کد خبر: ۱۸۱۹۲
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۵
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

یک بام و دوهوای کاندیداها درباره فیلترینگ فضای مجازی/ شبکه مجازی حلقه مفقوده مناظرات انتخاباتی

نکته مهمی که در مناظرات ریاست جمهوری مورد مغفول واقع شده است، بحث فضای مجازی است در حالیکه فضای مجازی مشابه فضای واقعی بوده و همه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی، فرهنگی، فناوری، کسب وکار و آموزش در این فضا نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه اکثر مردم در فضای مجازی علاوه بر فعالیت کسب درآمد نیز می‌کنند و در برخی از موارد به دلایل نبود سیاست درست و منطقی با فیلترینگ برخی از سایت‌ها یا پلتفرم‌ها در شبکه مجازی هستیم که با این روش کسب و کار‌های آنلاین متحمل ضرروزیان می‌شوند. نکته‌ای که در مناظرات کاندیدای ریاست جمهوری مورد توجه بود همه اذعان براین داشتند که با فیلترینگ مخالف هستند و حتی در دوره فعالیت آن‌ها سایت یا پلتفرمی فیلتر نشده است این درحالیست برخی از پلتفرم‌ها همچنان فیلتر هستند. این اظهار نظر‌ها صرفا مربوط به ایام انتخابات کنونی نبوده و از سال‌های پیش تا امروز را در برمی‌گیرد.

در همین راستا حمید ضیایی پرور کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، گفت: نکته مهمی که در مناظرات ریاست جمهوری مورد مغفول واقع شده است و تصور می‌شود که یک موضوع فرعی و بدون اهمیت است بحث فضای مجازی است در حالیکه فضای مجازی مشابه فضای واقعی بوده و همه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی، فرهنگی، فناوری، کسب وکار و آموزش در این فضا نیز انجام می‌شود. اینکه تصور شود که فضای مجازی یک موضوعی است که همانند سایر موضوعات اجتماعی؛ تصور نادرستی است فضای مجازی دقیقا کپی و مشابه و بازسازی شده فضای واقعی در یک محیط دیجیتالی است. متاسفانه این نکته مهم و اشتباهی است که همه نامزد‌ها تکرار کردند.

یک بام و دوهوای کاندیداها درباره فیلترینگ فضای مجازی/ شبکه مجازی حلقه مفقوده مناظرات انتخاباتی

وی تصریح کرد: بعضی از نامزد‌ها دیدگاه واقعی و جناح و حزب خودشان را در ارتباط با مسایل فضای مجازی اعم از شبکه ملی اطلاعات، پهنای باند و اینترنت و مسایلی از این دست ابراز نکردند؛ بلکه دیدگاه واقعی خود را پنهان کردند و سعی کردند با بلکه با کلی گویی از پاسخگویی طفره بروند از جمله اینکه ما مخالف فیلترینگ و موافق توسعه توسعه پهنای باند اینترنت هستیم. در دوره مسئولیت ما این اتفاقات رخ نداده است.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی، افزود: نقدی که می‌شود برای این مطالب وارد کرد این است که اولا فیلترینگ هیچوقت متوقف نشده است و تقریبا هر ماه لیستی از سوی کمیته مصادیق به اپراتور‌های تلفن همراه و شرکت‌های زیرساخت مخابرات مبنی براینکه این لیست را پالایش و فیلتر کنید، ارسال می‌شود. اینکه یک کاندیدا اظهار کند که در دوره مسولیت بنده هیچ سایتی فیلتر نشده است اشتباه است بخاطر اینکه فرایند کمیته تعیین مصادیق جاری و دائمی بوده و متوقف نشده است.

ضیایی‌پرور گفت: اگر منظور پلتفرم‌های مشهور است به هرحال کلاب هاوس و سیگنال و توییتر سه پلتفرم مشهوری هستند که فیلتر شدند. اگر آقایان معتقدند با فیلترینگ مخالف هستند سایت‌هایی که به ناحق فیلتر شدند مثل تلگرام، توییتر و کلاب هاوس رفع فیلتر شوند. بازی موش و گربه‌ای که در ارتباط با این موضوع دنبال می‌کنند ناشی از پنهان کاری است که می‌خواهند دیدگاه خودشان را اعلام نکنند. از سوی دیگر این نکته خیلی مهم است که طرفدار فضای مجازی و مخالف فیلترینگ هستند. به نظرم اوضاع با دوران هشت ساله دولت احمدی نژاد متفاوت است بستن شیر اینترنت به بهانه مختلف کمتر است، ولی الان با ورود نسل‌های جدید اینترنت دیگر فیلترینگ جواب نمی‌دهد و محدود سازی راه به جایی نخواهد برد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی