کد خبر: ۱۷۲۸۲
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۳

آغاز ارائه سرویس "سیمرغ" با ظرفیت نیم ترافلاپس از امروز

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح ابر رایانه سیمرغ از امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این ابر رایانه از امروز با ظرفیت نیم ترافلاپس اقدام به ارائه سرویس‌های پردازشی برای نهادها و مراکز مختلف تحقیقاتی خواهد کرد.

به گزارش« نبض فناوری» وحید یزدانیان، با بیان اینکه پروژه ابررایانه سیمرغ را از یک سال و نیم قبل آغاز کردیم، افزود: در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ما به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به اجرای این پروژه کردیم.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ۱۰ سال قبل تجربه موفقی در زمینه طراحی و پیاده سازی ابر رایانه را داشته است که این ابر رایانه برای پردازش‌های کمتر از "ترافلاپس" بوده است، ولی در پروژه "سیمرغ" از آنجایی که دانش فنی این طرح در دانشگاه امیرکبیر وجود داشت، از این رو این طرح را به صورت مشترک پیاده سازی کردیم.

یزدانیان، خاطر نشان کرد: برای آنکه بدانیم که چه میزان ظرفیت پردازش در کشور مورد نیاز است، جلسات مفصلی را با بخش خصوصی که نیاز به پردازش‌های ابر رایانه دارند، داشتیم و بر این اساس نیازهای پردازشی کشور را استخراج کردیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان نتایج به دست آمده از این جلسات که منجر به اجرایی شدن پروژه ابر رایانه سیمرغ شد، یادآور شد: این پروژه امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود.

نیاز پردازشی کشور

وی با بیان اینکه تا دو ماه آینده ظرفیت پردازشی این سامانه به یک پتافلاپس خواهد رسید، گفت: البته رسیدن ظرفیت پردازشی "سیمرغ" به یک پتافلاپس عدد خوبی است، ولی این میزان ظرفیت، کل نیازهای پردازشی کشور را مرتفع نخواهد کرد.

یزدانیان تاکید کرد: نیاز پردازشی کشور حداقل 10 برابر این میزان است؛ از این رو در گام‌های بعدی باید به سمت مرتبه‌های بالاتر پردازشی "هگزا فلاپس" حرکت کنیم که با توجه به زیر ساخت‌هایی که فراهم شد، در مدت یک تا دو سال بتوانیم به ظرفیت‌های اگزا فلاپس هم برسیم.
منبع: ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی