کد خبر: ۱۷۹۸۱
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

خلق ایده و مدل کسب وکار جدید با استارتاپ استودیو/ ۱۲ ایده از طریق سرمایه‌گذاری تبدیل به محصول می‌شود

مدیرعامل استارتاپ استودیو با بیان اینکه استارتاپ استودیو یک پروژه کارآفرینی با چشم‌انداز، هم‌بنیانگذاران، تیم، استراتژی و سرمایه است که هدف آن توسعه این دارایی‌ها است، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری روی ۱۲ ایده سرمایه گذاری کنیم تا ایده‌ها را به محصول تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» چند سالی است که اصطلاح استارتاپ استودیو یا استارتاپ فکتوری در دنیای استارتاپ‌ها شنیده می‌شود. هرچند که حتی دربین فعالان اکوسیستم مدل استودیو نیاز به توضیح بیشتری دارد؛ اما به‌طورکلی تعداد آن‌ها در حال افزایش است. این مدل منحصربه‌فرد از بدو تولد با استارتاپ است و تا عرضه عمومی سهام (IPO) آن را همراهی می‌کند.

استارتاپ استودیو مرکزی است که با تأمین نیروی انسانی و مالی، به طور پیاپی استارتاپ خلق می‌کند. همچنین استارتاپ استودیو یک پروژه کارآفرینی با چشم‌انداز، هم‌بنیانگذاران، تیم، استراتژی و سرمایه است که هدف آن توسعه این دارایی‌ها است. این به معنای مستقل بودن استارتاپ استودیوهاست؛ بنابراین نباید با سایر مراکز نوآوری که توسط شرکت‌های بزرگ یا دولت شکل می‌گیرند، اشتباه گرفته شوند.

ورودی شتابدهنده تیم و ایده است؛ اما پیش‌نیاز استارتاپ استودیو چیست؟ در استارتاپ استودیو تیم و ایده ساخته و خلق می‌شود. با این حال، ایده‌های خارج از مجموعه هم می‌توانند به عنوان ورودی استارتاپ استودیو درنظر گرفته شوند. تاریخچه قابل استنادی از نوآوری کسب‌وکار وجود ندارد.

شتابدهنده‌های مدرن در سال ۲۰۰۵ شکل گرفتند. درحالی که در سال ۱۹۹۶ یعنی تقریبا یک دهه قبل از تاسیس اولین شتابدهنده در سال ۲۰۰۵، idealab از مدل استودیو رونمایی کرد. بااین حال آگاهی درمورد مدل استارتاپ استودیو به مراتب کمتر از شتابدهنده‌هاست. همچنین برخلاف توسعه سریع شتابدهنده‌ها، مدل استودیو ۱۱ سال طول کشید تا موج بعدی آن به وجود آمد.

ایمان نیکی جو مدیرعامل استارتاپ استودیو در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: این استارتاپ یک مدل چابک تری نسبت به سایر شتابدهنده است و سیستم کاری بدین شکل است که ایده‌ها در داخل استارتاپ استودیو موجود بوده و تیم‌ها حول این ایده شکل می‌گیرند.
وی تصریح کرد: کشف فرصت، تیم سازی و توسعه چابک استارت آپ‌ها از عمده محور‌های استارتاپ استودیو است و برحسب آن کسب وکاری شکل گرفته و این ایده‌ها را به سرانجام می‌رسند. بعضی از این ایده‌ها یا تبدیل به شرکت شده و از استارتاپ استودیو خارج می‌شوند و برخی از ایده‌ها نیز در داخل استودیو باقی می‌مانند.

نیکی جو ادامه داد: استارتاپ استودیو با خلق ایده و مدل کسب‌وکار (Business Model) جدید، استارتاپ‌ها را خلق می‌کند. سپس تیم و هم‌بنیانگذاران را بر روی استارتاپ می‌گمارد و آن‌ها را حمایت می‌کند. استارتاپ استودیو چشمه ایده‌هایی است که خود، آن‌ها را توسعه می‌دهد؛ بنابراین برخلاف شتاب‌دهنده‌ها، از ایده یا استارتاپی که قبلاً شکل گرفته است حمایت نمی‌کند. استارتاپ استودیو‌ها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۵۰ درصد (و در برخی موارد بیشتر) از سهام استارتاپ‌ها را در اختیار می‌گیرند.

مدیرعامل این استارتاپ استودیو گفت: شرایط این استارتاپ به گونه‌ای است که ایده‌ها طی مدت زمان کوتاهی به نتیجه می‌رسند اگر بنا به سرمایه گذاری باشد یا تسهیلاتی در اختیار آن‌ها گذاشته شود این‌ها به صورت هوشمندانه‌تر به استارتاپ‌ها تعلق می‌گیرد و براساس آن نیاز استارتاپ‌ها شکل می‌گیرند. در حال حاضر چند ایده در حوزه اجتماعی در استارتاپ استودیو شکل گرفته و تیم‌ها در حال شکل گیری است و پیش بینی می‌شود طی مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به طور میانگین ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا ابعاد یک ایده مشخص شود بنابراین پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری روی ۱۲ ایده سرمایه گذاری کنیم تا ایده‌ها را به محصول تبدیل کنند.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی