کد خبر: ۱۸۳۸۱
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

نحوه تست عملکرد هارد چگونه است

هر هارددیسک سرانجام می میرد و هنگامی که نزدیک مرگ است؛ علائم آن را مشاهده خواهید کرد. صداهای عجیب و غریب، پرونده های خراب، مشکل بوت شدن از این موارد هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، از بین رفتن هارد درایو طبیعی است، به خصوص اگر عمر درایو شما بیش از چند سال باشد. در درایوهای قدیمی، قطعات متحرک مانند موتور با گذشت زمان تخریب می شوند، یا بخش مغناطیسی درایوها خراب می شود.

درایوهای حالت جامد جدید (SSD) قطعات متحرک ندارند، اما سلولهای ذخیره سازی آنها هر بار که در آن می نویسید کمی تخریب می شوند، به این معنی که آنها نیز در نهایت خراب می شوند (اگرچه قابلیت اطمینان SSD بسیار بهتر از گذشته است).

تا زمانی که درایو شما حرارت بیش از حد یا ضربه فیزیکی را تجربه نکند، احتمالاً به تدریج از کار می افتد. این بدان معناست که حتی اگر درایو شما صداهای عجیب و غریب ایجاد نمی کند، باید هر چند وقت یکبار سلامتی آن را چک کنید، بنابراین می توانید قبل از وقوع آن برای مرگ هارد درایو آماده شوید.

وضعیت S.M.A.R.T.  درایو خود را بررسی کنید

نحوه تست عملکرد هارد چگونه است

اکثر درایوهای مدرن از ویژگی به نام S.M.A.R.T برخوردارند که ویژگی های مختلف درایو را در تلاش برای شناسایی دیسک خراب کنترل می کند. به این ترتیب، رایانه شما قبل از اینکه اطلاعات از بین برود و درایو قابل تعویض باشد(در حالی که هنوز عملکردی ندارد) به طور خودکار به شما اطلاع می دهد.

در ویندوز، می توانید به صورت دستی S.M.A.R.T را در Command Prompt بررسی کنید. کافیست cmd را در نوار جستجو تایپ کنید و برنامه را باز کنید.

در جعبه pop-up، کد زیر کنید:

wmic diskdrive get model,status

اگر مرگ درایو شما قریب الوقوع باشد، Pred Fail را باز می گرداند یا اگر درایو عملکرد خوبی دارد جواب OK است.

نحوه تست عملکرد هارد چگونه است

در مک ، Disk Utility را از /Applications/Utilities/, باز کنید، روی درایو کلیک کنید و به S.M.A.R.T.  (پایین سمت چپ) نگاه کنید. که یا Verified  یا Failing را نشان می دهد.

نحوه تست عملکرد هارد چگونه است

با این حال این S.M.A.R.T می تواند گمراه کننده باشد زیرا شما فقط می دانید که درایو شما در نزدیکی مرگ است

برای نگاه دقیقتر، CrystalDiskInfo را برای ویندوز (رایگان) یا DriveDx را برای مک (قیمت 20 دلار با یک نسخه آزمایشی رایگان) بارگیری کنید، هر دو مورد جزئیات بیشتری را ارائه می دهند.

CrystalDiskInfo و DriveDx به جای اینکه بگویید درایو شما "خوب" یا "بد" است، به ترتیب برچسب های واسطه بیشتری دارند، مانند احتیاط (Caution) یا هشدار(Warning) این برچسب ها روی دیسک های سخت و SSD هایی که شروع به فرسودگی می کنند اعمال می شود.

اگر می خواهید تصویری دقیق تر و عمیق تر از سلامت درایو خود داشته باشید، وب سایت سازنده آن را برای داشتن ابزار اختصاصی بررسی کنید. به عنوان مثال، Seagate دارای SeaTools برای درایوهای خود، Western Digital دارای Western Digital Dashboard و سامسونگ Samsung Magician برای SSD های خود هستند. این ابزارها بعضی اوقات می توانند از فناوری های خاص مربوط به هارد دیسک ها و SSD هایشان استفاده کنند. اما برای اکثر افراد، CrystalDiskInfo تقریباً گزینه خوبی است.

اگر درایو شما مرده است:

درایوهایی با وضعیت احتیاط یا Pred Fail لزوماً فردا خراب نمی شوند. آنها می توانند یک یا دو سال کارکنند. اما اگر اخطار می گیرید، وقت آن است که از پرونده های خود پشتیبان تهیه کنید.

اکنون زمان تهیه نسخه پشتیبان کامل نیس؛: شما نمی خواهید با خواندن زیاد به درایو استرس وارد کنید ، یا ممکن است هنگام تهیه نسخه پشتیبان از کار بیفتد. در عوض، درایو خارجی را متصل کرده و مهمترین پرونده های خود را روی آن کپی کنید.

اگر دیسک سخت شما دیگر کار نمی کند همه چیز سخت تر می شود و احتمالاً شما به یک سرویس حرفه ای بازیابی اطلاعات مانند DriveSavers نیاز دارید که هزینه آن 1000 دلار یا بیشتر است.

همه هارد دیسک ها سرانجام خراب می شوند و اگر می خواهید از بین رفتن همه پرونده های مهم خود جلوگیری کنید؛ باید به طور منظم از کامپیوتر خود پشتیبان تهیه کنید.

کمی وقت بگذارید تا یک نسخه پشتیبان خودکار مبتنی بر cloud را مانند Backblaze تنظیم کنید. اگر نمی خواهید هزینه ماهانه این ویژگی را تقبل کنید حداقل با استفاده از ابزار File History داخلی Windows یا ویژگی Time Machine داخلی Mac خود در یک درایو خارجی پشتیبان بگیرید. اما بدانید که در صورت آتش سوزی یا سرقت از شما محافظت نمی کند و از پشتیبان گیری مبتنی بر ابر اطمینان بیشتری خواهید داشت.

تهیه نسخه پشتیبان خوب  هزینه زیادی دارد اما هزینه آن بسیار کمتر از بازیابی حرفه ای داده های شما است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی