کد خبر: ۱۷۲۸۳
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

سیمرغ قدرتمندترین ابررایانه کشور افتتاح می‌شود/ تشریح جزئیات "سیمرغ"

ساخت انیمیشن و پردازش تصویر، پردازش داده‌های ترافیکی و حمل و نقل، داده‌های هواشناسی و تحلیل‌های هوش مصنوعی را از جمله خدمات ابررایانه سیمرغ می‌توان نام برد.

سیمرغ قدرتمندترین ابررایانه کشور افتتاح می‌شود/ تشریح جزئیات

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ابر رایانه‌های امروزی از هزاران پردازنده متصل تشکیل شده اند و سرعت آن‌ها طی چند دهه گذشته به صورت تصاعدی رشد کرده است. ابررایانه‌ها قدرتمندترین رایانه‌های دوران خود هستند که معمولا برای اجرای برنامه‌های معدود و خاصی بهینه شده‌اند و اطلاعات را بسیار سریع پردازش و اجرا می‌کنند. ساخت و نگهداری ابررایانه‌ها علاوه بر پرهزینه بودن، نیاز به تکنولوژی و دانش بالایی دارد به همین دلیل معدود کشور‌هایی در جهان توانایی طراحی و ساخت آن را دارند. در این زمینه، خوشبختانه محققان کشورمان نیز با توجه به پیشرفت‌های که طی سال‌های اخیر به دست آورده اند توانسته اند ۱۴ نمونه از آن‌ها را طراحی کنند.

ابر رایانه‌ها برای توابع مانند پیش بینی وضعیت آب و هوا و روند آب و هوایی، شبیه سازی آزمایش‌های هسته‌ای، انجام تحقیقات دارویی و ترک کردن کلید‌های رمزگذاری استفاده می‌شوند. برخی از پروژه‌های اولیه، برای تحقیق در مورد پیش بینی‌های ژنتیکی احتمالی سرطان یا اعتیاد به مواد مخدر بوده است.
به عبارتی ابر کامپیوتر‌ها یا همان سوپر کامپیوتر‌ها برای پردازش‎های سنگین به کار گرفته می‎شوند. این اصطلاح معمولاً برای سیستم ‎هایی به کار میرود که قدرت پردازش اطلاعات فراوانی را در کسری از ثانیه را داشته باشند.

ابر رایانه، رایانه‌ای است که بالاترین میزان عملکرد رایانه‌ای را در حال حاضر انجام می‌دهد، به طور سنتی، ابر رایانه‌ها برای کاربرد‌های علمی و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید پایگاه داده‌های بسیار بزرگی را اداره کنند یا محاسبات زیادی را انجام دهند (یا هر دو). اگرچه پیشرفت‌هایی مانند پردازنده‌های چند هسته‌ای و GPGPU (واحد‌های پردازش گرافیکی با هدف کلی) دستگاه‌های قدرتمند را برای استفاده شخصی فعال کرده است، اما با این تعریف، یک ابر رایانه از نظر عملکرد، استثنایی است.
براساس این گزارش وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود که موضوع

توسعه ابررایانه چند سالی است که در کشور ما شروع شده و البته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه پیشقدم بوده است. در همین حال چند مجموعه دانشگاهی دیگر هم اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده‌اند.  در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید شده و این موضوع به قدری اهمیت دارد که هر سال ۵۰۰ ابررایانه بزرگ دنیا، رده بندی و اعلام می‌شود.

یزدانیان گفته بود؛ هم اکنون داشتن ابررایانه به یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم تبدیل شده و هر کشوری که ابررایانه دارد، مستقل است و خودش می‌تواند با سرعت داده‌های خود را تحلیل کند و تصمیماتی دقیق و منطقی بگیرد که در نهایت منجر به افزایش رفاه مردم می‌شود.

 این ابررایانه در صنعت پویانمایی و فیلم سازی کاربرد دارد و کیفیت پویانمایی‌هایی که در برخی کشور‌ها ساخته می‌شود متفاوت با پویانمایی‌های داخل کشور ما است و قطعاً صنعت پویانمایی کشور با وجود این ابررایانه رشد بیشتری پیدا کرده و محتوای بومی تولید می‌شود. این رایانه در مباحث هواشناسی و موضوعات ترافیکی و نیز در مدل‌های اقتصادی از جمله تحلیل انرژی، مواد غذایی و بازار ارز و رمز ارز هم کاربرد دارد.

تشریح جزئیات سیمرغ

ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ نیم ترافلاپس است؛ ولی در بازه زمانی دو ماهه به یک پتافلاپس خواهد رسید. این ابررایانه با دانش فنی طراحی و توسعه پیدا کرده است؛ چرا که توسعه نرم افزاری و برخی از تجهیزات آن در داخل کشور انجام شده و بخشی از تجهیزات این پروژه از خارج از کشور تامین شده است.

این ابر رایانه کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای دارد تا جاییکه سرویس‌های پردازشی را به حوزه‌های مختلف علمی و کسانی که داده در اختیار دارند و قصد پردازش این داده‌ها را دارند، ارائه می‌کند. همچنین پردازش داده‌های ترافیکی و حمل و نقل، داده‌های هواشناسی و تحلیل‌های هوش مصنوعی را از جمله خدمات ابررایانه سیمرغ می‌توان نام برد. در هر حوزه‌ای که Big Data وجود داشته و نیاز به تحلیل این داده باشد، می‌توان از خدمات این ابر رایانه بهره برد.

طبق این گزارش ساخت انیمیشن و پردازش تصویر نیز می‌توان از دیگر خدمات این ابررایانه برشمرد که با افتتاح این طرح، ارائه سرویس این سامانه آغاز می‌شود و به تدریج نیز کلیه سرویس‌های این ابر رایانه زیر بار خواهد رفت و متقاضیان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
اینم مثل پروژه اینترنت ملی و پیام رسانهای داخلی محلی می شود برای اختصاص بودجه های کلان به خودیها و حیف و میل بودجه
1
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی