کد خبر: ۱۷۷۷۲
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۵

تولید دستگاه ونتیلاتور ۱۰۰ درصد بومی در پارک فناوری تهران

یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید دستگاه ونتیلاتور ۱۰۰ درصد بومی شد؛ این شرکت توانسته در تولید ونتیلاتور پرتابل، ونتیلاتور ICU، دستگاه حذف نویز، متر هوشمند و دستگاه ترکیب کننده نیز موفق عمل کند.

به گزارش« نبض فناوری» معین بهمن، مدیرعامل این شرکت، ضمن تبیین روند شکل‌گیری این شرکت گفت: هسته اصلی شرکت، توسط تعدادی دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران شکل گرفت و سپس تیم فروش، سرمایه‌گذاران و … نیز به این هسته پیوستند. محصولات اصلی این شرکت در دسته مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد.

وی افزود: باید گفت هسته اصلی شرکت، فعالیت خود را با تولید دستگاه ونتیلاتور پرتابل در سال ۹۱ شروع کرد و در سال ۹۵ نیز به دانش بومی طراحی و تولید ونتیلاتور پرتابل دست یافت. این دستگاه طی قراردادی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو )، جهت کار در معادن زغال سنگ مورد استفاده قرار گرفت و توانست بر تحریم دستگاه تنفس مصنوعی شرکت MSA آمریکا غلبه کند.

به گفته مدیرعامل این شرکت، با شیوع کرونا در اسفند ۹۸، این شرکت طراحی و ساخت ونتیلاتور ICU را هدف خود قرار داد و در مردادماه ۹۹، شرکت موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه دستگاه ونتیلاتور ICU با تمام مدهای فشاری و جمعی شد.

مهندس بهمن در ادامه تصریح کرد: تنفس انسان از چهار فاز تشکیل شده است؛ فاز دم، انتهای فاز دم، فاز بازدم و انتهای فاز بازدم. مدهای فشاری سیکل دم را با توجه به فشار ورودی به ریه کنترل کرده و به انتها می‌رسانند. سیکل دم ادامه می‌یابد تا فشار ریه را به فشار از پیش تعیین شده توسط پزشک برسانند. این فشار معمولاً از ۵ میلی بار تا حدود ۶۰- ۵۰ میلی بار است. ونتیلاتورهای فشاری باید دارای مکانیزمی باشند که به هر دلیلی اگر فشار از ۱۲۵ میلی بار عبور کرد، فشار تخلیه شود تا به ریه فرد آسیب نرسد. در مدهای جمعی نیز ونتیلاتور فاز دم را آنقدر ادامه می‌دهد که حجم ریه به حجم از پیش تعیین شده توسط پزشک برسد. در هر دو مد، فاز بازدم به‌صورت passive و توسط خود بیمار انجام می‌شود.

وی داشتن PEEP یا همان فشار مثبت انتهای بازدمی را از ویژگی‌های ونتیلاتور ICU دانست و گفت: این ویژگی، فاز بازدم فرد را مانیتور می‌کند و اجازه نمی‌دهد فشار انتهای فاز بازدم از یک حد پایین‌تر رود. این امر مانع از collapse ریوی می‌شود و اجازه نمی‌دهد دیواره‌های ریه به یکدیگر بچسبند.

مدیرعامل این شرکت مستقر در پارک فناوری تهران با تأکید بر بومی بودن ۱۰۰ درصدی این دستگاه اظهار کرد: محصولات در رسته تنفسی شامل چند سطح است. یک ونتیلاتور، دارای سطوح پنوماتیک، الکترونیک و نرم‌افزار است. شرکت ما موفق به بومی‌سازی تمامی این سطوح شده است و با استفاده از قطعات موجود، اقدام به طراحی و تولید محصول کرده است.

مهندس بهمن در تشریح مسأله بومی‌سازی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت کلیه قسمت‌های پنوماتیک یکی از مهمترین قسمت‌های مرتبط با ترکیب اکسیژن است، طراحی و ساخت کلیه بردها در قسمت الکترونیک، برنامه‌نویسی نرم‌افزار در سه بخش لایه سطح بالا، لایه سطح میانی و لایه پایین و حتی طراحی و ساخت قاب دستگاه همگی توسط شرکت ما انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه این دستگاه مراحل اخذ مجوز از وزارت بهداشت را طی می‌کند، افزود: شرکت از طریق در اختیار گرفتن سالن تولید ۲۵۰ متری از سمت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در جهت تولید انبوه این محصول گام برداشته است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت مستقر در پارک فناوری تهران در پایان سخنان خود به «دستگاه حذف نویز» و «دستگاه ترکیب کننده» نیز اشاره کرد و گفت: دستگاه حذف نویز، در ورودی اتاق عمل، سالن کنفرانس و بیمارستان‌ها نصب می‌شود و صداهای ناخواسته، نویزها و صدای محیط را حذف می‌کند. همچنین در دستگاه ترکیب کننده، دو گاز متفاوت با نسبت‌های معین ترکیب می‌شوند. این دستگاه در اتاق عمل جهت ترکیب گازهای بیهوشی و یا در ونتیلاتور جهت ترکیب اکسیژن و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی