کد خبر: ۱۷۶۹۵
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

پیشنهاد هوشمندانه برای کیش هوشمند

کیش به عنوان پیشرو در تحقق شهر هوشمند کشور طی ۲ روز گذشته میزبان بالاترین مقام اجرایی ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بود که در این سفر با یک پیشنهاد هوشمندانه برای تحقق توسعه پایدار بر اساس فناوری‌های روز دنیا مواجه شد.

به گزارش« نبض فناوری» محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی کیش را نماد شهر هوشمند در کشور اعلام کرد که سند جامع توسعه این جزیره مصوب ۱۳۸۴ بر مبنای توسعه شهر هوشمند تدوین شده است.

بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که داری ۶ معیار هوشمندی در حکمروایی، شهروند، محیط زندگی، اقتصاد، انرژی و حمل و نقل باشد که جزیره کیش در سال های بعد از سند جامع توسعه مصوب ۱۳۸۴ توانسته بخشی از زیرساخت های لازم هر کدام از این معیارها را ایجاد کند.

مهمترین نیاز برای تحقق شهر هوشمند توسعه و ارتقای زیرساخت های ارتباطات اینترنتی است که در این راستا علاوه بر زیرساخت های اجرا شده از سال ۱۳۸۴ تا کنون، در سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری داخل شهری و دومین مسیر ارتباطی اینترنتی جزیره برای پایداری اتصال با سرزمین اصلی از طریق فیبر دریایی ایجاد و سه سامانه هوشمند مدیریت شهری شامل کیش هوشمند، سامانه حقوقی و سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی راه اندازی شده است.

وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جریان سفر به جزیره کیش در شورای فناوری اطلاعات با مشاهده اقدامات انجام یافته برای تحقق دولت الکترونیک (حکمروایی هوشمند) و شهر هوشمند پیشنهاد تبدیل جزیره کیش به مرکز صرافی های بین المللی ارزهای دیجیتال کشورهای منطقه را داد.

آذری جهرمی افزود: ارز دیجیتال یک مبحث جدید است که در کل دنیا مطرح شده و با وجود اینکه بسیاری از کشورها این ارز را به عنوان واحد پولی به رسمیت نشناخته اند اما به عنوان یک دارایی دیجیتال به رسمیت شناخته شده است.

وی اضافه کرد: این بحث چالش های متعددی هم در برخی کشورها دارد چراکه حکومت های مختلف در رابطه با شیوع این نوع از دارایی ها به دلیل اینکه می تواند برای پولشویی و اهداف تروریستی مورد استفاده قرار بگیرد، نگرانند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در کشور ما نیز نگرانی هایی از سمت برخی از نهادهای مقررات گذار وجود دارد افزود: در بسیاری از این مواقع این نوع نگرانی ها تبدیل به تکنولوژی ستیزی می شود اما باید بدانیم که تکنولوژی حتما بر ما فایق خواهد آمد.

آذری جهرمی گفت: بدون شک نتیجه مقابله با تکنولوژی در زمان حاضر شکست است و به همین دلیل باید با استفاده از راهکارهای مختلف آن را در خدمت توسعه قرار دهیم و از آن به نفع کشور استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در این راستا انتظار می رود منطقه آزاد کیش به واسطه داشتن برخی زیرساخت ها، مدل فعالیت قانونی این فناوری را تدوین و به بانک مرکزی، مجموعه های اقتصادی و مجموعه های نظارتی کشور در حوزه پولی و مالی پیشنهاد دهد تا بتواند این تکنولوژی را برای رفاه مردم استفاده کنیم.

پیشنهاد هوشمندانه برای کیش هوشمند

ارز دیجیتال را می توان در اصل معیار اقتصاد هوشمند مورد نظر شهر هوشمند یاد کرد و باید گفت جوانترین عضو هیات دولت دوازدهم با این پیشنهاد به دنبال آن است که کیش به عنوان یکی از جوان ترین جوامع شکل گرفته در ایران به این سمت و سو حرکت و توسعه روز افزون را برای این جزیره و ایران پهناور ایجاد کند.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش ، گفت: مهمترین وظیفه حاکمیت برای تحقق شهر هوشمند این است که زیرساخت اینترنت را ایجاد کند تا بتوان شهر هوشمند را محقق کرد.

امیر سوداگران افزود: در زمینه ایجاد بستر اینترنت پایدار در سال گذشته در این جزیره ۲ اتفاق ویژه شامل ارتباط دوم جزیر کیش به سرزمین اصلی از طریق فیبر نوری دریایی پشتیبان اجرا شده که با بهره برداری از این طرح ارتباطات اینترنتی جزیره برای پایداری بیشتر از ۲ مسیر شکل گرفته است.

وی یادآور شد: اتفاق دوم در درون جزیره کیش روی داد که در قالب آن ۱۰۰ کیلومتر طرح زیرساخت فیبر نوری ایجاد شده که ارتباطات اینترنتی بانک ها، دکل های بی تی اس، ادارات و نهادها را تحت پوشش قرار داده است.

سوداگران گفت: این اتفاق های مهم نوید بخش این است که از نظر ارتباطات وضعیت پایدارتری نسبت به گذشته در جزیره خواهیم داشت و همچنین رونمایی سه سامانه هوشمند مدیریتی بر اساس این زیرساخت ها به نوعی حکمروایی هوشمند در جزیره را به بلوغ رسانده است.

وی افزود: جزیره کیش از لحاظ سنی یکی از جوان ترین جوامع در کشور است و در خود عمدتا افرادی را جای داده که مهاجر از سرزمین اصلی و دارای حداقل دانش لازم برای بکارگیری ابزارهای هوشمند هستند که این مساله معیار مردم هوشمندِ شهر الکترونیک را تحقق بخشیده است.

اقتصاد هوشمند گام سوم کیش

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه حکمروایی و مردم هوشمند ۲ گام این جزیره برای تحقق شهر هوشمند است افزود: باید از اقتصاد هوشمند به عنوان قدم سوم در این مسیر یاد کرد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد تبدیل کیش به مرکز صرافی های بین المللی ارز دیجیتال منطقه را بر این اساس ارایه داده است.

سوداگران گفت: با توجه به تجربه های کیش در گام نهادن در مسیر شهر هوشمند، اجرای پیشنهاد ارایه شده در این منطقه آزاد منطقی تر از سایر نقاط کشور به نظر می رسد و در این راستا علاوه بر اخذ مجوزهای لازم باید به توافق هایی با بانک ها و موسسات مالی رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پنجم و ششم خرداد ماه در سفر ی ۲ روزه به جزیره کیش با حضور در جلسه شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سه سامانه هوشمند مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش شامل کیش هوشمند، جامع حقوقی و اطلاعات جغرافیایی رونمایی کرد.

وی در روز دوم سفر خود به جزیره کیش که از پیشقراولان هوشمندسازی کشور است ابتدا از طرح پهپاد پستی رونمایی کرد تا هادی و هدی به عنوان نخستین پستچی های هوشمند و رباطی کشور از این جزیره فعالیت خود را آغاز کنند.

آذری جهرمی پس از این آیین در نشستی ویدیو کنفرانسی از طرح توسعه ۱۰۰ درصد ناوگان پستی داخل شهری با بکارگیری ۳۰۰ دستگاه وانت و ایجاد ۲۰ مسیر پستی جدید کشور (بین استانی) و مرکز سورتینگ مکانیزه اصفهان را نیز رونمایی کرد.

وی در ادامه برنامه خود از تله کیش (اپراتور تخصصی تلفن همراه جزیره کیش)، مرکز نوآوری و امکانات هوش مصنوعی مجموعه پارک زمستانی پنگوئن و همچنین نمایشگاه دائمی صنایع دستی منهورا و خانه بومیان کیش نیز بازدید کرد.
منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی محمد بیدارمغز
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
سلام سال 1380 شهر اینترنتی کیش با حضور آقای معتمدی وزیر پست و تلگراف و تلفن و دکتر جلالی معروف به پدر الکترونیک ایران اعلام و مقدمات آن فراهم شد.
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی