کد خبر: ۱۷۵۶۹
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

ماینرها در انتظار ایجاد بستر قانونمند/ مسئولان هنوز تعریف دقیقی از رمز ارزها ندارند

مدیر اجرایی شرکت سیتکس، گفت: درحال حاضـر رمزارزها فاقد قانون مشخص اند؛ ایـن در حالی است کــه در مقابل ظهور و محبوبیت روزافــزون رمزارزها نمی توان بی تفاوت بود و اهمیت این موضوع ورود هرچه سریعتر قانونگذار را می طلبد.

بنیامین عباسی مدیر اجرایی شرکت سیتکس، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: استخراج رمزارز‌ها برای ایجاد تعامل بین بازار و ماینر‌ها هم اکنون فرایندی را طی می‌کند تا قانونمند شود؛ چرا در گذشته چنین نبود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر که استفاده از ماینر‌ها رواج پیدا کرده است، قانون‌گذاری برای استفاده از این ارز نیز با شدت و دقت بیشتری صورت می‌گیرد. قانون استخراج بیت کوین در ایران تغییرات زیادی را به خود دیده است. ابتدا استفاده از ماینر و استخراج بیت کوین در ایران غیرقانونی بود؛ اما در حال حاضر استخراج قانونی بیت کوین نیز امکان‌پذیر شده است، ولی محدودیت‌هایی دارد که باید به آن توجه شود.

عباسی تأکید کرد: در گذشته بحث تجاری سازی مناسب نبود تا اینکه کم کم با نامه نگاری و تلاش‌های انجمن بلاکچین به تعاملاتی دست پیدا کردند؛ اما همچنان این فضا وجود دارد که این قیمت گذاری عادلانه نیست حتی با قیمت صادراتی هم برق را عرضه نمی‌کنند.

مدیر اجرایی سیتکس گفت: متاسفانه کاملا قانونگذار خودش را در رقابت با بخش خصوصی می‌بیند و این امر مهم اصلا ایده آل نیست و در همین راستا مدام بخشنامه‌هایی از طرف مسئولان صادر می‌شود که منطقی نیست.‌ای کاش اجازه می‌دادند که صنعت خودش را پیدا کند و دولت روبه روی صنعت قرار نگیرد.‌ای کاش سیاست‌هایی که دولت چین پیاده سازی کرده بود در ایران هم پیاده سازی می‌شد تا صنعت ماینیگ نه تنها بیت کوین بلکه سایر ماینر‌ها در کشور شکل می‌گرفت و نقش خود را بهتری ایفا می‌کرد؛ چرا که خواسته فعالان این صنعت همین است.

وی تصریح کرد: دولت از مشاوره کارگروه بلاکچین هم استفاده می‌کند با توجه به اینکه تا به امروز قانونی وجود نداشته حالا که قانونگذاری در این زمینه می‌خواهد اتفاق بیفتد و این دغدغه‌هایی است که دو طرف به دنبال ایجاد ساختار‌هایی است شاید هنوز نقطه رضایت دو طرف حاصل نشده است، ولی بی شک به دنبال ایجاد و توسعه تعامل هستند.

عباسی گفت: امروزه می‌توان بیت کوین را راحت‌تر و با دریافت مجوز به‌صورت قانونی استخراج کرد. فشار برای قانونی شدن ارز‌های دیجیتال از جمله بیت کوین بر روی دولت‌های مختلف از جمله کشور ایران توسط جامعه افزایش یافت و باعث شد تا یک مسیر هموارتری برای استخراج این نوع ارز در دسترس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور هنوز تعریف دقیقی از رمز ارز نشده است، گفت: حدود ۴ سال پیش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مباحث دانش بنیان، رمز ارزها، صرافی آنلاین و تبادل کیف پول دیجیتالی را به عنوان نوآوری ثبت کرده است منتها زودتر از اینکه تصور می‌کردیم این صنعت بزرگ شد؛ بنابراین باید دولت شرایط را برای این کسب وکار‌ها فراهم کند چرا که هم اکنون برخی از این شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به صنعت ورود کردند.

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور آینده خوبی در انتظار رمز ارز‌ها است. این بازار در دنیا نوظهور است و به تکامل نرسیده است و ممکن است در توکن‌هایی سرمایه گذاری صورت گیرد که زیرساخت لازم را نداشته باشد باید با احتیاط وارد این حوزه شد.

وی گفت: رمزارزهـا پدیـدهای نوظهـور در دنیای مالی انـد کــه در صورت فراهـم آوردن بسـتر‌های مناسـب می‌توانند برای کشور ارزش افــزوده ایجاد کنند. یکی از مهمترین پیش نیاز‌های بهره گیری مٔوثر از این پدیده وجود قوانین و مقـررات جامع به نحوی است کــه با درنظرگرفتن قوانین امنیتی، قوانین حمایت از مصرف کنندگان و قوانین حمایت از سرمایه گذاران منجر به کاهش سـودجویی واعمال غیرقانونی همچـون پولشویی شود. بررسی اجمالی قوانین رمزارز‌ها در کشور نشان می‌دهد درحال حاضـر رمزارز‌ها فاقد قانون مشخص اند؛ ایـن در حالی است کــه در مقابل ظهور و محبوبیت روزافــزون رمزارز‌ها نمی‌توان بی تفاوت بود و اهمیت این موضوع ورود هرچه سریعتر قانونگذار را می‌طلبد.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی