کد خبر: ۱۸۲۳۴
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

سم بی اعتمادی مسئولان و بی‌ثباتی اقتصادی ریشه استارت آپ‌‌ها را می سوزاند

چالش های حقوقی از جمله حقوق مالکیت فکری و مسائل مربوط به معافیت های مالیاتی، تورم و پیچیدگی مقررات کسب وکار و عدم اعتماد به کسب وکارهای نوپا و بی ثباتی اقتصاد موجب می شود کارآفرینان به جای تمرکز بر خلاقیت، بیشتر درگیر مشکلات شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه کسب و کار‌های کوچک و نوپا Start up موتور محرک اقتصادی هر جامعه به شمار می‌رود و نقش دولت‌ها در توسعه کسب و کار نوپا از جمله وظایف آشکار و پنهان آنهاست که جز ماموریت‌ها و فلسفه وجودی شان است. عوامل مختلفی در گسترش این کسب و کار‌ها در سطوح خرد و کلان موثر هستند که تاثیر بسزایی در رشد جامعه داشته و بررسی این نقش حمایتی در ایجاد انگیزش در میان کارآفرینان و شناسایی برخی از شاخص‌های ارزیابی از اهمیت فوق العاده‌ای در سنجش اقتصاد ملی و در فرآیند انگیزش کارآفرینان موثر باشند.

براساس این گزارش استارتاپ‌ها معمولا سازمان‌ها یا شرکت‌های کوچکی هستند که سرعت در آن‌ها نقش کلیدی دارد. آن‌ها باید در کمترین زمان ممکن مدلی خاص با هدف درآمدزایی برای کسب و کار خود پیدا کنند. این مدل باید بتواند با مرور زمان قابلیت تکرارپذیری و افزایش درآمد نیز داشته باشد تا بتوانند محصول یا خدمات خود را با تولید انبوه ارائه کنند. یافتن سریع مدل کسب و کار در زمان کوتاه برای موفقیت استارتاپ‌ها امری ضروری است، زیرا کشف دیرهنگام، این فرصت را برای رقیبان ایجاد می‌کند تا زودتر به نتیجه برسند.
مهمترین مورد در موفقیت کسب و کار‌های نوپا مشتریان در جامعه هدف آنهاست. آن‌ها نیاز‌های واقعی مشتریان را شناسایی و در برخی موارد برای آن‌ها نیاز تولید می‌کنند. همین امر باعث سرعت رشد تجاری آن‌ها می‌شود.

باید اذعان کرد که آمار نشان می‌دهد ایرانیان نیز سهم قابل توجهی از تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه انسانی کشور ما شایستگی تولید دانش را داشته است. استارتاپ‌ها کار‌های مختلفی انجام می‌دهند؛ ارائه خدمات از مهمترین نقش‌های خدماتی آن‌ها در کشور بوده که نشان از اهمیت آن در اقتصاد کشور است.

تولید زمانی پایدار است که خدمات پس از فروش داشته و به آن وسیله بتواند نظر مشتریان را جلب کند. ایران نیز هر ساله خدمات بسیاری به خارج از کشور صادر کرده که بخش عمده صادرات کشور را شامل می‌شود. استارتاپ‌ها و خدمات رو به رشدی که ارائه می‌کنند در رشد اقتصادی کشور نقش دارند. این استارتاپ‌ها با سرمایه کمتر و خلق موقعیت‌های جدید بر اساس نیاز موجود یا با ایجاد یک نیاز جدید شروع به کار می‌کنند.

در دنیای امروز شاخص مهم شناخت میزان رشد و توسعه کشورها، خدماتی است که به ازای تولید ارائه می‌کنند. مفید بودن این قضیه رابطه مستیقمی با بالاتر بودن این نسبت دارد یعنی هر چه تولید بیشتر باشد متناسب با آن، خدمات هم بیشتر و نهایت سود هم بیشتر خواهد شد. استارتاپ‌ها برخی مواقع کار تولیدی خود را به کشور‌ها یا شرکت‌های کوچکتر واگذار می‌کنند، اما طراحی و خدمات را خود عهده‌دار می‌شوند. با این کار هم از منابع انسانی کشور مقابل استفاده کرده و هم برای تامین مواد اولیه و مورد نیاز از کشور مقابل بهره می‌گیرند.

یکی از تمایزات استارتاپ‌ها با مشاغل سنتی در نوع بازاریابی آنهاست. استارتاپ‌ها از فناوری‌ها و تکنولوژی روز بیشتر استفاده می‌کنند و همگام با آن به روز می‌شوند. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین یکی از همان روش هاست که استارتاپ‌ها برای معرفی کسب و کار خود بیشتر از آن استفاده می‌کنند. کم‌هزینه بودن، به روز بودن و در دسترس بودن دیجیتال مارکتینگ بیشتر استارتاپ‌ها را برای استفاده از آن ترغیب می‌کند.
در این بین آنچه که مهم است متاسفانه شرکت‌های استارتاپی برای رشد و توسعه و حضور در بازار‌های بین‌المللی نیاز به حمایت مادی و معنوی دارند تا عرصه رقابت شوند.

مهدی عزیزی مسئول یک شرکت استارتاپی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، با اشاره به چالش‌های این شرکت‌ها، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش مربوط به تامین منابع مالی و سرمایه گذاری است. ناقص بودن زنجیره تامین مالی طرح‌های نوآور و شرکت‌های نوپا، نوپا بودن نهاد‌های متولی در نظام مالی کشور، نبود بستر‌های حقوقی برای سرمایه گذاری خطرپذیر و عدم توجه به جنبه‌های اقتصادی این زمینه باعث عدم ورود جدی افراد به حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر شده است. همچنین ناپایداری در مدیریت نهاد‌های دولتی موجب کاهش احتمال موفقیت برنامه‌های بلند مدت شده است.

وی تصریح کرد: چالش‌های حقوقی از جمله حقوق مالکیت فکری و مسائل مربوط به معافیت‌های مالیاتی، تورم و پیچیدگی مقررات کسب وکار موجب می‌شود کارآفرینان به جای تمرکز بر خلاقیت، بیشتر درگیر مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی باشند. علاوه برآن عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب و کار‌های اینترنتی باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران در این زمینه می‌شود.

عزیزی افزود: همچنین کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص و نهاد‌های پشتیبان برای ارائه خدمات فنی و مشاوره در فعالیت‌های استارت آپی از دیگر چالش‌هایی است که استارت آپ‌ها با آن مواجه هستند.
این مدیر استارتاپی گفت: سیاست گذاری دولت‌ها و ضعف در سیاست گذاری، به رغم تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند، همچنان از چالش‌های اصلی در رشد استارتاپ‌ها است. ظهور پدیده‌های جدید در عرصه اشتغال طی سال‌های اخیر، نیازمند سیاستگذاری‌های ویژه‌ای است که بتواند بین رویه‌های سنتی و شرایط جدید توازن برقرار کند.

وی تأکید کرد: دولت باید با فراهم آوردن راهبرد‌های صحیح و مناسب برای گذار سریع در همه زمینه ها، تسهیلات لازم را برای ارتقای استارت آپ‌ها ایجاد کند تا به رشدی چشمگیر در مدت زمانی کوتاه برسد.

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی