کد خبر: ۱۸۰۰۸
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰

هاب خانه هوشمند چیست و آیا به آن نیاز داریم؟

خانه‌های هوشمند را می‌توان یکی از ترندهای این روزها به حساب آورد. یکی از اجزاهای اصلی این خانه‌ها نیز هاب یا همان گیت است. اگر می‌خواهید که اطلاعات بیشتری در رابطه با هاب خانه هوشمند به دست آورید، آنگاه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»، انتخاب هاب و یا حتی تصمیم در رابطه با خرید یا عدم خرید آن، از پرسش‌های اساسی است، زیرا این قضیه تأثیر زیادی بر دستگاه‌هایی که می‌توانید به خانه خود اضافه کنید، خواهد داشت.

پروتکل‌ها

پروتکل‌ها نحوه اتصال دستگاه‌های داخل خانه و همچنین شیوه کنترل کردن آن‌ها را مشخص می‌کنند. در زیر به بحث در رابطه با 3 پروتکل می‌پردازیم. اولین پروتکل، وای‌فای بوده که در بسیاری از گجت‌های خانه‌های هوشمند از جمله لامپ‌ها، کلیدها، پریزها و … یافت شده و این دستگاه‌ها از این طریق به شبکه بی‌سیم خانه شما متصل می‌شود.

جهت استفاده و راه‌اندازی این دستگاه‌ها، نیازی به سخت‌افزار اضافی نداشته و فقط پسورد وای‌فای کفایت می‌کند. 2 مورد دیگر از پروتکل‌ها، Z-Wave و ZigBee بوده که به‌صورت بی‌سیم کار کرده اما از وای‌فای استفاده نمی‌کنند. چنین دستگاه‌هایی یک شبکه توری (Mesh Network) ایجاد کرده و از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این قضیه بدین معنا است که شما دیگر به محدوده سیگنالی روتر خود محدود نمی‌شوید.

بدین ترتیب در عوض اتصال دستگاه‌ها به شبکه و ایجاد ارتباطات به‌صورت مستقل، دستگاه‌های Z-Wave و ZigBee همگی به هاب خانه هوشمند شما متصل می‌شوند. هاب تنها دستگاهی است که به وای‌فای متصل می‌شود. شما با هاب اتصال برقرار کرده و هاب نیز دستورات را به دستگاه‌های متصل به خود، ارسال می‌کند.

همه‌چیز در هاب رخ می‌دهد

هاب قلب ارتباطات دستگاه‌های خانه هوشمند شما به حساب آمده و بنابراین در صورت ایجاد اختلال در آن، عملکرد سایر دستگاه‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود. اگر ده‌ها دستگاه هوشمند در خانه خود داشته باشید، آنگاه همه آن‌ها به‌جای روتر، به هاب متصل شده و بنابراین شبکه وای‌فای شما را اشغال نمی‌کنند.

با استفاده از هاب، افزودن دستگاه‌های جدید نیز آسان‌تر خواهد بود. در پروتکل وای‌فای جهت راه‌اندازی یک دستگاه جدید به یک اپلیکیشن شخص ثالثی و همچنین یوزر و پسورد وای‌فای خود نیاز دارید. در سیستم‌های مبتنی بر هاب تنها کافی است که دستگاه جدید را به برق متصل کرده و سپس صبر کنید تا در اپلیکیشن هاب شما ظاهر شود.

در خانه‌های هوشمند مبتنی بر وای‌فای، اگر چندین دستگاه متعلق به چندین شرکت داشته باشید، آنگاه حداقل به اندازه تعداد شرکت‌ها باید اپلیکیشن‌های شخص ثالثی گوناگون را بر روی گوشی خود نصب کنید. البته راه‌کارهایی نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید دستگاه‌های وای‌فای را از طریق اپلیکیشن‌هایی همانند Google Home و یا Apple Home، یکپارچه‌سازی کنید، اما جدا از سختی‌های این کار، تمامی برندها نیز از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کنند.

در سیستم‌های هاب محور کافی است که دستگاه‌ها را به یک هاب متصل کرده و در واقع همه آن‌ها با استفاده از یک اپلیکیشن واحد کنترل خواهند شد. همچنین بدین ترتیب بهتر می‌توانید که نسبت به خودکارسازی کارهای روزمره و پیچیده، اقدام کنید.

هاب‌ها بدون نقص نیستند

البته هاب‌ها هم مشکلات خاص خود را دارند. مثلا اگر هاب شما به هر دلیلی از کار بیفتد، آنگاه کل دستگاه‌های هوشمند متصل به آن نیز از کار خواهند افتاد. البته اگر اتصال اینترنت شما نیز قطع شود، آنگاه این قضیه به‌معنای ایجاد اخلالی بزرگ در شبکه هوشمند خانگی شما خواهد بود. در اینجا تفاوت با هاب در این است که سیستم‌های هاب محور مستعد بروز مشکلات دیگری نیز هستند. مثلا در صورت خرابی شبکه SmartThings سامسونگ، حتی با داشتن اتصال وای‌فای نیز بازهم عملکردهای خانه هوشمند شما، مختل خواهند شد. در نهایت اینکه همانند بسیاری از چیزهای دیگر، افزودن پیچیدگی‌ها باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شود.

آیا در خانه هوشمند خود به یک هاب نیاز داریم؟

جواب مشخصی برای این پرسش وجود ندارد. اگر صرفا در سیستم هوشمند خانگی خود چند عدد لامپ و کلید دارید و در نهایت هم می‌خواهید که یک اسپیکر هوشمند را به آن‌ها اضافه کنید، آنگاه نیازی به هاب نخواهید داشت. اگر هم می‌خواهید که مثلا تمامی کلیدهای لامپ‌های خانه خود را جایگزین کرده، در هر اتاق حسگر حرکتی قرار دهید و یا اینکه به دنبال پروژه‌های پیچیده‌تر هستید، آنگاه می‌توان گفت که به یک هاب نیاز خواهید داشت.

منبع/ آی‌تی‌رسان 

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی