کد خبر: ۱۸۲۶۱
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۱

تشخیص آکنه پوست با استفاده از تلفن هوشمند

روش جدید با استفاده از تصاویر مشتق شده تلفن های هوشمند باکتری های مضر روی پوست و دهان را شناسایی می کند.

به گزارش «نبض فناوری»،  محققان با استفاده از گوشی هوشمند و روش های پردازش تصویر، باکتری ها را در تصاویر گرفته شده توسط دوربین تلفن های هوشمند معمولی مشخص می کنند. این روش نسبتاً کم هزینه و سریع است که می تواند در خانه مورد استفاده قرار گیرد.

این روش میکروب های موجود در پوست را که در ایجاد آکنه و بهبودی آهسته زخم و همچنین باکتری های موجود در حفره دهان که می توانند باعث التهاب لثه و پلاک های دندانی شوند را شناسایی می کند.

تشخیص آکنه پوست با استفاده از تلفن هوشمند

عکس هایی از گوشی هوشمند اصلاح شده که محققان برای گرفتن تصاویر RGB با نور LED از پوست و حفره های دهان استفاده کردند

Ruikang Wang، استاد مهندسی زیستی در دانشگاه واشنگتن می گوید: باکتری های موجود در پوست و دهان ما می توانند تأثیرات زیادی بر سلامت ما از پوسیدگی دندان تا کاهش سرعت ترمیم زخم داشته باشند. از آنجا که تلفن های هوشمند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، ما می خواستیم ابزاری آسان و مقرون به صرفه بسازیم که مردم بتوانند با استفاده از آن در مورد باکتری های موجود در پوست و حفره دهان بیاموزند.

باکتری ها با استفاده از تصاویر معمولی تلفن های هوشمند به راحتی قابل مشاهده نیستند. وانگ می گوید: دوربین های تلفن های هوشمند دوربین های RGB هستند. آنها اساساً تمام طول موجهای مختلف نور در طیف بصری را به سه رنگ مختلف قرمز، سبز و آبی تبدیل می کنند. هر پیکسل در یک تصویر تولید شده توسط تلفن های هوشمند ترکیبی از آن رنگ هاست. اما باکتریها رنگهای زیادی فراتر از قرمز، سبز و آبی ساطع می کنند که دوربین معمولی تلفن های هوشمند آن را از دست می دهد.

تیم وانگ با اتصال یک حلقه چاپ سه بعدی کوچک حاوی 10 چراغ سیاه و سفید LED در اطراف باز شدن دوربین قاب گوشی، قابلیت های دوربین گوشی های هوشمند را افزایش داد. محققان از تلفن هوشمند تقویت شده LED برای گرفتن عکس از حفره دهان و پوست صورت دو فرد استفاده کردند.

در سمت چپ یک تصویر رنگی باکتری ها را به عنوان نقاط قرمز در یک فضای آبی نشان می دهد. در سمت راست همان تصویر به صورت سیاه و سفید نشان داده می شود.

تشخیص آکنه پوست با استفاده از تلفن هوشمند

محققان گفتند که چراغ های LED گروهی از مولکول های مشتق شده از باکتری به نام پورفیرین را تحریک می کند و باعث می شود که آنها سیگنال فلورسنت قرمز رنگی را منتشر کنند. سایر اجزای موجود در تصویر مانند پروتئین ها یا مولکول های روغنی که بدن ما تولید می کند، همچنین پوست، دندان ها و لثه ها تحت LED قرمز نمی درخشند.

به گفته محققان موفقیت این مطالعه اولیه می تواند پایه و اساس روشهای جدید خانگی برای ارزیابی سلامت اساسی پوست و دهان باشد که به کاربران می گوید که آیا لازم است به دندانپزشک مراجعه کنند یا در مورد انواع خاصی از بیماری های پوستی با پزشک مشورت کنند.

این سیستم ممکن است به شناسایی باکتری های بالقوه مشکل ساز در سایر زمینه های پزشکی مانند ترمیم زخم در سایر قسمت های بدن کمک کند.

 

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
وبگردی