کد خبر: ۱۸۳۹۲
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۲
برای نخستین بار محقق شد؛

دستگاه های‌تک مرتبط با مغناطیس‌سنج‌ها برای اندازه‌گیری ایران ساخت شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مغناطیس دانش پژوه کاشان، با بیان این‌که برای نخستین بار و به عنوان تنها تولید کننده مغناطیس‌سنج‌ها کار خود را در مرکز رشد دانشگاه کاشان آغاز کردیم، گفت: این دستگاه ضمن بی نیاز ساختن کشور از واردات نمونه‌های خارجی این دستگاه، مورد استقبال بخش‌های تحقیقاتی قرار گرفته است.

محمدالماسی کاشی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مغناطیس دانش پژوه کاشان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، با بیان اینکه فعالیت اصلی این شرکت ساخت تجهیزات و دستگاه‌های های‌تک مغناطیسی برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است، اظهار کرد: این دستگاه‌ها برای بررسی مواد مغناطیسی کاربرد دارد. در جهان امروز کاربرد گسترده مواد و تجهیزات مغناطیسی در فناوری‌های نوین زمینه خوبی را برای تحقیقات فراهم کرده است. خاصیت مغناطیسی مواد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها است و شناسایی آن نیازمند دستیابی به دانش فنی ساخت ابزار‌ها و دستگاه‌های پیشرفته است.

الماسی تصریح کرد:  مغناطیس و کاربردهای وسیع آن در تولید محصولات فناورانه و حرکت دادن چرخ‌های صنعت، بیش از گذشته آشکار شده است. آشکارسازی این ویژگی‌ها به مدد تجهیزاتی انجام شده که اندازه‌گیری، بهینه‌سازی و کنترل ویژگی‌های مغناطیسی را ممکن می‌کند.

وی، از تولید ۱۶ دستگاه های‌تک مرتبط با مغناطیس در این شرکت خبر داد و گفت: بحث مغناطیس بحث بسیار گسترده‌ای است و به هرحال هر کشوری که در این حوزه قوی باشد یکی از شاخص‌های ارزشی برای آن کشور به حساب می‌آید.

الماسی ادامه داد: ماشین‌های مدرنی که در کشور‌های تولید می‌شود ۸۰ درصد آن را مگنت تشکیل می‌دهد، بنابراین در حوزه مغناطیس موضوع ساخت و آنالیز خیلی مهم است. با این مگنت می‌توانید تمام وزنه‌های بزرگ را جابجا کنید. از سوی دیگر در علم پزشکی و انتقال دارو به بدن استفاده می‌شود. همچنین درمان سرطان با سیال‌های مغناطیسی انجام می‌شود.

الماسی کاشی با اشاره به تولید دستگاه‌های مغناطیس‌سنج ارتعاشی، با فناوری بومی گفت: این دستگاه با بهره‌گیری از دانش فنی بومی و بر اساس نیاز صنایع و مراکز تحقیقاتی به اندازه‌گیری ویژگی‌های مغناطیسی در دانشگاه کاشان در کشور ساخته شده است.

وی تصریح کرد: یکی از دستگاه‌های اصلی اندازه‌گیری خواص مغناطیسی مواد مغناطیس‌سنج‌ها (مغناطومترها) هستند. مغناطیس‌سنج‌ها بر اساس میزان فرکانس جریان‌های عبوری‌شان شامل سیستم‌های مغناطیس‌سنج نمونه مرتعش (VSM)، مغناطیس‌سنج نمونه چرخان (RSM)، و مغناطیس‌سنج گرادیان نیروی متناوب (AGFM) می‌شوند. در میان روش‌های سنجش خاصیت مغناطیسی مواد کاربرد دستگاه VSM از دیگر روش‌ها متداول‌تر است؛ با وجود این، AGFM یا مغناطیس‌سنج گرادیان نیروی متناوب بسیار حساس‌تر از دستگاه VSM عمل می‌کند.

این فعال فناور، با بیان این‌که برای نخستین بار و به عنوان تنها تولید کننده مغناطیس‌سنج‌ها کار خود را در مرکز رشد دانشگاه کاشان آغاز کردیم، افزود: مغناطیس‌سنج‌های VSM، AGFM و سیستم مرکب VSM/AGFM جزو دستگاه‌هایی به شمار می‌رود که در این مرکز به تولید رسیده است.

وی افزود: این دستگاه ضمن بی نیاز ساختن کشور از واردات نمونه‌های خارجی این دستگاه، مورد استقبال بخش‌های تحقیقاتی قرار گرفته است.

الماسی با بیان اینکه قبلا این تجهیزات از خارج وارد می‎‌شد گفت: بنا به درخواست مشتری تجهیزات را تولید می‌کنیم تمام ابزار‌ها در حوزه مغناطیس را براساس سفارش مشتری تولید می‌کنیم.

به گفته این فعال فناور، نمونه ساخت داخل این دستگاه، کیفیتی هم‌پای نمونه مشابه وارداتی برخوردار است و استفاده از نمونه ایران‌ساخت، ضمن این‌که محدودیت‌های نمونه مشابه خارجی را برطرف کرده و کاربری آسانی دارد می‌تواند زمینه‌ساز جلوگیری خروج ارز به واسطه واردات این دستگاه‌ها شود.

گفتنی است این شرکت که از واحد‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه کاشان است دو نوع مغناطومتر AGFM و VSM را در یک مجموعه جمع کرده است. اکنون، این محصول در مرحله ورود به بازار و تجاری‌سازی قرار دارد.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی