کد خبر: ۱۸۶۷۹
|
۰۷ تير ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

طراحی گوشی که در صورت کشیده شدن هم آسیب نبیند نزدیک است

الکترونیک نرم جدید معرفی شده توسط محققان حتی در هنگام سوراخ شدن نیز خراب نمی شود.

به گزارش «نبض فناوری»، فرض کنید تلفن هوشمندی دارید که کشیده شده، آسیب می بیند؛ اما همچنان تماسی را از دست ندهد؟

تیمی از محققان ویرجینیا تِک از گروه مهندسی مکانیک و انستیتوی نوآوری ماکرومولکول ها نوع جدیدی از الکترونیک نرم را ایجاد و راه را برای دستگاه های خود ترمیم کننده باز می کنند که قابل تنظیم و بازیافت باشند. این مدارهای شبیه پوست، نرم و کشدار هستند و این محصول در انتهای عمر بدون از دست دادن هدایت الکتریکی می توانند برای تولید مدارهای جدید بازیافت شوند.

دستگاه های فعلی، مانند تلفن ها و لپ تاپ ها، حاوی مواد سفت و سختی هستند که از سیم های لحیم شده در سراسر آن استفاده می کنند. مدار نرم افزاری که توسط این تیم توسعه یافته است، جایگزین این مواد غیرقابل انعطاف می شود. این لوازم الکترونیکی نرم بخشی از فناوری است که به سرعت در حال ظهور است و به گجت ها سطحی از دوام را می بخشد که همین چند سال پیش غیرممکن بود.

قطرات فلز مایع در ابتدا در الاستومر(نوعی پلیمر لاستیکی) به عنوان قطره های گسسته عایق الکتریکی پخش می شوند.

یکی از محققان این یافته اعلام کرد که روشی مقیاس پذیر را برای ساخت مدارها معرفی کردیم که به ما امکان می دهد مدارهای قابل تنظیم را به سرعت ایجاد کنیم. پس از این ساخت می توان قطعات آن را جدا کرده و مدار جدیدی را بازسازی کرد و حتی می توان مدارها را به طور کامل از بین برد تا از اتصالات برای بازیافت و شروع دوباره استفاده کرد.

مدارها نرم و انعطاف پذیر هستند، مانند پوست حتی در اثر آسیب شدید به کار خود ادامه می دهند. این مدارها بدون از بین رفتن اتصال الکتریکی خود نیز کشیده می شوند، زیرا تیم تحقیقاتی دستگاه را در طول تحقیقات به بیش از 10 برابر طول اصلی خود رساند.

در پایان عمر محصول فلز و مواد لاستیکی می توانند دوباره پردازش شوند و به یک محلول مایع برگردانده شوند، در نتیجه آنها قابل بازیافت هستند. از آن نقطه می توان آنها را برای شروع زندگی جدید بازسازی کرد ، رویکردی که راهی برای الکترونیک پایدار ارائه می دهد.

در حالی که هنوز یک تلفن هوشمند کششی ساخته نشده است، اما توسعه سریع در این زمینه نوید لوازم الکترونیکی پوشیدنی و رباتیک نرم را می دهد. این فناوری های نوظهور برای ایجاد جهشی در کاربردهای مصرف کننده؛ به مدارهای نرم و قوی نیاز دارند.

این تیم یافته های خود را در Communications Materials منتشر کرده است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی