کد خبر: ۱۷۴۵۶
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۹
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تزریق ۲۶۰ میلیون تومان به شتابدهنده‌های حوزه شهرهوشمند و اینترنت اشیاء/ ایجاد ۳ هاب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه استارتاپ‌ها

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، گفت: فعالیت این شتابدهنده‌ها در حوزه شهرهوشمند، اینترنت اشیاء و گردشگری است که این شتابدهنده حدود ۲۶۰ میلیون تومان به استارتاپ‌ها تزریق می‌کند. ترکیب این دو فعالیت، یک شبکه قدرتمند از کارآفرینی و ثروت آفرینی را برای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

مهران کرمی مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه این مرکز از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: فعالیت این شتابدهنده‌ها در حوزه شهرهوشمند، اینترنت اشیاء و گردشگری است که این شتابدهنده حدود ۲۶۰ میلیون تومان به استارتاپ‌ها تزریق می‌کند. ترکیب این دو فعالیت، یک شبکه قدرتمند از کارآفرینی و ثروت آفرینی را برای استارتاپ‌ها و شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

مدیر عامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، تأکید کرد: در حال حاضر این شرکت در حوزه بررسی و انتخاب استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد برای ورود به دوره شتابدهی فعالیت می‌کند، اما در گام‌های بعدی هاب اصفهان در نظر دارد به عنوان یک شتابدهنده تخصصی مرحله بذری و مراحل اولیه کسب و کار با همکاری با صندوق‌های سرمایه گذاری، استارتاپ‌های خارج شده از دوره شتابدهی را به فروش رساند. رویکرد شرکت در برنامه راهبردی به سمت ایجاد زنجیره ارزشی است که بتواند در بلند مدت به فعالیت‌های شرکت و شرکت حرکت اول انسجام بخشیده و فعالیت‌های موجود در این زنجیره مکمل یکدیگر باشند.

وی ارائه فضای کاری مشترک و امکانات اولیه کسب و کار، در اختیار قراردادن سرمایه نقدی، ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های مورد نیاز آن‌ها و کمک در جذب سرمایه گذار و تجاری سازی را از عمده خدمات این شتابدهنده عنوان کرد و گفت: سعی کردیم با این روش کل دغدغه این استارتاپ‌ها را برطرف کنیم در همین راستا سرویس تخصصی شتابدهنده و سرمایه‌گذاری را فعال کردیم. هم اکنون ۸ استارتاپ به دوره شتابدهی وارد شدند.

کرمی افزود: ایران در بخش هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء از نظر تکنولوژی و زیرساخت به نسبت به کشور‌های منطقه خیلی عقب است در اینترنت اشیاء و یا شهر هوشمند هنوز فعالیتی شاخصی صورت نگرفته است. یکی از متولیان اصلی شهرهوشمند شهرداری است و در این زمینه شهرداری اصفهان تلاش‌های زیادی انجام داده است.

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: با راه‌اندازی آن اکوسیستم کارآفرینی و بحث کارآفرینی محدودتر می‌شود به نوعی ناخودآگاه سقفی که یک کسب وکار می‌تواند رشد کند محدودتر می‌شود اگر به فکر توسعه فعالیت خود باشد به خصوص استارتاپ‌ها که در بستر اینترنت است نیاز به خدمات گسترده‌تر دارند. در غیراینصورت ناخودگاه دچار چالش می‌شوند و در کنار آن باعث ایجاد کسب وکار‌های جدید نیز خواهد شد. همچنین هوش مصنوعی مانع برای اشتغال نیست بلکه به توزیع ثروت کمک می‌کند. به طوریکه بستر را برای ایجاد کسب و کار جدید هموار می‌سازد. باید گفت؛ ۹۰ درصد ثروت جامعه تنها در دست درصد ۱۰ افراد جامعه است که سرمایه کشور را دارند در همین راستا کارآفرینی شکل گرفته تا به توزیع ثروت کمک کند.

کرمی اظهار کرد: دولت اصولا نقش پیشران را داشته باشد تا به یک بهره‌بردار تبدیل شود و خیلی نباید وارد مکانیزم‌ها شود اگر خودش ورود کند ناخودآگاه تعادل بازار به هم می‌ریزد؛ ولی اگر به عنوان پیشران باشد می‌تواند به توسعه استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها کمک کند.

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان افزود: ما به واسطه شبکه سرمایه‌گذاری‌ها و شبکه سهامداری که از جنس دانشگاهی است شاید کمتر با چالش و مانع مواجه باشیم؛ اما واقعا وجود تیم‌های قوی ناخودآگاه به واسطه همین شرایط اقتصادی است. براساس فرهنگی که در دانشگاه‌ها است باید مراکز دانشگاهی را به سمت کارآفرینی سوق دارد تا به توسعه و ایجاد تیم قوی در استارتاپ‌ها کمک کند.

کرمی افزود: در حرکت اول به عنوان هلدینگ سرمایه گذاری استارتاپ‌ها ۳ هاب را ایجاد کردیم که هرکدام از این‌ها در نقطه‌ای از کشور فعالیت می‌کنند. هاب تهران که پایتخت و مراکز تهران، هاب اصفهان که مرکز اصفهان و شهر‌های اطراف از جمله یزد، شهرکرد ... و هاب شیراز هم منطقه جنوب کشور را شامل می‌شود که هرکدام از این‌ها در منطقه‌ای فعالیت‌های را انجام می‌دهند. به نوعی یکی از پارتنر‌های اکوسیستم است که به زنجیره تکامل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی سالانه ۸ استارتاپ به نوعی وارد بحث شتابدهی و سرمایه گذاری می‌شود و تاکنون ۵ استارتاپ وارد شدند و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال روی ۱۰ استارتاپ سرمایه گذاری انجام شود.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی