کد خبر: ۱۸۱۹۷
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه انرژی تجدیدپذیر تقویت شوند/ رسوخ فناوری نانو در حوزه تولید انرژی

کاشناس مسائل حوزه انرژی، با بیان اینکه امروزه شاهد تجهیزات نوین در حوزه نیروگاهی هستیم، گفت: این موضوع بیانگر این است که انرژی‌های تجدیدپذیر روزبه روز اقتصادی‌تر شده و در این میان دانش‌بنیان‌ها نقش بسیار موثری در این حوزه ایفا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه به دلیل پیشرفت سریع فنّاوری و نیاز روزافزون به تولید انرژی، سعی بر این است که با بکارگیری فناوری‌های جدید به تولید هر چه بیشتر انرژی پاک و ارزان دست پیدا کنیم. در این زمینه فناوری نانو نقش بسزایی در بهبود عملکرد قسمت‌های مختلف نیروگاه‌ها ایفا می‌کند. به عنوان مثال استفاده از نانو سیالات در سیستم خنک کننده ژنراتور‌ها که سبب کاهش هزینه خنک کاری و افزایش بازده نیروگاه‌ها می‌شود.

همچنین تولید نانو الیاف‌ها که در تصفیه هوای ورودی توربین‌های گازی استفاده می‌شوند موجب افزایش سطح حفاظت از توربین‌ها می‌شود. سلول‌های خورشیدی ساخته شده با فناوری نانو بازدهی سلول‌های خورشیدی را به ۳۵ درصد رسانده اند.

باید یادآور شد که انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و بدون اثرات مخرب زیست محیطی است. با توجه به بحران انرژی در سال‌های اخیر و همچنین کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کنترل عرضه و تقاضای انرژی، جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی با انرژی‌های فسیلی اهمیت زیادی یافته است با توجه به جغرافیای کشور ایران امکان استفاده حداکثری از انرژی خورشید در بخش‌های مختلف کشور در کل ایام سال وجود دارد.

انرژی خورشیدی وسیع‌ترین منبع انرژی در جهان به عنوان انرژی پاک، ارزان و عاری از هرگونه آلودگی جایگاه خاصی در میان منابع انرژی تجدیدپذیر دارد. انرژی که از سمت خورشید در هر ساعت به زمین می‌تابد بیش از کل انرژی است که ساکنان زمین در طول روز مصرف می‌کنند.

در همین راستا محمدرضا احمدیان کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه امروزه شاهد تجهیزات نوین در حوزه نیروگاهی هستیم، اظهار کرد: این موضوع بیانگر این است که انرژی‌های تجدیدپذیر روزبه روز اقتصادی‌تر می‌شود در این بین دانش بنیان نقش بسیار موثری در این حوزه ایفا خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان اکثرا با دانشگاهیان و تکنولوژی جدید سروکار دارند بایستی در مرحله نخست، سرمایه اولیه در اختیار آن‌ها قرار داده شود. در این میان دولت می‌تواند نقش موثری داشته باشد. حتی معاونت فناوری ریاست جمهوری می‌تواند در این خصوص منابع قابل توجهی را به این شرکت‌ها اختصاص دهد. گستردگی این موضوع در حوزه دانش بنیان‌ها ایجاب می‌کند که دولت تفکر جدیدی نسبت به ایجاد تسهیلات مناسب برای توسعه دانش بنیان داشته باشد.

احمدیان تصریح کرد: امروزه فعل دانش بنیان در آن‌ها عجین شده است و به صورت مستمر در حال تغییر تکنولوژی است؛ بنابراین با توجه به حمایتی که از سوی دولت اعمال می‌شود باید توجه بیشتری به صنایعی که در بخش دانش بینان که بیشتر منشا اثر هستند؛ صورت گیرد. بی شک ارگان‌های مختلف درصدد هستند که از انرژی خورشیدی با فناوری‌های مختلف که مقرون به صرفه است بهره‌وری داشته باشند.

فناوری نانو، موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم محسوب می‌شود که در تمامی گرایش‌های علمی راه یافته و از فناوری‌های نوینی به شمار می‌رود که با سرعت هرچه تمام‌تر درحال توسعه است؛ بنابراین استفاده از انرژی خورشیدی به واسطه فناوری نانو به طرق گوناگون بر عملکرد سلول‌های خورشیدی تاثیر مثبتی می‌گذارد؛ این تاثیرات کاربرد‌هایی در افزایش جذب و به دام انداختن نور خورشید دارند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی