کد خبر: ۱۷۸۵۰
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۷
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

انتشار اخبار واقعی و بدون سانسور گامی مهم در جهت اعتمادسازی مخاطبان در فضای مجازی

پژوهشگر فضای مجازی گفت: بهترین راهی که می‌توانیم برای مقابله با شکستن حصر رسانه تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی لحاظ کنیم، این است که اخبار واقعی را به صورت واقعی و حتی بدون سانسور و بدون تهمت افکنی به همدیگر در چارچوب نظام و انقلاب به جامعه عرضه کنیم.

انتشار اخبار واقعی و بدون سانسور گامی مهم در جهت اعتمادسازی مخاطبان در فضای مجازی

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص نقش فضای مجازی در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: تمامی کشور‌ها انتخابات آنلاین و الکترونیک دارند و همیشه این انتخابات حواشی خاص خود را در بین عامه داشته و خواهد داشت. به عنوان مثال آمریکا جزو اولین کشوری است که انتخابات الکترونیکی را برگزار کرده است و حکمرانی الکترونیک در حوزه آی تی و در حوزه علوم سیاسی یکی از مولفه‌هایی است که همیشه در انتخابات الکترونیک مطرح است. با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه الکترونیک آی تی، کامیپوتر و حوزه امنیت این علوم صورت گرفته این توانایی فنی برای انجام انتخابات الکترونیک هست و همیشه این حواشی موجود بین عامه مردم یک امری اجتناب ناپذیر است یعنی هر کاری که در بخش سیاست انجام می‌شود چه الکترونیکی باشد یا نباشد یک عده افراد پوپولیست هستند که شایعه تولید می‌کنند و مقداری هم این توده مردم هستند که از روی بی اطلاعی این مباحث را باور می‌کنند و هیچ موقعی نمی‌شود براین باور‌های غلط چیره شد.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است حتی اگر انتخابات غیر الکترونیکی هم برگزار شود موضوعات دیگری برای شایعه سازی پیش می‌آید. ولی آنچه که مهم است با توجه به پیشرفت‌های حاصله و نیز با توجه به اینکه در علوم کامپیوتر امروزه رویه‌ها خیلی شفاف برگزاری می‌شود و خوشبختانه متخصصان ما این تبحر و توانایی را دارند که بتوانند این‌ها را اعمال کنند؛ چرا که جامعه متخصصان و جامعه بالادستی می‌توانند این‌ها را مجاب و ثابت کنند که در انتخابات تخلفی صورت نگرفته است.

کارشناس هوشمندسازی اطلاع رسان رایتل گفت: با توجه به سازوکار‌های موجود حتی در بسیاری از موارد در بعد تخصصی، ابزار شفافیت بیشتری نسبت به انتخابات عادی و دستی داریم بتوانیم آنرا اثبات کنیم. زمانی که به صورت دستی آراء را شمارش می‌کنند نمی‌توانید آن را به عموم مردم عرضه کنید در نتیجه می‌توان اذعان کرد که انتخابات الکترونیک می‌تواند شفافیت بیشتری داشته باشد هرچند که بخاطر یکسری از عقاید سنتی و سنت گرایانه در جوامع حواشی آن بیشتر و در دراز مدت قطعا هم به عنوان نیاز و هم به عنوان یک راه حل باید در رویه‌های سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

انتشار اخبار واقعی و بدون سانسور گامی مهم در جهت اعتمادسازی مخاطبان در فضای مجازی

حاسید در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به شکستن حصر رسانه تبلیغاتی دشمن تاکید دارند این موضوع را چگونه در فضای مجازی ارزیابی می‌کنید؟ گفت: واقعیت امر این است که پروپاگاندی و وسایل جمعی که دنیای غرب وجود دارد، فوق‌العاده پروپاگاندی وحشتناک و فوق‌العاده بدور از آداب و حقوق دیپلماتیک است به هیچ وجه اخلاقیاتی که حتی در دنیای سیاست چه در مبحث سیاست اخلاقی چه در مبحث اخلاق سیاسی در این رسانه‌ها لحاظ نمی‌شود و این‌ها بیشتر سخن گویان منافع و یا بعضا مطامع کشورشان هستند. نمونه بارز آن بی بی سی است.

وی ادامه داد: بهترین راهی که می‌توانیم برای مقابله با شکستن حصر رسانه تبلیغاتی دشمن لحاظ کنیم، این است که اخبار واقعی را به صورت واقعی و حتی بدون سانسور و بدون تهمت افکنی به همدیگر در چارچوب نظام و انقلاب به جامعه عرضه کنیم. این راهی است که به هرحال هیچ موقع دروغ و کذب و شایعه نمی‌تواند برد حقیقت را داشته باشد اگر رسانه‌های داخلی را هم از یک طرف آزاد بگذاریم و سانسورشان را کمتر کنیم و هم از طرفی با توجه به قوانینی که در حوزه رسانه‌های دیجیتال که به شدت در اخبار جعلی و جعل حقیقت تحت عنوان نشر اکاذیب است این‌ها را به درستی اعمال کنیم و اخبار واقعی را به مخاطبان برسانیم به طور حتم مخاطب ایرانی انتخاب اولش انتخاب بومی و رسانه‌های داخلی خواهد بود.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی