کد خبر: ۱۷۸۲۳
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰
ایلان ماسک:

هر ۴۸ ساعت یک "رپتور" می‌سازیم

"ایلان ماسک" مدیرعامل شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) ادعا می‌کند که می‌تواند هر ۴۸ ساعت یک موتور موشک موسوم به "رپتور"(Raptor) بسازد.

به گزارش «نبض فناوری»، بیزنس اینسایدر اعلام کرد، موتورهای موشکی "رپتور" منبع قدرت موشک "استارشیپ"(Starship) هستند که انتظار می‌رود فرود بعدی روی کره ماه را محقق کند.

"ایلان ماسک" دوباره به شرکت رقیب خود در این عرصه یعنی "بلو اوریجین"(Blue Origin) و رئیس آن "جف بزوس" طعنه زد و اعلام کرد که شرکت وی توانایی تولید یک موتور "رپتور" را در هر ۴۸ ساعت دارد.

وی در حساب کاربری توییتر خود گفت: تولید رپتور به صورت هر ۴۸ ساعت یک بار در حال نزدیک شدن است.

این موتورهای میان‌سیاره‌ای که در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند و قادر به تولید ۵۰۰ هزار پوند نیروی رانش هستند، کلید برنامه "اسپیس‌ایکس" برای کمک به ناسا برای بازگشت به ماه و سپس حرکت به سمت مریخ هستند.

انتظار می‌رود قدرت دیوانه‌وار رپتورها، موشک "استارشیپ" را که قرار است فرودگر بعدی روی کره ماه باشد، به این تنها قمر کره زمین برساند.

ناسا در ماه آوریل شرکت "اسپیس‌ایکس" را به عنوان تنها شریک خود برای برنامه بازگشت به ماه موسوم به "آرتمیس"(Artemis) انتخاب کرد، اما کار در اواخر آوریل به دلیل انتظار برای بررسی دولت پس از اعتراض یک متقاضی دیگر یعنی شرکت "بلو اوریجین" متوقف شد.

"ماسک" گفت: پیشران اصلی موشک "استارشیپ" توسط ۲۹ موتور رپتور تأمین نیرو خواهد شد. این میزان در اواخر امسال همراه با افزایش قدرت رانش در هر موتور به ۳۲ عدد افزایش خواهد یافت. هدف طولانی مدت ما رسیدن به قدرت رانش بیش از ۷۵۰۰ تن است.

برخی کارشناسان در صنعت فضایی و دولت آمریکا از انفجار نمونه‌های اولیه "استارشیپ" در حین پروازهای آزمایشی ابراز نگرانی کرده‌اند و این نگرانی‌ها توسط "بلو اوریجین" برجسته و تکرار می‌شود.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی