کد خبر: ۱۸۵۹۵
|
۰۴ تير ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۰

تهیه یک نقشه جهانی از فناوری‌های فضایی

پژوهشگران موسسه "اسکالتک" در بررسی جدید خود تلاش‌ کرده‌اند تا یک نقشه جهانی را از فناوری‌های فضایی ارائه دهند.

به گزارش «نبض فناوری»، اینفرمیشین دیگ سایت اعلام کرد، پژوهشگران موسسه "اسکالتک"(Skoltech) روسیه، حدود ۱۰۰۰ پتنت را که توسط صدها سازمان فعال در حوزه "فضای جدید"(New Space) ثبت شده‌اند، مورد بررسی قرار داده‌اند. این تحلیل‌ها به پژوهشگران کمک کرد تا تصویر جامعی را از فناوری‌های این حوزه ترسیم کنند.

فضای جدید، اصطلاحی است که فعالیت‌های اخیر مربوط به فضا را در بر می‌گیرد و به تجاری‌سازی بخش فضا مربوط می‌شود. در حالی که ماموریت‌های "آپولو"(Apollo)، سنتی‌تر بودند، شرکت‌های "اسپیس‌ایکس"(SpaceX)، "راکت لب" (Rocket Lab) و یا "لئولبز"(LeoLabs)، بخشی از اقتصاد جدید و متفاوت فضا به شمار می‌روند.

پژوهشگران در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، سه ویژگی متمایز شرکت‌های فضای جدید را یافتند. این سه ویژگی، مشتری‌مداری، رویکردهای توسعه محصول جدید و مدل‌های جدید تجاری بود.

"نیکولا گارزانیتی"(Nicola Garzaniti)، از پژوهشگران این پروژه گفت: به طور خلاصه می‌توان گفت که تفاوت اصلی، به این موضوع مربوط می‌شود که سازمان‌های فضای جدید چگونه محصولات خود را توسعه می‌دهند و نحوه برخورد آنها با تجارت چگونه است. سازمان‌های فضای جدید تمایل دارند که فرآیندهای نوین توسعه را بپذیرند، برخورد خطرپذیر داشته باشند و هزینه ورود به تجارت فضایی را کاهش دهند. این نگرش جدید به شرکت‌های فضایی امکان می دهد تا زمان ورود به بازار و هزینه ورود به تجارت فضایی را کاهش دهند.

پژوهشگران تصمیم گرفتند تا از فضای جدید نقشه‌برداری کنند و به تجزیه و تحلیل تغییر این الگو در صنعت بپردازند. آنها برای تحلیل داده‌ها، چشم‌انداز جهانی مالکیت معنوی و شناسایی برجسته‌ترین روندهای فناوری، از الگوریتم مدل‌سازی موسوم به "تخصیص پنهان دیریکله"(LDA) استفاده کردند.

گارزانیتی ادامه داد: ما برای این پروژه، یک روش مبتنی بر داده را به کار گرفتیم تا اکوسیستم فضای جدید را تحلیل کنیم. ما از یک روش مدل‌سازی موسوم به تخصیص پنهان دیریکله استفاده کردیم که یک مدل آماری مولد مورد استفاده در حوزه پردازش زبان طبیعی است. به زبان ساده می‌توان گفت که این مدل، پتنت‌ها را مطالعه می‌کند و به شناسایی الگوی واژه‌ها در مجموعه پتنت‌ها می‌پردازد تا امکان اتصال اسنادی را فراهم کند که الگوهای مشابهی را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: شرکت‌های استارتاپی و سامانه‌های بزرگ، به عنوان ذی‌نفع‌های اصلی فضای جدید، معمولا مقالات دانشگاهی را منتشر نمی‌کنند؛ بلکه بایگانی پتنت‌ها را برای محافظت از مالکیت معنوی آنها ترجیح می‌دهند.

پژوهشگران با بررسی ۱۲۲ سازمان مالک ۹۳۳ پتنت فعال، ۱۰ موضوع شامل سنجش از راه دور، سیستم‌های به دست آوردن تصویر، سیستم‌های پرتاب، سیستم‌های آنتن و پلتفرم‌های فضایی را شناسایی کردند. ۶۲ درصد از نمونه کارها باید با محصولات و خدمات مرتبط با داده‌ها صورت می‌گرفت که این داده‌ها را به باارزش‌ترین دارایی اکوسیستم فضایی جدید تبدیل می‌کنند.

گارزانیتی گفت: جامعه ما به طور فزاینده‌ای تشنه داده‌ها و بینش‌های سودمند حاصل از داده‌ها است. سرمایه‌گذاری‌های جدید فضایی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فضایی برای تولید، پردازش و توزیع حجم بزرگی از داده‌ها صورت می‌گیرند و اطلاعات مناسب را تنها به واسطه سیستم‌های فضایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تحلیل روند داده‌ها به مرور زمان، رشد چشمگیری را از سال ۲۰۰۷ به بعد نشان داد و آن سال را به عنوان خط مقدم آغاز دوره فضای جدید معرفی کرد.

این پژوهش، در مجله "Progress in Aerospace Sciences" به چاپ رسید.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی