کد خبر: ۱۸۳۲۱
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

دانش‌بنیان‌ها در تنگنای کرونا یاری‌رسان بودند/ دولت آینده از آنها غافل نشود

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در بزنگاه کرونا و شرایط تحریمی همیشه در راستای اعتلای اقتصادی کشور گام‌های موثری را برداشته‌اند تا جاییکه در بحران کرونا اقدام به تامین اقلام پزشکی مورد نیاز کشور کردند حال این سوال پیش می‌ِآید چرا نامزدهای ریاست جمهوری برنامه‌ حمایتی برای این شرکت‌ها ارائه نکردند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ با ورود به عرصه تولید محصولات فناورانه و آورانه نقش قابل توجهی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند تا جاییکه توانسته‌اند دستاورد‌های نوینی را در عرصه پزشکی و سایر حوزه‌ها تولید کنند.

این شرکت‌ها به دلیل نوپا بودن نیاز به راهنمایی و مشاوره در جهت ورود به بازار داخلی و بین المللی دارند. علاوه براین در کنار این امر مهم متاسفانه به لیل نبود نقدینگی و حمایت‌های اساسی با چالش‌های بزرگی مواجه هستند به گونه‌ای که برخی از این شرکت‌ها به دلیل نبود این حمایت‌ها از ادامه فعالیت کنار کشیده و برخی نیز اقدام به مهاجرت کرده‌اند.

ظرفیت‌های خالی مانده اقتصادی تنها در سایه توسعه فناوری‌های نوظهور و نوین امکان‌پذیر است؛ چرا که در دنیا امروز دیگر بهره گیری از روش‌های سنتی جایی برای ظهور ندارد، چون این روش‌ها نه تنها هزینه‌های تولید را دو چندان خواهد کرد، بلکه ما برای رسیدن به مقصد باید مسافت طولانی‌تری را طی کنیم.

علاوه بر آن ما تنها با ابزار فناوری، علم و دانایی است که می‌توانیم بر دشمنان کشور غلبه کنیم؛ تا زمانی که دانش تنها برای دانشگاه و فناوری تنها در شرکت‌ها باقی بماند و توجهی به کاربردی شدن آن‌ها نشود و برای آن‌ها بازارسازی صورت نگیرد، هرگز قادر نخواهیم بود از نقطه‌ای که هستیم گامی به جلو ببریم.

در این برهه زمانی وقتی به پای دردل مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می‌نشینیم آن‌ها از دولتمردان گذشته گلایه داشته و از عملکرد آن‌ها ابزار نارضایتی می‌کنند و آن‌ها معتقدند که امروزه اکثر این شرکت‌ها با مشکلاتی بیمه‌ای، گمرگ، ثبت مالکیت فکری و دارایی و عدم حمایت مسولان مواجه هستند و مدام اذعان براین دارند که مسئولان از این شرکت‌های درآمدزا حمایت اساسی نکردند و مدام درگیر بروکراسی ادرای هستند. حتی گاهی اوقات با وعده و عید مسئولان در جهت دلخوشی این شرکت‌ها مواجه هستیم که این حمایت هم به درد این شرکت‌ها نمی‌خورد.

با وجود این باز هم شاید این موضوع مهم هستیم که متاسفانه در جهت حمایت از این شرکت‌ها حتی هیچکدام از کاندیدای ریاست جمهوری منتخب برنامه حمایتی از این شرکت‌ها ارائه نکردند تا جاییکه فعالان عرصه‌های اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌های کاندیدا‌ها را دنبال می‌کردند تا شاید امیدی به فردا‌های بهتر برای توسعه اقتصاد دانش محور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی داشته باشند؛ امیدی که کمتر به آن می‌رسند؛ چرا که در رئوس برنامه‌های هفت نامزد از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، صادرات دانش‌بنیان و دیپلماسی علمی به چشم نمی‌خورد.

لازم به ذکر است که باتوجه به تحول در عرصه‌های علم و دانش و نقش آن در توسعه پایدار که از طریق تشکل‌های دانش بنیان محقق می‌شود می‌توان پایه گذاری اقتصاد دانش بنیان و صنعت فناورانه را فراهم نمود؛ لذا باید به نقش بنیادین تشکل‌های دانش بنیان در تولید علم و ثروت آفرینی وبه تبع آن ایجاد اقتصاددانش بنیان که از بستر‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است.

شاید این نامزد‌ها فراموش کردند و هنوز حس نکردند که این شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که در بزنگاه کرونا و عدم دسترسی کشور به تجهیزات و دارو‌های مورد نیاز، اقدام به تامین اقلام پزشکی مورد نیاز کشور کردند حتی برخی از آن‌ها نیز موفق به صادرات شدند. این امر نشان می‌دهد که اگر زمینه‌سازی لازم برای رشد و نمو برای شرکت‌ها فراهم شود و برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، حتما کشور قادر خواهد بود که از چالش‌ها عبور کند.

ارسال نظرات
وبگردی