش، اقدامات نهایی کلان پیشنهادی تدوین و ارائه شده است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی