کد خبر: ۱۷۶۴۹
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

یک نابینای کامل بهبود یافت

نوردرمانی برخی از منظره ها را برای مرد نابینای کامل بازیابی کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، محققان برای اولین بار از روش درمانی اپتوژنتیک برای بازیابی بخشی از بینایی مرد کاملا نابینا استفاده کرده اند. اکنون مرد می تواند اشیا را با استفاده از چشم تحت درمان در حالی که از عینک های مخصوص، پیدا، شناسایی و شمارش کند.

درمان با اپتوژنتیک یا دستکاری پروتئین ها و سلول ها با نور، یک فناوری پیشرفته است که در اوایل سال 2000 ایجاد و به کشف اصلی در مورد عملکرد درونی مغز ما منجر شده است. با این حال، آزمایش های آن روی حیوانات و تاکنون هرگز بهبود عملکرد با استفاده از این روش در انسان گزارش نشده بود.

این مطالعه پیشگام اولین باری است که بیمار با استفاده از ابزارهای اپتوژنتیک به بهبود عملکرد جزئی در بیماری تخریب عصبی دست یافته است. این مرد 40 سال است که دچار بیماری ورم رنگیزه‌ای شبکیه که بیماری پیشرونده عصبی است؛ که سلولهای حساس به نور در شبکیه چشم را از بین می برد و منجر به کوری کامل می شود.

جهش در بیش از 71 ژن مختلف باعث بروز این بیماری می شود، بنابراین ایجاد روش های درمانی ژنی برای جایگزینی چند پروتئین برای ترمیم ماشین های سلولی شکسته چالش برانگیز است و بسیار کارآمد نیست. چشم یک سیستم بسیار پیچیده است که اجازه می دهد بینایی ما با سطوح مختلف نور سازگار شود.اما سیستم های پیچیده بسیار شکننده هستند بنابراین وقتی بینایی ناپدید می شود درمان آن مشکل است.

محققان از زاویه ای کاملاً متفاوت به این مسئله نزدیک شدند به جای اینکه ژن های جهش یافته را یکی یکی در سلول هایی که با فعال سازی سلول های عصبی در شبکیه به نور پاسخ می دهند، ثابت کنند، تصمیم گرفتند سلول های عصبی را مستقیماً فعال کنند. این جایی است که ابزارهای اپتوژنتیک کارایی دارد.

برای این مطالعه، چاپ شده در Nature Medicine، محققان ناقل مرتبط با آدنو ویروسی که اطلاعات ژنتیکی رمزگذاری کننده یک پروتئین حسگر نور به نام پروتئین channelrhodopsin ChrimsonR را داراست به چشم بیمار تزریق کردند.

نتایج قابل توجه بود پس از یک دوره تنظیم و یادگیری بیمار قادر به پیدا کردن، شناسایی و شمارش اشیا مختلف با استفاده از چشم تحت درمان هنگام استفاده از عینک بود. محققان امیدوارند به محض رفع محدودیت های COVID-19، آزمایش این فناوری را در افراد بیشتری در پاریس، پیتسبورگ و لندن آغاز کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، درآمد ۱۲۷ میلیارد تومانی نماد «توسن» در شهریورماه سالجاری
وبگردی