کد خبر: ۱۸۳۹۰
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

جراحی با کمک ربات بهتر انجام می شود

جراحان قلب ممکن است بتوانند با کمک یک ربات، برنامه ریزی بهتری برای عمل ها و بهبود دیدگاه جراحی خود داشته باشند.

به گزارش «نبض فناوری»،  این ربات که از طریق سیستم موازی واقعیت مجازی کنترل می شود، می تواند از طریق سونوگرافی بدون قرار گرفتن در معرض اشعه که مانع عملگرهای انسانی می شود، از بیمار تصویربرداری دقیق کند.

سونوگرافی داخل عمل بسیار مفید است، زیرا می تواند با تهیه تصاویر در زمان واقعی از دستگاه های مخفی و آناتومی، عمل جراحی را هدایت کند. با این حال، نیاز به مهارت های بسیار تخصصی همیشه مانعی برای کسب اعتماد است.

در دسترس بودن دستگاه سونوگرافي در محل مي تواند محدود باشد و در بسياري از مراحل نياز به سونوگرافي حين عمل نيز غالباً نياز به تصويربرداري با اشعه X است كه مي تواند اپراتور را در معرض تشعشعات مضر قرار دهد. محققان برای کاهش این چالش ها، روش تصویربرداری که به طور گسترده ای برای تشخیص بیماری های قلبی و راهنمایی اقدامات جراحی قلب استفاده می شود، ایجاد کردند.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که استفاده از ربات با یک سیستم عامل شبیه سازی می تواند به طور بالقوه قابلیت استفاده عمومی از سونوگرافی درون عمل را بهبود بخشد و به اپراتورهایی با تجربه کمتر کمک کند.

محققان از کنترل و هوش موازی برای جفت کردن یک اپراتور با ربات در یک محیط مجازی استفاده می کنند که به طور دقیق محیط واقعی را نشان می دهد. این ربات که به یک پایگاه داده از تصاویر سونوگرافی و یک سکوی دیجیتال با قابلیت بازسازی آناتومی مجهز است در مناطق مورد نظر برای اپراتور حرکت می کند تا تصورات بهتر و برنامه ریزی برای اصلاحات بالقوه جراحی را در آزمایشات محاسباتی انجام دهد.

از چنین سیستمی می توان برای تعریف مشاهده و بهینه سازی جهت کمک به برنامه ریزی قبلی و همچنین ارزیابی الگوریتم برای تسهیل کنترل و پیمایش در زمان واقعی استفاده کرد.

هدف نهایی یکپارچه سازی سیستم مجازی و ربات فیزیکی برای آزمایشات بالینی داخل بدن است، بنابراین پیشنهاد یک پروتکل جدید تشخیص و درمان با استفاده از هوش موازی در عملیات پزشکی است.

تیم تحقیق بین المللی روش خود را در IEEE / CAA Journal of Automatica Sinica منتشر کردند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی