یک نفر از هر پنج خریداران خودروهای الکتریکی از تصمیم خود پشیمان میشود
به گزارش «نبض فناوری»، تمامی خریداران خودروهای الکتریکی از تصمیم خود راضی نیستند؛ این بخشی از تحقیق جدیدی بوده که از پشیمانی طرفداران اتومبیلهای برقی پس از خرید این محصولات خبر میدهد. در ادامه با ما همراه باشید.
بسیاری از دولتها و خودروسازیها مشغول تشویق مصرف کنندگان به کنار گذاشتن خودروهای سوخت فسیلی و استفاده از اتومبیلهای الکتریکی هستند. با اینکه چنین اتومبیلهایی به گفته بسیاری از متخصصان، آینده حمل و نقلهای جادهای هستند، هنوز مشکلاتی از لحاظ زیرساختهای مورد نیاز برای به کار گیری آنها وجود دارد و مصرف کنندگان معمولا از دسترسی محدود به ایستگاههای شارژ خودرو شکایت میکنند.
از طرف دیگر خریداران خودروهای الکتریکی از وجود هزینههای بیشتر استفاده از این اتومبیلها به نسبت خودروهای بنزینی گلایه دارند و همین مسئله باعث شده تا دانشمندان به فکر انجام تحقیقاتی دقیق و جامع در این رابطه بیافتند. مقاله جدیدی که توسط ژورنال “Nature Energy” منتشر شده، از پشیمانی ۲۰ درصد این خریداران از تصمیم خود خبر میدهد و اینطور که به نظر میرسد، از هر پنج خریدار یک نفر مجددا به استفاده از اتومبیلهای سوخت فسیلی رو میآورد.
پشیمانی خریداران خودروهای الکتریکی
محققان برای مقاله جدید خود ۴۱۶۰ نفر که در ایالت کالیفرنیای آمریکا اتومبیلهای برقی خریده بودند را بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ زیر نظر گرفتند؛ البته این مسئله نشان میدهد که دادههای جمعآوری شده به نسبت قدیمی هستند و از آن زمان تاکنون پیشرفتهای چشمگیری در حوزه توسعه زیرساختها و فراهم کردن امکان استفاده راحتتر از این محصولات انجام شدهاند.
در میان این چهار هزار نفر از خریداران خودروهای الکتریکی در آمریکا، تعداد ۱۸۴۰ نفر گفته بودند که پس از اتومبیل الکتریکی حال حاضر خود، مجددا به سراغ خودروهای بنزینی خواهند رفت. جزئیات تحقیق اخیر نشان داده که اکثر افراد پشیمان نظرسنجی شده، کسانی بودند که تمامی جابهجاییهای خود را با این محصولات برقی انجام میدادند. به علاوه کسانی که امکان شارژ کردن خودرو در خانه برای آنها فراهم نبود هم ترجیح میدادند که بعدها از این محصولات استفاده نکنند.
نارضایتی زنان از ماشینهای برقی
در کنار این موارد باید گفت که هزینه خرید یک خودرو برقی همچنان بیشتر از اتومبیلهای سوخت فسیلی بوده و این مسئله باعث میشود تا افراد کمدرآمد تمایل چندانی به خرید این محصولات الکتریکی نداشته باشند.
همانطور که اشاره شد، زیرساختهای مربوط به ایستگاههای شارژ مورد دیگری بوده که باعث نارضایتی مصرف کنندگان محصولات مورد نظر میشود؛ به عنوان مثال کسانی که در آپارتمان و یا مناطق شهری پرجمعیت زندگی میکنند به نسبت دیگران دسترسی کمتری به ایستگاههای شارژ دارند. بسیاری از محلهای کار هم تجهیزات لازم برای شارژ کردن اتومبیلهای برقی را ندارند و همین مسئله باعث میشود تا خریداران نتوانند باتریهای خودرو خود را در زمان کار کردن، پر کنند.
نکته جالب این بوده که برخلاف انتظار، در بین خریداران خودروهای الکتریکی پشیمانی در میان زنان بیشتر از مردان است. هنوز مشخص نیست که دلیل این موضوع چه بوده، اما به نظر میرسد که به دلیل استقبال بیشتر خانمها از محصولات مورد نظر و خرید بیشتر این اتومبیلها در بین زنان، تعداد بیشتری از این خریداران از تصمیم خود پشیمان میشوند. البته تنوع جنسیتی تحقیق اخیر مشخص نیست و نمیتوان با قطعیت این نتیجهگیری را قبول کرد.
منبع/ گجت نیوز