کد خبر: ۱۷۵۳۰
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵

شناسایی بیش از 200 تپ اختر با تلسکوپ چینی

ستاره شناسان چینی با استفاده از رادیو تلسکوپ 500 متری دیافراگم کروی خود موسوم به فست موفق به شناسایی 201 تپ اختر شده اند که برخی از آنها منحصر به فرد هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، سی جی تی ان اعلام کرد، تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده‌است. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

تپ اخترها میدان های مغناطیسی قدرتمندی دارند و مطالعه بر روی آنها دانش بشر در حوزه فیزیک را ارتقا می دهد. اولین تپ اختر در سال 1968 کشف شد و از آن زمان 3000 تپ اختر شناسایی شده اند که 201 مورد از آنها توسط چینی ها کشف شده است.

برنامه ریزی چین برای شناسایی تپ اخترها در سال 2020 آغاز شد و تا ماه مارس سال جاری میلادی 5 درصد از بخش برنامه ریزی شده از آسمان مورد بررسی قرار گرفت و 201 تپ اختر شناسایی شد. انتظار می رود این بررسی در ماه های آینده نیز ادامه یابد.

منبع/ فارس 

ارسال نظرات
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی