کد خبر: ۱۷۵۰۵
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

ضبط تصاویر انفجار پلاسمای سطح خورشید+فیلم

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا برای اولین بار ویدئویی از انفجار پلاسما خورشید را به نام «خروج جرم از تاج خورشیدی» تهیه کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، مدارگرد خورشیدی در فوریه سال جاری در فاصله نصف زمین تا خورشید قرار گرفت. اگرچه این گذرگاه در درجه اول برای بررسی تنظیمات ابزار مدارگرد بود، اما همچنان قادر به گرفتن اطلاعات علمی بود. سه ابزار این مدارگرد در روزهای پس از این نزدیک شدن دو انفجار جرم تاج خورشید را مشاهده کردند.

دفع جرم تاجی (CME) اخراج عظیمی از پلاسما از تاج خورشید است که به عنوان باد خورشیدی در سراسر منظومه شمسی حرکت می کند. این بادهای خورشیدی تا سرتاسر زمین حرکت می کنند و می توانند در پدیده ای به نام آب و هوای فضایی بر ماهواره ها و سایر وسایل الکترونیکی در مدار تأثیر بگذارند. CME ها حتی می توانند با تولید طوفان های ژئومغناطیسی که باعث خاموشی می شوند، مستقیماً روی سیاره ما تأثیر بگذارند. کل استان کبک کانادا به دلیل CME در مارس 1989 دچار خاموشی شد.

این امر مطالعه و درک فعالیت های خورشیدی را در اولویت قرار داده است، بنابراین خوشبختانه مدارگرد خورشیدی با استفاده از انواع ابزارهای مختلف قادر به گرفتن CME بود که نشان می دهد اثرات آن به بیرون متغیر است. ویدئوی زیر CME را نشان می دهد که ابتدا توسط دستگاه Extreme Ultraviolet Imager (EUI)  گرفته شده، سپس بزرگ نمایی می شود تا اثرات آن را نشان دهد.

این نوع مشاهدات می تواند به ما کمک کند تا در مورد فعالیت پیچیده خورشید و نحوه انتشار آن از طریق منظومه شمسی بیشتر بدانیم.

رابین کولانینو محقق در بیانیه ای گفت: ما در 25 سال گذشته فهمیدیم که موارد زیادی برای یک CME بین سطح خورشید و زمین اتفاق می افتد. بنابراین امیدواریم که با نزدیکتر شدن به خورشید تصاویر با وضوح بسیار بهتر از همه این جریان ها را بدست آوریم.

 

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی