کد خبر: ۱۷۵۱۴
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

فناوری کلان داده چگونه کسب‌وکارهای نوپا را متحول می‌سازد

بررسی‌ها نشان داده‌ که کمپانی‌هایی که از کلان داده برای پیشرفت تجارت خود استفاده کرده‌اند نه تنها هزینه‌های خود را از این طریق کاهش داده‌اند، بلکه با کمک این اطلاعات محصولات و سرویس‌های به مراتب بهینه‌تری تولید کرده و به دنبال آن فروش خود را چندین برابر افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) را می‌توان یکی از اصطلاحات پُرتکرار در حرف‌ها و نوشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات دانست. کلان داده در پزشکی، اقتصاد، بانکداری و نیز حسابداری و حسابرسی کاربرد دارد.

می‌توان گفت؛ کلمه بیگ دیتا یک اصطلاح نه چندان جدید است که اخیرا زیاد به گوش می‌رسد. در حال حاضر تمام کسب و کار‌های بزرگ داخل و خارج از ایران با این مفهوم درگیر هستند. از جمله کاربرد‌های بیگ دیتا در زندگی روزمره می‌توان به سرویس‌های مسیریابی مانند Waze و بخش Navigation در Google Maps اشاره کرد.

براساس این گزارش کلان‌داده‌ها به این دلیل که صرفا حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار دارند اهمیت چندانی ندارند؛ بلکه استفاده و نحوه بهره‌برداری از این اطلاعات اهمیت دارد. به طور کلی می‌توان گفت که به خاطر اینکه بیگ دیتا منابع مناسبی از اطلاعات زیاد در زمینه‌های مختلف است، می‌توانید از بین این منابع اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مهم و حیاتی کنید. اطلاعاتی که هزاران کمپانی و شرکت تجاری از آن‌ها برای اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

در مرحله نخست اطلاعات فعلی خود را با آخرین اطلاعات روز دنیا به‌روز کنید تا از ترند‌ها و تکنیک‌های بازاریابی جدید عقب نمانید. در مرحله دوم، نیز با بررسی دقیق و آنالیز این اطلاعات راه و روش‌های بسیار کاربردی برای خودتان دست و پا کنید. این روش‌ها می‌توانند به کاهش هزینه‌ها، کاهش صرف زمان و توسعه و گسترش کاربردی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شما منجر شوند.

بررسی‌ها نشان داده که کمپانی‌هایی که از بیگ دیتا برای پیشرفت تجارت خود استفاده کرده‌اند نه تنها هزینه‌های خود را از این طریق کاهش داده‌اند، بلکه با کمک این اطلاعات محصولات و سرویس‌های به مراتب بهینه‌تری تولید کرده و به دنبال آن فروش خود را چندین برابر افزایش داده‌اند.

کلان داده به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات مفیدی که به دست می‌آورید تصمیمات هوشمندانه بگیرید. همچنین اگر بتوانید به طور مناسب و اصولی از این اطلاعات استفاده کرده و به صورت سیستماتیک آن‌ها را آنالیز کنید، می‌توانید نقاط ضعف و دلایل شکست‌های خود را نیز خیلی سریع‌تر پیدا کنید و با همین اطلاعات این مشکلات را برطرف کنید.

باید این نکته را متذکر شد که کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و خلاق، بر خلاف تصوری که از دنیای کارخانه‌های بزرگ، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و تعداد بالای نیروی انسانی شناخته می‌شدند، با دارایی‌ها و مزیت‌های دیگری توانسته‌اند به برترین و درآمدزا‌ترین بخش اقتصاد‌های پیشرفته تبدیل شوند. سرمایه و دارایی اصلی کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان، خلاق و استارتاپ‌ها به ویژه در حوزه فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، دارایی‌های فکری و ناملموسی از جمله کلان‌داده‌ها است.

این فناوری همان‌طور که عنوانش مشخص می‌کند، به حجم و مقدار بزرگی از داده‌ها از داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار اشاره می‌کند و حجم آن به مرور افزایش می‌یابد. این اندازه و بزرگی داده‌ها نیست که آن را برای مشاغل پر اهمیت می‌کند بلکه کار‌هایی که کسب‌وکار‌ها می‌توانند با استفاده از این داده‌ها انجام دهند، به کلان داده‌ها اهمیت می‌بخشد. از کلان داده‌ها می‌توان برای استخراج اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری استفاده کرد و با تجزیه و تحلیل این یافته‌های عظیم، می‌توان راهبرد‌های جدیدی را پیاده سازی کرد که به کمک آن، کار‌های مهم و راهبردی را به پیش ببریم.

فرآیند استفاده از داده‌ها و ذخیره‌سازی حجم قابل توجهی از داده‌ها، چندین سال است که توسط شرکت‌ها جریان دارد. اما مفهوم کلان داده برای نخستین بار و در قرن بیستم در حوزه صنعت مطرح شد.
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، داده‌ها را از منابع مختلفی از جمله معاملات تجاری، دستگاه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و همچنین تجهیزات فناوری ارتباطات و اطلاعت به دست می‌آورند. تجهیزات صنعتی، فیلم ها، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از تجهیزات فناورانه‌ای که با آن‌ها سر و کار داریم، می‌توانند داده‌ها را جمع آوری کرده و حجم قابل توجهی از کلان‌داده‌ها را به شرکت فناور ارائه دهند.

اگرچه در گذشته جمع‌آوری و ذخیره این میزان از داده‌ها با چالش‌های جدی همراه بود، اما با پیشرفت دانش فنی و تجهیزات فناورانه، راه‌های تازه‌ای برای ذخیره سازی کلان داده‌ها و همچنین تحلیل و بهره‌مندی از ان ارائه شده است.

در حال حاضر مسیر جمع‌آوری، تحلیل و بهره‌برداری از کلان‌داده‌ها ورود کرده وبه طور مثال در حوزه حمل و نقل یا شبکه‌های اجتماعی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هموار شده و فعالان نوآور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.
رقابت فناورانه در ابعاد جهانی برای دسترسی به حجم بیش‌تری از کلان‌داده‌ها، می‌تواند به خلق ارزش افزوده بیش‌تر منجر شود و بر همین اساس ورود کسب‌وکار‌های داخلی به این حوزه می‌توان ضمن کاهش میزان خروج ارز، ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده و تولید محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی