کد خبر: ۱۷۸۷۴
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۲

انجمن های علمی را دریابید

انجمن‌های علمی در جمهوری اسلامی از اجتماع خبرگان علمی – تخصصی تشکیل شده که برای اشاعه و انتقال دانش خود در رشته‌های مختلف به جامعه تلاش می‌کنند. انجمن‌های علمی در آموزش‌های علمی، انتقال تجربیات بین نهاد‌های اجرایی و دانشگاه‌ها، اطلاع‌رسانی علمی، تشویق و شکل‌دادن خلاقیت‌ها و تعریف و اجرای پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای نقش ویژه‌ای دارند.

به گزارش« نبض فناوری» بیش از ده سال است که 70 انجمن علمی فعال در یک طبقه از ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی واقع در خیابان کریم خان زند ابتدای آبان شمالی مستقرند، آن هم نه به لحاظ مقبولیت ساختمان بلکه از سرناچاری و نیاز به سرپناهی برای انجام امور خود هستند. بنا به اظهار متخصصان در اکثر مواقع یک انجمن علمی با حداقل نیرو فعالیت‌هاییش در سطح دانشگاه‌ها یا مراکز علمی است.
با توجه به کارویژه‌ها و اهمیت انجمنهای علمی در توسعه علمی کشورها، در کمال ناباوری آخر اردیبهشت ماه نامه‌ای از دانشگاه علامه طباطبایی به انجمنهای علمی مستقر در این ساختمان ارسال شد که باید تا 16 خرداد ماه ساختمان را به دلیل مشکلات فنی تخلیه کنند. این در حالی است که جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی و... در این ساختمان مستقرند و پایین ساختمان نیز مغازه‌های طلافروشی قرار دارد. اگر مشکل ایمنی ساختمان است، این موضوع برای مجموعه است نه فقط انجمنهای علمی، آیا این رفتار (اصرار بر تخلیه فوری) در این زمان منطقی است. در حالی که دانشگاه‌ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجمنها را یاری کنند تا چرخه نظام علم وفناوری در کشور رو به جلو حرکت کند.
آیا این رفتار صحیح است، در این دوران، بیرون کردن انجمنهای علمی چه پیامی دارد.؟ آن هم در آستانه انتخابات در کشور، در حالی که این روزها نیاز به هم فکری و همگرایی در بین آحاد جامعه ضروری است.
متاسفانه معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که رئیس کمیسیون انجمنهای علمی ایران است با وجود پیگیری بسیاری از سوی انجمن‌های علمی، به سادگی از کنار مسئله عبور کرده و انجمن‌ها را بی پناه رها کرده و اظهار می‌دارند مسئولیتی در این زمینه ندارند.
مسئولان باید به علم و نهادهای علمی نوع دیگری بیندیشند و با حمایت از این نوع فعالیت‌ها، علم را در جامعه جاری و ساری کنند.
انجمنهای علمی مستقر در ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی از رسانه‌ها برای حل این مشکل یاری می‌طلبند و مراتب ناراحتی و تاسف خود را از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه علامه طباطبایی ابراز می‌دارند.

انجمن‌های علمی مستقر در دانشگاه علامه طباطبایی

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی