کد خبر: ۱۷۱۵۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۵

یک جایگزین نانویی سبک و رسانا برای سیم‌های مسی

با تولید یک ماده نانوکامپوزیتی سبک و رسانا، تیروپاتی گرافیت در مسیر تجاری‌سازی این ماده برای جایگزینی سیم‌های مسی قرار گرفت.

به گزارش «نبض فناوری»، تیروپاتی گرافیت (Tirupati Graphite) کامپوزیت گرافن-آلومینیوم را به‌عنوان جایگزین بالقوه مس تولید می‌کند. این شرکت در حال بررسی کاربرد بالقوه کامپوزیت گرافن-آلومینیوم در سیستم‌های پیشرانه برای کاهش وزن و انتشار کربن است.

تیروپاتی گرافیت به تازگی اعلام کرده که یک ترکیب گرافن آلومینیوم (Al-Gr) جدیدی را توسعه داده است که از نظر خاصیت رسانایی و مقاومت نسبت به آلومینیوم به‌طور قابل توجهی بالاتر است و می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای مس استفاده شود.

این شرکت تولیدکننده گرافن و متخصص در حوزه گرافیت گفت که با همکاری دیگر شرکت‌ها، به دنبال استفاده بالقوه از این کامپوزیت در جایگزینی مس در سیستم‌های حرارتی، نیروگاهی و پیشرانه است، کامپوزیتی که مزایای زیست محیطی قابل توجهی را به‌دلیل کاهش وزن فراهم می‌کند.

شیشیر پوددار رئیس اجرایی تیروپاتی گرافیت می‌گوید: «خوشحالیم که این موفقیت توجه چندین شرکت بزرگ را به خود جلب کرده است، هم اکنون با یکی از این شرکت‌ها در حال کار هستیم تا این کامپوزیت را توسعه داده و فرصت‌های تجاری‌سازی را بررسی کنیم.»

وی افزود: «ما معتقدیم که این ماده دارای پتانسیل تحول آفرینی بالایی است و می‌تواند در کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای سهم داشته باشد.»

کامپوزیت گرافن-آلومینیوم خصوصیات کلیدی آلومینیوم را از جمله وزن سبک آن حفظ می‌کند، در حالی که ویژگی‌های دیگر گرافن از جمله افزایش هدایت حرارتی، هدایت الکتریکی و بهبود خواص مکانیکی را نیز به ترکیب نهایی اضافه می‌کند. به گفته وی، این ویژگی‌ها موجب می‌شود که این ترکیب به‌عنوان ماده ترجیحی در کاربردهای مبتنی بر هدایت الکتریکی و حرارتی جایگزین مس شود.

این کامپوزیت رسانایی حرارتی بالا و بیش از ۹۵ درصد رسانایی الکتریکی مس را تا به امروز نشان داده است. تیروپاتی گرافیت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند با بهینه‌سازی بیشتر این کامپوزیت، این مقدار افزایش یابد.

فرایند ساخت اختصاصی که توسط تیروپاتی توسعه یافته است از نظر تجاری مقیاس‌پذیر است.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی