کد خبر: ۱۷۷۳۹
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱
ستاری:

فناوری‌های همگرا پتانسیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بسیاری از محصولات حوزه فناوری‌های همگرا پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را دارند.

به گزارش« نبض فناوری» سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از محصولات حوزه فناوری‌های همگرا که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، گفت: فناوری‌های همگرا جزو فناوری‌های آینده است و با وجود آنکه دیر به سمت این فناوری‌ها روی آوردیم، پیشرفت خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه از سه سال گذشته در حوزه فناوری‌های همگرا (نانو، بایو، علوم شناختی و آی‌سی‌تی) فعالیت محققان آغاز شده است، گفت: ما باید طوری در این حوزه فعالیت کنیم که بتوانیم عقب‌ماندگی حوزه فناوری‌های همگرا را بپوشانیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه‌های نانو و بایو وضعیت خوبی داریم، اظهار داشت: در حوزه زیست‌فناوری در سطح آسیا وضعیت خوبی داریم اما در برخی از حوزه‌های مربوط به بایو تکنولوژی همچون کشاورزی ضعیف هستیم.

به گفته ستاری، از یکسو در حوزه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بخش زیست‌ فناوری نیز به شکل فوق‌العاده‌ای عمل کرده‌ایم و از سوی دیگر، در حوزه آی‌سی‌تی وضعیت بدی نداریم.

وی در خصوص علوم و فناوری‌های شناختی و پیشرفت این علم در کشور گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به صورت ویژه در این حوزه فعالیت می‌کند و اکنون شاهد تولید برخی محصولات در برخی دانشگاه‌ها هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه صنعتی شریف به ویژه دانشکده‌های برق به حوزه علوم شناختی ورود کرده‌ و در این حوزه کار می‌کنند اما باید توجه داشت که این حوزه دانشکده‌های مکانیک و ... را می‌تواند درگیر کند.

ستاری با تأکید بر اینکه خاستگاه علوم شناختی، حوزه برق است گفت: این حرکت و فرهنگ در حوزه علوم شناختی با همکاری دانشگاه‌ها آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه محصولات و فناوری‌های این حوزه نیز همانند سایر حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دارند و اگر دولت بخواهد در این حوزه ورود پیدا کند، به نتیجه نمی‌رسد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار دولتی نمی‌تواند منجر به تولید شود، گفت: هر محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

ستاری تأکید کرد: بسیاری از محصولات حوزه فناوری‌های همگرا، پتانسیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارند. ما در موارد خاص با وزارتخانه‌هایی همچون وزارت بهداشت می‌توانیم برای تولید بعد از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رایزنی کنیم.

وی خطاب به فناوران حوزه فناوری‌های همگرا گفت: در این بخش رقیب داخلی نداریم و امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی