کد خبر: ۱۸۵۶۵
|
۰۳ تير ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

شرکت "لاکهید مارتین"، آئروشل و سپر حرارتی ماموریت آینده ناسا در مریخ را می‌سازد

ناسا، شرکت "لاکهید مارتین" را برای ساخت آئروشل و سپر حرارتی ماموریت آینده خود در مریخ انتخاب کرده است.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از گیزمگ، "آزمایشگاه پیش‌رانش جت" (JPL) ناسا شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین" (Lockheed Martin) را برای طراحی و ساخت "آئروشل" (Aeroshell) و سپر حرارتی ماموریت خود موسوم به "ماموریت بازآوری نمونه مریخ" (MSR) انتخاب کرده است. این ماموریت، به گردآوری نمونه‌های سنگ و گرد و غبار مریخ و آوردن آنها به زمین کمک خواهد کرد.

ماموریت بازآوری نمونه مریخ که پرتاب آن برای ژوئیه سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است، بخشی از ماموریت‌های آوردن نمونه از مریخ به شمار می‌رود تا بدین ترتیب، بخش‌هایی از مریخ را برای تجزیه و تحلیل به زمان بیاورد. مرحله نخست این ماموریت، با عبور مریخ نورد "استقامت" (Perseverance) از روی سطح مریخ برای یافتن نشانه‌های زندگی میکروبی در حال انجام شدن است. نمونه‌های خاک و سنگ جمع‌آوری شده توسط این مریخ‌نورد، بسته‌بندی و در مخازن ذخیره می‌شوند.

گام بعدی این پژوهش، ورود فرودگر ماموریت بازآوری نمونه مریخ است. این فرودگر، مریخ‌نورد دیگری را حمل خواهد کرد که مسیرهای مریخ‌نورد استقامت را دنبال می کند تا به جمع‌آوری نمونه‌های ذخیره شده بپردازد. این نمونه‌ها به فرودگر باز می‌گردند و در یک موشک کوچک بارگیری می‌شوند. این موشک با فضاپیمای دیگری ملاقات می‌کند تا نمونه‌ها را در دهه آینده به زمین بازگرداند.

در هر حال برای این که چنین برنامه‌ای به وقوع بپیوندد، فرودگر بازآوری نمونه مریخ باید به صورت ایمن به مریخ برسد. این بدان معناست که مهر و موم کردن فرودگر در یک آئروشل، نه تنها از آن در سفر به مریخ و ورود به جو این سیاره سرخ محافظت می‌کند، بلکه آن را از نظر بیولوژیکی عقیم نگه می‌دارد تا از آلوده شدن مریخ به میکروب‌های زمین پیشگیری کند.

از آنجا که فرودگر بازآوری نمونه مریخ هنوز در مرحله طراحی به سر می‌برد، لاکهید مارتین در حال ساختن آئروشل جدیدی است. آئروشل، از یک بدنه مخروطی تشکیل شده که از یک ماده محافظ حرارت موسوم به "SLA-۵۶۱v" ساخته شده است. لاکهید مارتین، آئروشل را با استفاده از سیلیکون سبک وزن و چوب پنبه ساخته است.

"دیوید بوچر" (David Buecher)، مدیر برنامه لاکهید مارتین برای ماموریت بازآوری نمونه مریخ گفت: ما به خاطر طراحی، ساخت و آزمایش یک آئروشل برای این ماموریت و همکاری دوباره با آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا هیجان‌زده هستیم. خوشحال هستیم که می‌توانیم نقشی در محافظت از فضاپیمای آینده ناسا هنگام فرود روی مریخ داشته باشیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
یعنی بعضیا میرن اونجا زندگی کنند
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی