کد خبر: ۱۷۶۹۹
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

تبدیل ۹ ایده دانشگاهی به محصول فناورانه/ کمبود نقدینگی مانعی بزرگ برسرراه توسعه دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری خلا کهربا، با بیان ایکه کار اصلی شرکت طراحی و تولید تجهیزات اندازه گیری اپتیکی بومی سازی تکنولوژی است، گفت: چشم اندازاین شرکت کسب سهم چشمگیر از بازار‌های جهانی در حوزه اندازه گیری با استفاده از روش‌های اپتیکی است.

علی صالح‌پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری خلا کهربا، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۰ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است. این شرکت با همکاری با خبرگان دانشگاه‌های معتبر کشور توانست محصولاتی را تولید کند که حتی مشابه خارجی هم ندارند و از لحاظ هزینه تمام شده دارای مزیت رقابتی هستند. دو محصول اخیر در حال دریافت US Patent نیز هستند. این شرکت دانش بنیان، مدیریت دانش را در اولویت قرار داده و سرمایه اصلی آن متخصصین دانشگاه‌ها هستند. از طرفی با به کارگیری متخصصین بازار‌های جهانی، جهانی شدن و رقابت در بازار‌های بین المللی نیز از اهداف شرکت است.

وی تصریح کرد: کار اصلی شرکت طراحی و تولید تجهیزات اندازه گیری اپتیکی بومی سازی تکنولوژی است؛ منتها در بخش‌های مختلف تجهیزاتی را طراحی و تولید می‌کنند. در تلاش هستیم که در دانشگاه تهران ایده هارا به محصول تبدیل کنیم.

صالح پور ادامه داد: نزدیک ۹ نوع محصول تولید و در آزمایشگاه‌های مختلف کاربردی شده است. براساس اهداف از پیش تعیین شده ما سالانه چند ایده را به محصول جدید را در اولویت کار خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: چشم انداز شرکت فناوری کهربا کسب سهم چشمگیر از بازار‌های جهانی در حوزه اندازه گیری با استفاده از روش‌های اپتیکی است تا از این طریق علیرغم صادرات، اشتغال زایی و سهیم بودن در رشد اقتصادی در بازگشت سرمایه ارزشمند دانش به کشور نیز نقش داشته باشد. در همین راستا شرکت ماموریت سازمانی خود را تولید دستگاه‌های اندازه گیری با دقت بالا، بدون مشابه خارجی، و استفاده از دانش خبرگان کشور انتخاب کرده است.

صالح‌پور یادآور شد: شرکت فناوری خلأ کهربا در سال ۱۳۹۰ با هدف طراحی و تولید دوربین‌های دیجیتال میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری تأسیس شد. اولین محصول این شرکت با نام EMC ۱۶.۸ هم‌اکنون قابلیت نصب بر روی انواع میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری را دارا است. دوربین‌های سری EMC برای ثبت تصاویر و شدت تابش‌های ناشی از انواع تشعشعات پر انرژی طراحی شده‌اند. از جمله تولیدات دیگر این شرکت نرم‌افزار EMC Capture برای ذخیره سازی و نمایش سریع تصاویر ۱۶ بیتی تولید شده توسط دوربین‌های علمی است. همچنین دوربین‌های سری EMC قابلیت کار با نرم‌افزار کد باز میکروسکوپی و تصویربرداری پزشکی را در اختیار کاربر می‌گذارد. این شرکت همچنین توانایی تولید انواع پرده‌های فسفرسانس پودری با توان تفکیک بالا از مواد فسفرسانس مختلف را دارا است.

وی، ساخت رویه نگار اپتیکی سطح، دوربین خارپشتی، دستگاه موازی ساز نور، دوربین میکروسکوپ الکترونی و رویه نگار لیزری سطوح (پروفیلومتر) را تجهیزات تولیدی این شرکت عنوان کرد و گفت: تمام این محصولات ایده دانشگاهی بوده که بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی اکنون به محصول تبدیل شده‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: موانع زیادی برسرراه دانش‌بنیان‌ها وجود دارد با توجه به اینکه ما یک کار پژوهشی انجام می‌دهیم بنابراین مشکل اصلی ما نقدینگی است چرا که تجهیزات تولیدی را دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از ما خریداری می‌کنند در حال حاضر مشکل بزرگ دانشگاه‌ها مباحث مالی است که توان پرداخت هزینه تجهیزات را ندارند. همچنین یکی دیگر از موانع با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات ساخت خودمان است برای اینکه آن‌ها را به بازار معرفی کنیم نیاز به نمایشگاه و مکان‌ها و ارگان‌هایی داریم که این محصولات را معرفی کنند. مثلا ستاد فناوری نانو، صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه می‌توانند کمک کنند. متاسفانه طی دو سال اخیر حمایت ستاد نانو و لیزر خیلی کمرنگ بوده است.

صالح پور ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری اگر بخواهیم مقایسه‌ای با مدل‌های خارجی داشته باشیم کاملا متفاوت است پارک‌های علم و فناوری در ایران تبدیل به یک پاساژ‌های خوشنام شده اند. متاسفانه حمایت روی پژوهش در کشور انجام نمی‌شود تنها حمایت در حوزه تسهیلگری امضای قرارداد است.

وی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شناسایی بازار مشکل دارند و مسئولان باید در این راستا کمک کنند. محصولات تولیدی ما به عراق صادر کردیم. همچنین مذاکراتی را با سوریه انجام دادیم.

ارسال نظرات
وبگردی