کد خبر: ۱۷۴۶۵
|
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

کیف پول ارز دیجیتال چیست/ چگونه از کلید خصوصی کیف پولمان مراقبت کنیم؟!

کیف پول ارز دیجیتال، بستری است آنلاین یا در قالب یک پلتفرم سخت افزاری که تمامی کلیدهای خصوصی و عمومی را در جهت دریافت و یا ارسال ارزهای دیجیتال در خود نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه ارز‌های دیجیتال در بین افراد جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است به طوری در این حوزه سرمایه‌گذاری کلانی صورت می‌گیرد برای اینکه این سرمایه‌گذاری در بستر امن اتفاق بیفتد نیاز به کیف پول دیجیتال ارزی است که مردم بتوانند در این زمینه با خیال راحت فعالیت کنند.

باید گفت کیف‌های پول دیجیتال متشکل از یک رمز است که می‌توان آن را مانند شماره حساب در اختیار دیگران گذاشت. در دنیای مهندسی به این کد، کلید عمومی گفته می‌شود. این کلید در رمزنگاری مسئولیت مسیریابی را برعهده دارد؛ اما این کلید اختصاصی شماست که اجازه باز کردن این کیف را می‌دهد. به عبارتی دیگر کیف پول ارز دیجیتال، بستری است آنلاین یا در قالب یک پلتفرم سخت افزاری که تمامی کلید‌های خصوصی و عمومی را در جهت دریافت و یا ارسال ارز‌های دیجیتال در خود نگه داشته است. به تایید برخی؛ کیف پول‌های سخت افزاری ایمن‌ترین روش جهت ذخیره کلید‌های عمومی و خصوصی شماست.

ساز و کار بلاکچین برای کیف پول‌های سخت افزاری ledger، به روز رسانی در هر گره بلاکچین است. یعنی تمامی کیف پول‌های سخت افزاری همزمان با هم به روز می‌شوند و این تنها یک پیغام برای دارندگان این نوع کیف پول دارد و آن اینکه؛ کیف پول‌های ارز دیجیتال، پولی را در خود نگه نمی‌دارند بلکه سابقه‌ای از معاملات انجام شده را ذخیره می‌کنند.

«والت» یا همان کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم‌افزاری است که کلید‌های خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاک چین‌های مختلف در تعامل است تا کاربران بتوانند ارز دیجیتال خود را بفرستند، دریافت کنند و بر تراز حساب خود نظارت داشته باشند. اگر قصد دارید از بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد. بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌های مشتق شده از آن، به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می‌شوند.

در یک حساب بانکی معمولی، پول یا بهتر است بگوییم، ارزش آن نگهداری می‌شود. اما در کیف پول ارز‌های دیجیتال، کلید‌های رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند. در حقیقت، کوین‌ها نمی‌توانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره شوند. چون کریپتوکارنسی‌ها وجود فیزیکی ندارند. آدرس کیف پول، چیزی شبیه به شماره حساب بانکی است. هیچ اشکالی ندارد اگر شما شماره حساب بانکی خودتان را به فرد دیگری بدهید، چون دیگران برای انتقال وجه به آن نیاز دارند. در دنیای ارز‌های دیجیتال، اگر کسی بخواهد کوین‌هایتان را برایتان ارسال کند، شما می‌توانید به سادگی آدرس کیف پول خود را به او بدهید و کوین‌تان را دریافت کنید. درست مانند حساب‌های بانکی، هیچ یک از دو آدرس کیف پول، شبیه به هم نیستند. در نتیجه، هیچ کس به جز شما نمی‌تواند پولتان را دریافت کند. همچنین، تعداد آدرس‌های کیف پول شما بدون محدودیت هستند. یعنی هر چند تا آدرس که دلتان بخواهد می‌توانید برای کیف پولتان بسازید.

اهمیت نگهداری صحیح از کیف پول ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در ارز‌های دیجیتال آسان نیست. اگر نتوانید از سرمایه‌تان در کیف پول نگهداری کنید؛ هیچکس قادر به پیگیری ارز‌های شما نخواهد بود.

بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال از طریق یک کیف پول که تمامی رمز‌های شما در آن قرار دارد، پشتیبانی می‌شود. اگر نتوانید از کیف پول نگه داری کنید، با وجود اینکه ارز‌هایی را خریداری کرده باشید؛ به هیچ یک از آن‌ها دسترسی نخواهید داشت.

کیف پول سخت افزاری

بهترین نوع کیف پول ها، کیف پول‌های سخت افزاری هستند. این نوع کیف پول‌ها را اغلب با نام «ذخیره سازی سرد» می‌شناسیم و برتری آن در برابر سایر روش‌های ذخیره سازی مطرح می‌شود.
در روش‌های ذخیره سازی گرم یا همان کیف پول‌های نرم افزاری و تحت وب، ارز‌های دیجیتال امنیت کافی را ندارند. کیف پول سخت افزاری در غالب فلش USB استفاده می‌شود و افراد در صورتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که گذرواژه آن را بدانند.

در برابر این ویژگی بارز مثبت؛ کیف پول‌های سخت افزاری معایبی نیز دارند. یکی از مرسوم‌ترین آن ها، خراب شدن فلش USB و دیگری گم کردن آن هاست. در هر دو صورت امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد.
کیف پول‌های سرد امکانی را برایتان فراهم می‌کنند که می‌توانید با استفاده از یک کلمه seed اطلاعات خودتان را بازگردانی کنید. هزینه کیف پول‌های سخت افزاری به مراتب بسیار بیشتر از کیف پول‌های تحت وب و نرم افزاری است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چه کیف پولی است؟

در دنیای ارز دیجیتال کیف پول‌های نرم افزاری را اغلب با نام کیف پول داغ می‌شناسند. دلیل آن هم هک شدن کیف پول حتی از راه دور است. البته؛ انتخاب کیف پول‌های نرم افزاری برای افرادی که در حجم کم تجارت می‌کنند بسیار پرسود خواهد بود.

کیف پول نرم افزاری الکتروم

Electrum اغلب برای سیستم عامل‌های Windows، Mac OS و Linux در دسترس است. این کیف پول نوعی کیف پول رایانه‌ای نرم افزاری است، ولی در عین نرم افزاری بودن، بخش قابل توجهی از آن را ساز و کار فنی تشکیل می‌دهد. اگر در بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال تازه وارد هستید، بهتر است فعلا سراغ این گزینه نروید. ولی بزرگترین مزیت کیف پول نرم افزاری Electrum تنظیم هزینه در هر معامله است. زمانی که شبکه بیت کوین شلوغ می‌شود و تعداد معاملات انجام شده در هر ثانیه زیاد می‌شود، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. الکتروم امکانی را برای کاربران فراهم می‌کند که جهت تسریع در معامله، کارمزد هر معامله را کاهش دهد.

کیف پول نرم افزاری Exodus

کیف پول Exodus علاوه بر طراحی زیبایی که دارد از سکه‌هایی از قبیل Ethereum، Litecoin، Dogecoin و Dash پشتیبانی می‌کند. همچنین؛ امکانی را در اختیارتان قرار می‌دهد که کلید‌های عمومی و خصوصی را مدیریت کنید و بتوانید با استفاده از نمودار‌های ارائه شده روند سرمایه گذاریتان را تحلیل کنید.
کیف پول‌های نرم افزاری برای همه افراد مناسب نیستند. اگر مقدار زیادی ارز دیجیتال دارید بهتر است از کیف پول‌های امن تری استفاده کنید. هر چند کیف پول‌های نرم افزاری بهتر از کیف پول‌های تحت وب هستند، ولی بهترین نوع کیف پول نیستند.

نحوه کار کیف پول‌های تحت وب چگونه است؟

یکی از دلایل افراد برای استفاده از کیف پول‌های تحت وب، شباهت این کیف پول‌ها با کیف پول‌های نرم افزاری است. اما یک تفاوت فاحش با کیف پول‌های نرم افزاری دارد آن هم اینکه کلید خصوصی را در خود نگاه می‌دارد. بدین ترتیب؛ زمانی که قصد واریز ارز دیجیتال یا برداشت آن را دارید؛ چون کیف پول‌های تحت وب در یک فضای آنلاین در دسترس شما قرار می‌گیرند؛ نیازی به درج کلید خصوصی ندارید.

امنیت کیف پول‌ها به چه چیزی بستگی دارد؟

برای تشخیص امنیت کیف پول ارز دیجیتال، به شرکت سازنده و ارز‌هایی که پشتیبانی می‌کند بیشتر از هر چیز دیگری دقت کنید. معمولا کیف پول‌های سخت افزاری، امنیت بیشتری نسبت به دیگر کیف پول‌ها دارند. برای هر کیف پول شما دو کلید در دست دارید. یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی. کلید خصوصی در کیف پول‌های سخت افزاری در دست شماست.

چگونه از کلید خصوصی کیف پولمان مراقبت کنید؟

پیشنهاد می‌کنیم، کلید‌های خصوصی را در هیچ فضای ابری ذخیره نکنید. بهتر است از هر کلید خصوصی چندین رو نوشت با دستان خودتان بنویسید و در چند جایی که داشته باشید. ترجیحا یکی از نزدیکترین اعضا خانواده‌تان از کلیدخصوصی شما مطلع باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
نظر
0
0
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی