کد خبر: ۱۷۹۵۰
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

پارچه‌های هوشمند و رسانا، تحولی شگرف در صنعت پوشاک و پزشکی

استارتاپ Nextiles با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تحسین‌برانگیز، لباس‌ها و پوشیدنی‌های هوشمند تولید می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، دیجیتال ترندز اعلام کرد، فناوری‌های پوشیدنی دارای انواع و گونه‌های مختلفی هستند که با پیشرفت روزانه فناوری گسترش پیدا می‌کنند و در حوزه عمومی، ساعت‌های هوشمند و گجت‌های سلامت و ورزشی طرفداران زیادی دارند. جدا از کاربردهای تجاری، فناوری پوشیدنی در سیستم‌های ناوبری، منسوجات پیشرفته و خدمات و مراقبت های بهداشتی نیز حضور دارد و روز به روز فراگیرتر می‌شود.

پارچه‌های هوشمند و رسانا، تحولی شگرف در صنعت پوشاک و پزشکی

پوشیدنی های هوشمند برای مردم و به‌ ویژه جوانان از جالب ترین موارد در قرن کنونی محسوب می‌شود و تولید آن ها با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا انجام می‌گیرد و می‌تواند در ارتقا و بهبود کیفیت زندگی انسان در قرن های بعدی تاثیر شگرفی داشته باشد. با تولید این لباس های هوشمند و پیشرفته امکان پایش تمام ابعاد مختلف حرکات بدن انسان میسر می‌شود و می‌تواند پتانسیل‌هایی شگرف پدید آورد. برای مثال به یک پوشیدنی ورزشی فکر کنید که تشخیص می‌دهد توپ بسکتبال را با زاویه درست پرتاب کرده‌اید، وزنه را به درستی بالای سر برده‌اید یا خیر و یا تی‌شرت مخصوص باشگاه که می‌گوید کدام نقطه از بدن رگ به رگ شده و در حال رشد دادن عضله است.

امکان استفاده از خصایت رسانش در پارچه‌های پلی‌استر، نایلون، کتان و چرم

«جرج سان»، مدیرعامل و موسس استارتاپ نکستایلز در مصاحبه با خبرگزاری Digital Trends می‌گوید: «مواد مورد استفاده‌ ما اساسا از پارچه ساخته شده‌اند. ما همچنین از پلی‌استر، نایلون، کتان و چرم استفاده می‌کنیم، اما به آن‌ها خاصیت رسانایی می‌بخشیم. وقتی اشیاء رسانا می‌شوند، مشخصا قادر به انتقال الکتریسیته هستند و اینجاست که وارد دنیای مهندسی برق و سخت‌افزار می‌شوید، مگرنه؟ به محض اینکه بتوانید الکترون‌ها را به حرکت درآورید، می‌توانید از قواعد بنیادین این حوزه بهره‌مند شوید: مقاومت،‌ ظرفیت خازنی، القاگرها، ترانزیستورها و چیزهایی از این دست. آنچه می‌خواهم بگویم این است که ما داریم موادی نیمه‌هادی، در فرم پارچه می‌سازیم.»

پارچه‌های هوشمند و رسانا، تحولی شگرف در صنعت پوشاک و پزشکی

سان توضیح می‌دهد: «ما می‌توانیم چیزهایی مانند حرکات کششی را اندازه بگیریم. می‌توانیم چیزهایی مانند دولا شدن را اندازه بگیریم. می‌توانیم چیزهایی مانند فشار را اندازه بگیریم.»

به هرحال نکستایلز تنها شرکتی نیست که روی پوشیدنی‌های هوشمند کار می‌کند. محققان حاضر در دانشگاه‌های مختلف نیز پروتوتایپ‌هایی نویدبخش ساخته‌اند، مانند پارچه‌ای که می‌تواند لباس را به نمایشگر پوشیدنی تبدیل کند. باید دید شرکت نکستایلز در بازار پر هیاهو، جذاب و البته شلوغ فناوری های پوشیدنی تا چه اندازه می‌تواند به مسیر موفقیت آمیزش ادامه دهد.

منبع/ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی