کد خبر: ۱۷۵۹۱
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۰

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

سال گذشته سامسونگ در کنار معرفی سری گلکسی نوت ۲۰ اعلام کرد که برای بیشتر گوشی‌های خود به مدت سه سال آپدیت اصلی اندروید را منتشر خواهد کرد. در اوایل سال جاری میلادی، سامسونگ تعهدات خود را نسبت به این موضوع افزایش داد و اعلام کرد که تقریبا تمام گوشی‌های این شرکت به مدت سه سال از آپدیت ماهانه بهره‌مند خواهند شد و برای ۴ سال می‌توانند آپدیت‌های امنیتی را دریافت کنند.

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

به گزارش «نبض فناوری»، سری گلکسی S21 اولین گوشی‌هایی بودند که بعد از عملی شدن این قانون راهی بازار شدند و در کل مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته‌اند. البته برای فروش بالای این گوشی‌ها می‌توانیم دلایل زیادی را مطرح کنیم اما وعده‌ی آپدیت اندروید چند ساله هم مطمئنا منجر به کاهش فروش این گوشی‌ها نمی‌شود.

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

حالا طی هفته‌های گذشته شرکت‌های اوپو و ویوو هم تصمیم گرفتند قوانین مربوط به آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌های خود را بهبود ببخشند. هر دو شرکت به مدت سه سال آپدیت اندروید را منتشر خواهند کرد ولی در این میان باید محدودیت‌های این اقدام آن‌ها هم اشاره کنیم. به عنوان مثال اوپو این آپدیت‌ها را حداقل فعلا فقط برای سری فایند ایکس ۳ ارائه خواهد کرد. ویوو هم گفته که نسل جدید سری ایکس این آپدیت‌ها را دریافت خواهند کرد و این یعنی هیچکدام از گوشی‌های فعلی ویوو از این مزیت بهره‌مند نمی‌شوند.

روی هم رفته به نظر می‌رسد اوپو و ویوو صرفاً برای تبلیغات و بهبود وجهه‌ی شرکت خود قانون جدید سامسونگ را به طور محدود کپی‌برداری کرده‌اند. اما شرکت‌ها باید به این موضوع توجه کنند که سیاست مناسب برای آپدیت اندروید گوشی‌ها باید محور اصلی استراتژی آن‌ها باشد نه اینکه تنها به عنوان یک اقدام تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

لزوم بهبود سیاست‌های آپدیت اندروید گوشی‌ها

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

از زمان شکوفایی گوشی‌های هوشمند، بیشتر شرکت‌ها در بهترین حالت آپدیت دو ساله‌ی اندروید را حفظ کرده‌اند. این مدت‌زمان تصمیمی خودسرانه از طرف شرکت‌ها نبوده است. این محدوده‌ی زمانی از این مفهوم نشات می‌گیرد که افراد برای خرید قسطی گوشی معمولا قرارداد دو ساله با اپراتور موردنظر امضا می‌کردند. بعد از پایان قرارداد، کاربر موردنظر می‌توانست قرارداد دو ساله‌ی جدیدی را برای خرید گوشی جدید امضا کند.

اگر بیشتر کاربران فقط حدود ۲ سال از گوشی‌های خود استفاده کنند، پس شرکت‌ها هم انگیزه‌ی چندانی برای افزایش مدت پشتیبانی نرم‌افزاری نخواهند داشت. با این حال، شرایط تغییر کرده است. این روزها قراردادهای دو ساله برای خرید گوشی‌ها دیگر کمیاب هستند و حتی در بسیاری از کشورها هم روزبه‌روز تعداد کمتری از کاربران گوشی خود را از اپراتورها می‌خرند.

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

با وجود تغییر این شرایط، شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند همچنان نمی‌خواهند همان سیاست قدیمی آپدیت دو ساله‌ی اندروید را رها کنند. علاوه بر نکات ذکر شده، روی هم رفته در حال حاضر کاربران مدت بیشتری از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. در بازار موبایل که شرکت‌ها برای دستیابی به سهم بازار بیشتر رقابت تنگاتنگی دارند، عدم توجه به این موضوع می‌تواند شرکت‌ها را دچار مشکل جدی کند.

اهمیت آپدیت‌ اندروید برای حفظ مشتری

مدیران سامسونگ به اندازه‌ای باهوش هستند که متوجه این روند شدند. اگرچه تا چند سال قبل سامسونگ در این زمینه عملکرد بسیار ضعیفی داشت، ولی آن‌ها حالا می‌دانند که کاربران گوشی‌های این شرکت دیگر به آپدیت دو ساله رضایت نمی‌دهند. این شرکت می‌داند که افزایش زمان آپدیت نرم‌افزاری منجر به افزایش فروش گوشی می‌شود و مشتریان برای دوره‌های طولانی‌تری حفظ خواهند شد. یکی از دلایل فروش بالای آیفون‌ها به همین موضوع برمی‌گردد زیرا این گوشی‌ها حدود ۵ سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

با این حال، ویوو و اوپو نشان داده‌اند که اصلا از اهمیت این موضوع خبر ندارند و خبر مربوط به افزایش زمان آپدیت گوشی‌های این دو شرکت صرفاً اقدامی تبلیغاتی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از اقدام سامسونگ، مدیران اوپو و ویوو جلسه‌ای داشته‌اند و گفته‌اند: «ما می‌توانیم از این مد جدید پیروی کنیم ولی قادر به عملی کردن این سیاست برای بیشتر گوشی‌ها نیستیم.» که این یعنی به زبان ساده صرفاً خواسته‌اند یک ترفند تبلیغاتی اجرا کنند.

آپدیت اندروید گوشی‌ها را باید به عنوان شاخه‌ای از پشتیبانی مشتریان در نظر بگیرید. اگر من یک محصول را بخرم و برای آن مشکلی پیش بیاید، احتمالا با بخش پشتیبانی شرکت موردنظر تماس می‌گیرم. اگر تماس خوب پیش برود-یعنی مشکل من به سرعت و به طور مؤثر حل شود-خوشحال خواهم شد و به احتمال زیاد به مشتری شرکت موردنظر تبدیل می‌شوم. از طرف دیگر، تجربه‌ی مثبت خود را با دوستان و خانواده به اشتراک می‌گذارم و آن‌ها را تشویق می‌کنم که چنین کاری را انجام دهند.

چرا آپدیت اندروید گوشی‌های موبایل نباید ترفند تبلیغاتی باشد؟

آپدیت اندروید گوشی‌ها هم چنین کاری را انجام می‌دهند. آن‌ها نشان‌دهنده‌ی رضایت طولانی‌مدت مشتری از خرید خود هستند. شرکتی که برای گوشی‌های خود پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری را ارائه می‌دهند، احتمال بازگشت مشتری را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، ضعف در این مورد باعث می‌شود که مشتری فعلی انگیزه‌ی کمتری برای خرید محصولات بعدی شرکت موردنظر داشته باشد.

روی هم رفته امیدواریم که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی به این موضوع توجه جدی نشان بدهند و صرفاً آن را به‌عنوان یک اقدام تبلیغاتی در نظر نگیرند. اگر دیگر شرکت‌ها مانند اوپو و ویوو برای خالی نبودن عریضه می‌خواهند چنین قابلیتی را ارائه کنند، کاربران خیلی زود متوجه توخالی بودن این وعده‌ها می‌شوند و چنین کاری قطعا نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت.

منبع/ دیجی‌کالا مگ

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی