کد خبر: ۱۸۵۵۸
|
۰۳ تير ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

رقابت کشور‌های بزرگ بر سر تولید تراشه‌های نیمه هادی

بر اساس آمارها و همچنین ادعای چین، اتکای جهان به تراشه‌های TSMC می‌تواند فاجعه بار باشد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از فون آرنا، شرکت ساخت قطعات نیمه هادی تایوان (TSMC) بزرگترین تولید کننده این حوزه در دنیا است. شرکت‌هایی مانند اپل، AMD، مدیاتک و ... طراحی تراشه‌های خود را به TSMC می‌سپارند. این شرکت تراشه‌های بسیار مهم مورد استفاده در دستگاه‌های مختلف از آیفون گرفته تا لپ تاپ و اتومبیل را می‌سازد.

البته برخی نگرانی‌ها در مورد اعتماد جهان به TSMC برای تولید تراشه‌های پیشرفته، وجود دارد.

ارزش بازار شرکت TSMC 

اکثر مصرف کنندگان احتمالاً هرگز در مورد TSMC چیزی نشنیده اند و هیچ علامتی در تولیدات تجاری وجود ندارد که نام این ریخته گری را نشان دهد. اما طبق گزارش وال استریت ژورنال، ارزش ۵۵۰ میلیارد دلاری TSMC در بازار، باعث شده تا این مجموعه یازدهمین شرکت با ارزش در جهان باشد.

رقابت کشور‌های بزرگ بر سر تولید تراشه‌های نیمه هادی

با توجه به اینکه تقریبا کل دنیا به تراشه‌های پیشرفته TSMC متکی است، این واقعیت که چین ادعا می‌کند مالکیت این شرکت تایوانی را به عنوان بخشی از قلمرو خود دارد، بسیار نگران کننده است. چون با توجه به اینکه در بازار جهانی تراشه ها، مسائلی منجر به کمبود شده است، می‌توان به این نتیجه رسید که با ایجاد مشکل در TSMC، یک فاجعه در دنیا به وجود خواهد آمد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی TrendForce، تولیدکنندگان تراشه مستقر در تایوان ۶۵ ٪ از درآمد جهانی تراشه در سه ماهه ابتدایی سال را کسب کردند، به عبارتی ۶۵ درصد از کل تولید را برعهده داشتند. شرکت TSMC به تنهایی ۵۶ ٪ درآمد جهانی تراشه را در همین بازه زمانی سه ماهه، به دست آورده است.

مثلا تراشه M۱ اپل را در نظر بگیرید که برای Mac و iPad Pro (۲۰۲۱) استفاده شده است. قدرتمندترین تراشه طراحی شده دنیا، یعنی M۱، توسط TSMC با استفاده از گره فرایند ۵ نانومتری ساخته شده که می‌تواند ۱۶ میلیارد ترانزیستور درون هر تراشه داشته باشد.

کشور‌های مهم دنیا به تولید تراشه اهمیت زیادی می‌دهند، مثلا در ایالات متحده، بایدن ۵۰ میلیارد دلار برای افزایش تولید داخلی تراشه در نظر گرفته است و امنیت ملی چین هم خواستار استقلال در تولید نیمه هادی‌ها شده است. اتحادیه اروپا هم می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ درصد از تراشه‌های نسل بعدی جهان را تأمین کند.

ممکن است تایوان در تولید تراشه پیشرو باشد، اما آمریکا هنوز، هم در طراحی تراشه و هم در مالکیت معنوی پیشتاز است. اما وقتی نوبت به تولید تراشه می‌رسد، سهم تولید تراشه آمریکا از ۳۷ ٪ در سال ۱۹۹۰ به ۱۲ ٪ در زمان حال کاهش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی