کد خبر: ۱۸۰۹۲
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

ماهواره ناسا از کنار بزرگ‌ترین قمر مشتری عبور کرد

ماهواره تحقیقاتی ناسا ساعاتی پیش از کنار بزرگ‌ترین ماه سیاره مشتری عبور کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، ناسا اعلام کرد روز گذشته یکی از فضاپیماهای این سازمان از کنار بزرگ‌ترین ماه سیاره مشتری گذشت. پس از سال ۲۰۰۰ میلادی هیچ ماهواره‌ای از نزدیک این قمر سیاره مشتری عبور نکرده بود و همین موضوع سبب شده است مأموریت فضاپیمای ناسا در کنار سیاره گانیمد(Ganymede) مورد توجه قرار گیرد.

برای مدت طولانی دانشمندان هیچ‌گونه اطلاعاتی از قمر یخی مشتری(گانیمد) نداشتند و اکنون فضاپیمای ناسا تصاویری دیدنی را از فاصله هزار کیلومتری این سیاره بزرگ‌ترین ماه مشتری ثبت کرده است. پیش از این ماهواره گالیله ۲۱ سال پیش از کنار این سیاره گذشته بود. این فضاپیما جونو(Juno) نام دارد و در جریان مأموریت خود قرار است اطلاعاتی دقیق از سیاره مشتری به‌دست آورد. طبق برنامه اعلام شده این ماهواره بار دیگر در سال ۲۰۲۵ به نقطه‌ای که به تازگی از آن عبور کرده بازمی‌گردد و جزئیات بیشتری از نواحی مختلف سیاره گانیمد را ثبت می‌کند.

سیاره گانیمد به دلیل داشتن آب و منابع انرژی یکی از نقاطی است که دانشمندان امیدوارند امکان زندگی انسان‌ها در آن وجود داشته باشد و از همین رو به غیر از ناسا سازمان‌های فضایی دیگری نظیر آژانس فضایی اروپا برنامه‌هایی را برای تحقیقات بیشتر در این سیاره اجرا می‌کنند. آژانس فضایی اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی ماهواره‌هایی را به سمت این سیاره پرتاب می‌کند. اکنون فضاپیمای جونو با استفاده از دوربین‌های مجهز به اشعه مادون قرمز ساختار سطح یخ زده گانیمد را بررسی و اطلاعات نهایی را برای مراکز تحقیقاتی در زمین ارسال می‌کند.

منبع/ آنا 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
با سلام و خسته نباشید.
گانیمید یک قمر است نه سیاره.
تفاوت قمر با سیاره:
قمر به دور یک سیاره می چرخد مثل کره ماه که به دور کره زمین می گردد، در حالی که یک سیاره به دور یک ستاره می چرخد مثل کره زمین که به دور کره خورشید می چرخد.
تعریف سیاره:
هر جرمی که
۱- به دور یک ستاره گردش کند.
۲- کروی باشد.
۳- تمامی اجرامی که در مدارش به دور ستاره قرار دارند را جمع‌آوری کند.
3
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی