کد خبر: ۱۸۴۲۳
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

دولت آینده باید برنامه جامع در راستای تحقق تحول دیجیتال تدوین کند

اکثر کارشناسان معتقدند که برای تحقق تحول دیجیتال در کشور، بایستی دولت آینده برنامه‌ای جامع و مدون تدوین کند تا بر اساس آن توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مباحث کلیدی در کشور است که در آن موضوعات مختلفی مورد بحث و جدل قرار می‌گیرد. متاسفانه این شبکه طی دوره‌های گذشته مودر غفلت واقع شده و در برخی اوقات مورد بی‌مهری نیز قرار گرفته است.

باید متذکر شد که فضای مجازی تنها به میزان دسترسی کاربران به شبکه اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی معطوف نمی‌شود؛ بلکه دولت آینده نیاز دارد که با برنامه‌ای جامع و مدون، تمرکز خود را روی مواردی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، حاکمیت سایبری و مدیریت پلتفرم‌ها برای خدمات رسانی بهتر به مردم بگذارد.

اکثر کارشناسان معتقدند که برای تحقق تحول دیجیتال در کشور، بایستی دولت آینده برنامه‌ای جامع و مدون تدوین کند تا بر اساس آن توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال صورت گیرد.

حسین ابراهیمیان کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، گفت: امروزه فضای مجازی برای مردم همانند آب و برق است، که در صورت قطعی و اختلال در آن زندگی مردم دچار اختلال می‌شود، بنابراین فضای مجازی نیز دقیقاً در ساختار زندگی عمومی کشور به همین جایگاه رسیده است. باید برنامه ریزی اساسی در جهت ارائه خدمات به مردم صورت گیرد.

وی به گفتگوی نامزد‌های انتخاباتی در برنامه تلویزیونی اشاره کرد و افزود: در این مناظرات کاندیدا‌ها معتقدند بودند که فضای مجازی باید مدیریت شود؛ چرا که تمام مردم حق استفاده از اینترنت و فضای مجازی را دارند، اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو است این امکان در حال حاضر برای همه مردم وجود ندارد.

ابراهیمیان اظهار کرد: دولت جدید باید قواعد جدیدی در این حوزه بنا نهد و ایجاد مناسبات جهانی جدید و نظم آفرینی جدیدی در نظام حکمرانی بین‌المللی فضای مجازی مورد انتظار است.

این کارشناس ادامه داد: رقابت آینده در فضای مجازی، رقابت حکمرانی‌ها است و اگر مسئولان کشور به عنوان متصدی فضای مجازی، با یک رویکرد صرفا فنی به مواجهه با فضای سایبری بپردازد دیر یا زود در برابر طراحی‌هایی که بیگانگان در عرصه حکمرانی دارند، قافیه را خواهد باخت و به تبع آن بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی از فضای مجازی را از دست خواهد داد.

وی افزود: برای تحقق تحول دیجیتال باید زیرساخت‌های ارتباطی تقویت و شبکه ملی اطلاعات در کشور راه‌اندازی شود تا بتوان خدمات نوین و گسترده را در اختیار مشتریان قرار دهد. در کنار این موضوع باید سند حفاظت از کودکان در فضای مجازی اجرایی شود. همچنین باد سواد رسانه‌ای را تقویت و محتوای جامع برای ساماندهی فضای مجازی در کشور تولید شود.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی