کد خبر: ۱۷۶۳۹
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

استفاده از نانوسیلیکا در تولید لاستیک خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت/ تولید نانوپودرها با روش‌های کاملا نوین در کشور

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین فدک سپاهان، گفت: این شرکت دانش بنیان تنها دارنده دانش فنی تولید محصولات و مواد پیشرفته در تولید نانو پودر‌ها و سیلیکا در خاورمیانه است به طوری که گروه فدک سپاهان در حال حاضر تمرکز خود را بر روی تولید صنعتی نانو سیلیکا (پودر نانو سیلیس) قرار داده است.

حسین فخاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین فدک سپاهان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان در سال ۸۳ تاسیس شده است، اظهار کرد: زمینه اصلی فعالیت شرکت در حوزه تولید مواد شیمیایی پیشرفته که عمدتا وارداتی بوده و صنایع نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کردند.

وی تصریح کرد: این شرکت دانش بنیان تنها دارنده دانش فنی تولید محصولات و مواد پیشرفته در تولید نانو پودر‌ها و سیلیکا در خاورمیانه است به طوری که گروه فدک سپاهان در حال حاضر تمرکز خود را بر روی تولید صنعتی نانو سیلیکا (پودر نانو سیلیس) قرار داده است. می‌توان یادآور شد که مجتمع فناوری‌های نوین فدک اولین وتن‌ها تولید کننده سیلیکات آلومینیوم سنتزی در منطقه خاورمیانه است.

فخاری گفت: بخشی از نیاز کشور در این زمینه از اروپا، چین و هند تامین می‌شد. همچنین محصول دوم این تولید نرم کننده برای پودر‌های شوینده است که توسط کلیراکتیو شده است ما یکسری معادن غنی در کشور داشتیم این محصول را کسی تولید نکرده بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین فدک سپاهان، افزود:همچنین کارخانه تولید نانو سیلیس را راه‌اندازی کردیم که هیچ تولید کننده داخلی ندارد و با احداث آن بخشی از نیاز داخلی برطرف می‌شود.

فخاری ادامه داد: نانوسیلیکا یکی از پرمصرف‌ترین نانومواد در بازار نانوپودر‌ها در سطح جهانی است؛ نانوسیلیکا یا نانوسیلیس، نانوذرات اکسیدسیلیسیوم (SiO۲) است که با حفره‌های نانویی بر سطح خود به‌صورت یک نانوساختار کاملاً خالص سنتز می‌شود. این محصول در صنایع کشاورزی، رنگ، تولید فیلم‌های پلیمری، لاستیک، سیمان و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه نانوسیلیکا به‌عنوان یک ماده اولیه مادر محسوب می‌شود کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد. این محصول در برخی از صنایع که برای اولین‌بار موردمصرف قرار می‌گیرد منجر به افزایش کیفیت محصول نهایی می‌شود. همچنین استفاده نانوسیلیکا در بعضی از صنایع که جایگزین محصولات وارداتی شده است، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی را همراه با افزایش کیفیت برای مشتری به ارمغان آورده است.

فخاری تأکید کرد: شاید سیلیکای نانوساختار از معدود نانوموادی است که در حال حاضر به صورت صنعتی در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد وسیع آن در بازار‌های متفاوت باعث ایجاد جاذبه‌های تجاری ویژه برای این طرح شده است. تولید این محصول داخلی علاوه بر دسترسی داخلی به دانش فنی این محصول و کارآفرینی باعث ارتقای کیفیت محصول نهایی در بازار‌های هدف و کاهش واردات محصول خارجی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مجتمع فناوری‌های نوین فدک سپاهان یکی از تولیدکنندگان نانوسیلیکا لاستیک در ایران بوده که در حال حاضر از محصولات این شرکت برای تولید لاستیک‌های نانویی استفاده می‌شود. همچنین این مواد مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد با توجه به اینکه به فناوری سیلیکا دست پیدا کردیم برنامه ما این است در گرید بعدی کل نیاز داخل کشور را با اجرای یک پروژه بزرگ تامین کنیم.

مدیرعامل این شرکت از صادرات محصول به عراق و ترکیه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که در مرحله نخست نیاز داخل کشور را تامین کنیم و در صورت مازاد آن را به خارج صادر کنیم. هنوز صادراتی گسترده را شروع نکردیم.

وی گفت: تمام محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان تاییدیه نانومقیاس ستاد نانو را دارد. در حال حاضر نزدیک ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. یکی از آیتم‌هایی که در تولید محصول داریم این است که وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی