کد خبر: ۱۷۳۳۳
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

کشف مولکول موجود روی زمین در کهکشان

مولکول موجود در زمین برای اولین بار در جو سیاره فراخورشیدی کشف شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»، مولکول هیدروکسیل در زمین رایج است، اما ستاره شناسان میزان فراوانی آن را در سایر جهان نیافته اند. برای اولین بار، ستاره شناسان به طور قطعی آن را در جو مشتری فوق داغ، WASP-33b کشف کرده اند.

WASP-33b یک سیاره فراخورشیدی عجیب و غریب است. 400 سال نوری از ما فاصله دارد، این سیاره به عنوان مشتری فوق داغ شناخته می شود و غول گازی است.

جو WASP-33b به دمای بیش از 2500 درجه سانتی گراد می رسد و آنقدر گرم است که بیشتر فلزات را ذوب می کند. این سیاره فراخورشیدی گزینه عالی برای مطالعه جوهای بیگانه است.

هیدروکسیل (مولکولی از یک اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن) است که هنگام تعامل با بخار آب و مونوکسیدکربن، به احتمال زیاد نقش مهمی در مخلوط شیمیایی جو WASP-33b بازی می کند.

این اولین شواهد مستقیم از وجود OH در جو سیاره ای فراخورشیدی است که نشان می دهد که نه تنها ستاره شناسان می توانند این مولکول را در جو سیاره دیگر شناسایی کنند بلکه همچنین می توانند شیمی دقیق آن را درک کنند.

بر روی زمین، هیدروکسیل در اثر تعامل بخار آب با اکسیژن در جو تشکیل می شود. در WASP-33b، هیدروکسیل به احتمال زیاد وقتی گرمای شدید ستاره بخار آب را منفجر می کند، تشکیل می شود.

هر گونه جو جدیدی که در سیارات دیگر کشف شده درک ما از سیارات فراخورشیدی و تکنیک های مورد نیاز برای مطالعه جو آنها را بهبود می بخشد و ما را به هدف یافتن سیاره شبیه زمین نزدیکتر می کند.

این مقاله در ابتدا توسط Universe Today منتشر شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی