کد خبر: ۱۷۲۶۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

نحوه دریافت تأییدیه «نانو مقیاس» برای محصولات نانویی

مدیر واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان می توانند برای محصولات گواهی نانومقیاس دریافت کنند گفت: این گواهی اعتبار یک تا ۳سال دارد.

به گزارش«نبض فناوری» ریحانه خورشیدی، با بیان اینکه ایران عضو اتحادیه ایزو است و ما نماینده ای در این اتحادیه داریم، گفت: ما در ستاد توسعه فناوری نانو بر اساس استاندارد ایزو محصولات نانو را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدیر واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه محصولات نانو برای اخذ گواهینامه نانومقیاس، بر اساس پارامترهایی مورد ارزیابی قرار می گیرند، گفت: ارزیابی محصولات برای دریافت تاییدیه نانو مقیاس بر اساس ۳ معیار «مقیاس یک تا ۱۰۰ نانومتر»، «خاصیت نانو که موجب جهش محصول شود» و«امکان تکرار پذیری» انجام می گیرد.

خورشیدی با بیان اینکه هر شرکت مستقل می تواند برای دریافت نانومقیاس اقدام کند، گفت: پژوهشکده ها و پژوهشگاهها، سازمانها، افراد به صورت مستقل نمی توانند در این سامانه برای تاییدیه نانومقیاس اقدام کنند؛ حتما باید یک شرکت خصوصی با ماهیت ثبت شده متقاضی دریافت نانومقیاس باشد.

به گفته وی، هر شرکتی که دانش بنیان هم نباشد می تواند تاییدیه نانو مقیاس را برای محصول خود دریافت کند؛ یک ماه زمان می برد که بتوانیم تشخیص بدهیم محصولی که در شرکت به تولید می رسد مورد تایید است یا خیر.

مدیر واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به ۷۵۷ محصول تایید شده که گواهی نانومقیاس را دریافت کرده اند، عنوان کرد: از این تعداد ۵۴۲ محصول مربوط به محصولات نانو و مابقی مربوط به تجهیزات ساخته شده در حوزه نانو است که موفق به اخذ تاییدیه و استاندارد نانو شده اند.

نمودار تعداد محصولات نانو

نحوه دریافت تأییدیه «نانو مقیاس» برای محصولات نانویی

مدیر واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: معمولاً به صورت رندم از شرکتها بازدید می‌کنیم و کیفیت محصولات آنها را مورد بررسی قرار می دهیم؛ اگر محصول تولید نشود و کیفیت لازم را نداشته باشد نانو مقیاس دریافت نمی‌کند و تمدید نمی‌شود.

خورشیدی با بیان اینکه دوره های تمدید نانومقیاس ۳ ساله است، گفت: این تاییدیه ها به محصولاتی تعلق می گیرد که در مقیاس صنعتی و بازار تولید شده باشد و اگر شرکتی یا استارت آپی تاییدیه آزمایشی یک ساله را دریافت کرده باشد بعد از ارزیابی ها و گذشت زمان یک ساله امکان تمدید این گواهی وجود دارد.

مدیر واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: محصولاتی که در قالب آزمایشی تاییدیه نانومقیاس دریافت می کنند در زمره تاییدیه های نانو مقیاس قرار نمی گیرند و بیشتر هدف برای حمایت از آنها و ورود به بخش صنعتی است.

خورشیدی با اشاره به محصولاتی که موفق به اخذ نانومقیاس شده اند، گفت: حوزه های عمران و ساختمان، کالاهای خانگی، دارو، بهداشت و سلامت، خدمات و ملزومات پزشکی، مواد اولیه، حمل و نقل، انرژی، نفت و صنایع وابسته، نساجی و پوشاک، آب و محصولات کشاورزی، آموزش و اپتیک از جمله حوزه هایی هستند که محصولات آنها موفق به اخذ نانومقیاس شده اند.

وی در خصوص بیشترین محصولاتی که موفق به اخذنانومقیاس شده اند، گفت: عمران و ساختمان و در ادامه حوزه دارو، خدمات صنعتی و کالاهای خانگی از حوزه هایی هستند که بیشترین میزان دریافت تاییدیه نانومقیاس را به خود اختصاص داده اند.

حوزه های محصولات نانو

نحوه دریافت تأییدیه «نانو مقیاس» برای محصولات نانویی

منبع: مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی