کد خبر: ۱۸۳۶۶
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

بالانسرعلاوه بر این‌که یک ارز دیجیتال است، بلکه یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) نیز محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن در مقایسه با دیگر پروژه‌های دیفای، قابلیت تأمین نقدینگی برای ارزهای دیجیتال مختلف به‌طور همزمان است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» پروتکل بالانسر (Balancer) یک بازار ساز خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد تا با تأمین نقدینگی در این پلتفرم، درآمد کسب کنند. بالانسر یا بلنسر یک پلتفرم لایه دوم است که بر روی Uniswap ساخته شده است و به بازار ساز‌ها اجازه می‌دهد چندین دارایی با وزن متفاوت را در یک استخر واحد ترکیب کنند.

بازارساز خودکار (AMM) نوعی پروتکل صرافی غیرمتمرکز است که متکی به فرمول ریاضیاتی برای قیمت گذاری دارایی‌ها است. قیمت گذاری در بازارساز‌های خودکار به جای استفاده از دفتر سفارشات که در صرافی‌های سنتی وجود دارد، بر اساس الگوریتم قیمت گذاری است. به عبارت دیگر بالانسر یک پروتکل بازار سازی خودکار چند توکن است. این پلتفرم به کاربران اجازه تعویض توکن، اضافه کردن نقدینگی به یک پول یا منبع موجود، و ساخت یک پول را می‌دهد. پول‌های بالانس می‌توان با دو یا چند توکن ایجاد کرد و به کاربران اجازه می‌دهد وزن هر توکن را که نماینده سهم توکن در ارزش پول است، را تنظیم کنند.

بالانسر در واقع یکی از برترین سکه‌های DeFi در سال جاری است. توکن حاکمیت BAL مدت کوتاهی پس از کامپاند توانست موشک باران شود و بسیار جلب توجه کند! بر خلاف Compound یا Aave Balancer یک پروتکل وام نیست بلکه نوعی مبادله غیرمتمرکز (DEX)، یک سازنده بازار خودکار (AMM) است.

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

Balancer (BAL) چیست؟

بالانسر شرکتی است که پشت پروتکلی به همین نام قرار دارد! این شرکت در سال ۲۰۱۹ توسط مایک مک دونالد و فرناندو مارتینلی راه اندازی شد. امروزه ما Balancer را بیشتر برای پروتکل سازنده بازار خودکار (AMM) یا مبادله غیرمتمرکز ارائه می‌دهیم.

معرفی ارز دیجیتال بالانسر (BAL)

پلتفرم بالانسر (Balancer) از توکن بومی خود به‌عنوان وسیله‌ای برای اداره شبکه بالانسر استفاده می‌کند. این توکن، رمزارز اختصاصی شبکه بالانسر است که BAL نام دارد. ارز دیجیتال BAL به‌عنوان روشی به‌منظور پاداش دادن به کاربرانی که در تأمین نقدینگی استخرها، مشارکت می‌کنند، طراحی‌شده است.
تأمین‌کنندگان لیکوئیدیتی اولیه در بازار ارز‌های دیجیتال، معمولاً با ریسک معاملاتی بیشتری روبرو می‌شوند.

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

تیم توسعه‌دهنده بالانسر برای ایجاد انگیزه در تأمین‌کنندگان نقدینگی اولیه، از مفهوم استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) بهره برده است. استخراج نقدینگی فرآیندی است که به‌وسیله آن، شبکه بالانسر توکن BAL خود را به‌عنوان انگیزه‌ای برای تأمین‌کنندگان نقدینگی اولیه در اکوسیستم توزیع می‌کند.
balancer نرم افزاری است که در Ethereum اجرا می‌شود و به دنبال ایجاد انگیزه در شبکه توزیع شده رایانه برای انجام صرافی است که کاربران می‌توانند هر ارز رمزنگاری شده را خریداری و بفروشند.

Balancer چگونه کار می‌کند؟

درست مثل یک صندوق شاخص که می‌تواند از سهام مختلفی برای تشکیل خود استفاده کند، استخر‌های بالانسر نیز از حداکثر هشت ارز رمزپایه مختلف تشکیل شده اند. مقدار Balancer pool با توجه به درصد هر توکن درون آن تعیین می‌شود، وزنی که هنگام ایجاد استخر انتخاب شده است.

طرز کار بالانسر

همانطور که اشاره شد، بالانسر برای تسویه معاملات از دفتر ثبت سفارش استفاده نمی‌کند بلکه از مفهومی موسوم به استخر‌های بالانسر استفاده می‌کند که در واقع مخزنی شامل ۲ تا ۸ ارز دیجیتال مختلف هستند که نقدینگی موردنیاز تریدر‌ها را فراهم می‌کنند.

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

وقتی یک استخر بالانسر ایجاد می‌شود، نسبت توکن‌های استخر تنظیم می‌شود. مثلاً ممکن است استخری شامل توکن‌های اتر، تتر و WBTC با نسبت ۲۵، ۲۵ و ۵۰ درصد باشد.
وقتی کاربری اجرای ترید می‌کند، استخر دوباره بالانس می‌شود. توکن‌ها از استخر کسر شده و نسبت توکن‌ها در داخل استخر دوباره تنظیم می‌شوند تا همیشه نسبت بین دارایی‌های مختلف موجود در استخر به همان صورتی که انتظار می‌رود حفظ شود.

پول بالانسر Balancer Pool

پول بالانسر هسته پروتکل بالانسر است. این پول‌ها قرارداد‌های هوشمندی هستند که به عملکرد مناسب پروتکل بالانسر کمک می‌کنند. این پول‌ها را می‌توان با دو یا چند توکن شبکه اتریوم ایجاد کرد. در هر بار شما می‌توانید حداکثر تا ۸ توکن را برای ایجاد یک پول استفاده کنید. کاربر پول همچنین این انعطاف پذیری را دارد که وزن توکن‌ها را در هنگام ایجاد شخصی سازی کند.

موارد امنیتی

بالانسر فایننس اهمیت ویژه‌ای را به استاندارد‌ها امنیتی خود می‌دهد. پروتکل‌های قرارداد‌های هوشمند در مرحله اول با تمرکز بر امنیت طراحی شده اند. کد هسته پروتکل توسط چندین شرکت بازبینی و توسط دو شرکت Trails of Bit و Open Zeppelin ارزیابی شده است.

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

ویژگی های ارز دیجیتال بالانسر (BAL)

همان‌گونه که یک صندوق شاخص از سهام‌های مختلف تشکیل‌شده است، استخر‌های شبکه بالانسر نیز از حداکثر هشت ارز دیجیتال متفاوت تشکیل‌شده‌اند. مقدار ارزش هر استخر، با توجه به وزنی که هنگام ساخت استخر انتخاب‌شده و درصد هر توکن در آن تعیین می‌شود.

بالانسر علاوه بر این‌که یک ارز دیجیتال است، بلکه یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) نیز محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن در مقایسه با دیگر پروژه‌های دیفای، قابلیت تأمین نقدینگی برای ارز‌های دیجیتال مختلف به‌طور همزمان است. توکن BAL که توکن بومی مدیریتی این شبکه است، وظیفه افزودن قابلیت‌های جدید به شبکه و ویرایش آن‌ها را به عهده دارد.

زمانی که کاربران اقدام به خریدوفروش می‌کنند، تراکنش‌های آن‌ها به‌وسیله چند استخر پرشده و در آخر، معامله‌ای که قیمت بهتر و لغزش کمتری داشته باشد، انتخاب می‌شود. خطر ضرر ناپایدار همانند دیگر بازار ساز‌های خودکار، در پلتفرم بالانسر نیز وجود دارد.

خطر ضرر ناپایدار به نوساناتی در بازار اشاره دارد که روند قیمت توکن را تحت تأثیر قرار داده و موجب می‌شود که توکن‌های کاربر به‌جای این‌که در یک کیف پول شخصی باشند، روی یک پروتکل قفل شوند. مانند دیگر پروتکل‌های دیفای، سرمایه‌گذاران در بالانسر نیز باید محتاط باشند تا سرمایه آن‌ها از بین نرود.

چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

برای خرید ارز دیجیتال بال، دو راه بیشتر وجود ندارد که شامل:

۱. استفاده از صرافی‌های آنلاین خارجی که در آن خرید بال با استفاده از دلار امکان پذیر است. البته تعداد این صرافی‌ها محدود بوده که تنها چند مورد از این نوع صرافی‌ها را نام برد که شامل: Binanace، Bittrex و Cryptoa.

۲. راه دیگر استفاده از صرافی‌های ایرانی است. البته خوشبختانه در صرافی‌های ایرانی، امکان خرید ارز دیجیتال بال با کارت‌های عضو شتاب امکان پذیر است.

در صورتی که به صرافی مراجعه کردید و متوجه شدید که این نوع از صرافی ارز دیجیتال بال ندارد، اصلا نگران نباشید، چرا که امکان خرید ارز‌های دیجیتال دیگری هم، چون بیت کوین، اتریوم و .. وجود دارد و می‌توان با استفاده از این ارزها، ارز دیجیتال بال ایجاد کرد.

بالانسر چیست و چگونه می‌توان ارز دیجیتال بال خرید؟

آینده ارز دیجیتال بالانسر (BAL)

از زمان رونمایی و شروع به کار بالانسر در ماه مارس سال ۲۰۲۰، این پلتفرم رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرد. در حال حاضر این پلتفرم از نظر حجم تریدینگ نهمین اکسچنج غیرمتمرکز بزرگ جهان و از نظر مبلغ بلوکه شده هشتمین اپلیکیشن DeFi بزرگ اتریوم است. اما هنوز بالانسر در اولین روز‌های شروع به کار خود سیر می‌کند.
طی ماه‌ها و سال‌های پیش رو، تمرکز اصلی در توسعه بالانسر اجرای دو آپدیت مهم Silver Release و Golden Release خواهد بود.

به عبارت دیگر وایت پیپر بالانسر مجموعه‌ای از فرمول‌های پیچیده ریاضی است که نحوه عملکرد پروتکل را توضیح می‌دهد. به‌طورکلی می‌توان گفت به دلیل معادلات بسیار پیچیده‌ای که در شبکه بالانسر استفاده می‌شوند، درک این وایت پیپر برای کاربران عادی بسیار دشوار است.

البته نقشه راه این ارز دیجیتال، فرقی با وایت پیپر آن ندارد. تقریباً هیچ توضیحی در آن نیست و فقط در آن مشخص‌شده که این پلتفرم در سه مرحله برنز، نقره و طلایی در آینده اجرا می‌شود. تیم توسعه‌دهنده بالانسر مشخص نکرده که بعد از مرحله برنز که در فوریه سال ۲۰۲۰ اجرا شد.

همان‌طور که می‌دانید، در ماه‌های اخیر استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) به یکی از محبوب‌ترین موضوعات معاملات غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شده است. ازآنجایی که یکی از شیوه‌های به‌دست آوردن توکن BAL، استخراج نقدینگی است و شبکه بالانسر به تمام کاربرانی که نقدینگی استخر‌ها را فراهم کنند، این توکن را پاداش می‌دهد، بنابراین میزان تقاضا برای استفاده از این پلتفرم و ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. درنتیجه قیمت این رمزارز در آینده شاهد رشد خوبی خواهد بود.

بالانسر بدون دلیل یکی از پر کاربردترین پروتکل‌های DeFi / DEX نیست و تولید خودکار بازار AMM را به سطح جدیدی می‌رساند. بسیاری از امکانات برای ترکیب و پیکربندی "استخرها"، Balancer را به بازار بسیار روان با قیمت‌های مناسب تبدیل کرده است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی